GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 494

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 494

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Nederlandse industrie zou zich moeten aanpassen door: - gerichte diepte-investeringen die de behoefte aan ongeschoolde arbeid verminderen. - het aantrekkelijker maken van daarvoor in aanmerking komende taken zoals ploegendienst, extra zware, gevaarlijke of vuile arbeid b.v. door het toekennen van extra premies of toeslagen en eventueel door wijziging van werkclassificatie. - verbetering van werkomstandigheden en andere maatregelen in het kader van een sociaal ondernemingsbeleid, waaronder het aanpassen van het produktiepatroon. Kortom alle maatregelen behoren in beschouwing te worden genomen die ertoe kunnen bijdragen dat, meer dan tot dusver, op de Nederlandse arbeidsmarkt belangstelling ontstaat voor werkzaamheden die over het algemeen als onaangenaam of onaantrekkelijk worden ervaren.' Wel blijkt de regering benauwd, dat verhoging van de beloning voor ongeschoolde arbeid bepaalde repercussies kan hebben voor de gehele loonstructuur. 'Een eventuele verhoging van het loon voor de hier bedoelde categorieën zou In ieder geval geleidelijk moeten plaatsvinden.' 'Hoe reëel is dat gevaar? Zijn er voorbeelden aan te geven waarbij dat is opgetreden?' vroeg - verwonderd - in een discussiestuk de Stichting Nederlands Centrum Buitenlanders.

Schrik

problematiek van rijke en arme landen. Het ontbreken van de handtekening onder het stuk van de minister van ontv\/ikkelingssamenwerking achtten velen tekenend voor de benaderingswijze.

Nieuwe nota De vele kamervragen op deze eerste nota zijn pas dit voorjaar (4 jaar later) beantwoord in de Memorie van Antwoord, in feite 'n geheel nieuwe nota. Erkend wordt daarin: 'Arbeidsmigratie tussen deze landengroepen (tussen arme en rijke landen) is niet een kwestie van toevalligheid, maar maakt deel uit van een vast patroon en uit handhaving van dit patroon wordt door de rijke landen het meeste voordeel getrokken.' Gehandhaafd werd de visie in de eerste nota 'dat Nederland geen immigratieland is 'en dat ook niet behoort te worden.' Nieuw was in het regeringsoordeel dat 'op langere termijn noch het belang van de landen, waaruit de vreemde werknemers 20

komen, noch de belangen van de Nederlandse samenleving, met hun komst zijn gediend. ' Aangekondigd werd een strakker toelatingsbeleid: 'Het streven naar een vermindering van de toelating is gebaseerd op een veranderd inzicht in de waarde van economische groei op zich en op de problemen, die daarmee samenhangen, zoals milieuaantasting en congestieverschijnselen. Daarnaast spelen factoren als een toenemende bevolkingsdruk en de daaruit voortvloeiende aantasting van het sociale milieu een rol.' In een vervolgstuk aan de Kamer werd dit jaar nog eens herhaald dat de Regering van mening is 'dat in overeenstemming met de opvattingen van grote delen van het Nederlandse volk, gezocht dient te worden naar wegen waardoor in mindere mate dan voorheen het geval was een beroep zal behoeven te worden gedaan op de komst van buitenlandse werknemers.'

Enige schrik bleek dit voorjaar de Memorie van Antwoord te hebben gewekt bij degenen in ons land, die het meest belanghebbend zijn bij een beschikkingsmogelijkheid over trekarbeiders. Maar ze vergisten zich in de veronderstelling dat de regering van plan was Nederland z'n arbeidsproblemen voortaan zélf te laten opknappen. 'Wanneer In de Memorie van Antwoord de indruk is gewekt dat wervingen van buitenlandse werknemers in de toekomst vrijwel of zelfs geheel onmogelijk zullen worden gemaakt, dan berust dit op een misverstand. Alle omstandigheden in aanmerking nemende zullen beslissingen hieromtrent worden genomen, waarbij ook in de komende periode de stand en de ontwikkeling van de arbeidsmarkt een groot gewicht in de schaal zullen leggen. (...) Zelfs uitbreiding van het bestand aan buitenlandse werknemers in vele gevallen waarin dat na zorgvuldig onderzoek in het algemeen belang moet worden geacht, mag niet worden uitgesloten,' zo stelde de regering de werkgevers gerust.

Het algemeen belang Wat is het 'algemeen belang?' Behoort daartoe ook het belang van de landen van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 494

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's