VU Magazine 1974 - pagina 151
magazins
sen 'want er is geen alternatief.' Dit is de authentieke stem van eenmakende doorbraak, die een taal bezigt die veel lijkt op die van de Groot Inkwisiteur van Dostojewski: 'Waarom kom je ons hinderpalen in de weg leggen?' Zij wijzen op de bevolkingsexplosie en op de mogelijkheden van honger op wereldschaal. Het is duidelijk dat wij vooruit moeten en niet de moed mogen verliezen. Als het volk begint te protesteren en in opstand komt, zullen we meer politieagenten in dienst nemen en ze beter uitrusten. Als we moeilijkheden krijgen met het milieu, zullen we strengere wetten maken tegen de vervuiling en de economische groei versnellen om de anti-vervuilingsmaatregelen te betalen. Als er problemen rijzen ten aanzien van de natuurlijke hulpbronnen, schakelen we over op synthetische stoffen; als er problemen zijn met fossiele brandstoffen, gaan we over van langzame op snelle reactors en van splijting op fusie. Er zijn geen onoplosbare problemen. De leuzen van de mensen van de doorbraak schreeuwen elke dag in de krantenkoppen de boodschap: 'een doorbraak per dag houdt de crisis op een afstand.' En de andere kant? Die bestaat uit mensen die er diep van overtuigd zijn dat de
technologische ontwikkeling een verkeerde wending heeft genomen en in het goede spoor moet worden gebracht. De term 'omkeer' heeft natuurlijk een religieuze bijbetekenis. Want er is heel wat moed voor nodig om nee te zeggen tegen de modieuze en aanlokkelijke ontwikkehng van deze tijd, de vooronderstellingen in twijfel te trekken van een beschaving die bestemd lijkt te zijn om heel de wereld te veroveren; de kracht die daarvoor nodig is kan alleen worden ontleend aan diepgewortelde overtuigingen. Als zij alleen maar werd ontleend aan vrees voor de toekomst zou ze op het beslissende moment waarschijnlijk verstek laten gaan. De mensen van de omkeer hebben dan wel niet de beste kaarten, maar zij hebben de meest verheven tekst, niets meer of minder dan die van de evange-
liën. Voor hen kan er geen bondiger beschrijving bestaan van hun situatie, of van onze situatie dan de parabel van de Verloren Zoon. Wonderlijk genoeg geeft de Bergrede vrij nauwkeurige aanwijzingen hoe je een visie kunt ontwikkelen die zou kunnen leiden tot een economie om te overleven. Gezegend zijn de armen, zij zullen het koninkrijk des hemels beërven. Gezegend zijn zij die wenen, want zij zullen getroost worden. Gezegend zijn de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde bezitten. Gezegend zijn zij die honger en dorst lijden om de rechtvaardigheid, want zij zullen verzadigd worden. Gezegend zijn de vredelievenden, want God zal hen zijn kinderen noemen. Het mag misschien gedurfd lijken deze zaligsprekingen in verband te brengen met technologische en economische zaken. Maar zijn we misschien niet juist in moeilijkheden geraakt omdat wij zo lang hebben verzuimd dit verband te leggen? Het is niet zo moeilijk te zien wat deze zaligsprekingen vandaag voor ons zouden kunnen betekenen: Wij zijn armen, geen halfgoden. Wij hebben veel om over te treuren, en zijn niet op weg naar een gouden tijd. Wij hebben een zachte en voorzichtige benadering nodig, een geest van geweldloosheid; en klein is mooi. Wij moeten ons zorgen maken over rechtvaardigheid en toezien dat het recht zegeviert. En dit alles, alleen dit alles, kan ons in staat stellen vredestichters te worden. De mensen van de omkeer baseren zich op een ander beeld van de mens dan dat wat de mens van de doorbraak in de toekomst motiveert. Het zou zeer oppervlakkig zijn te zeggen dat de laatsten geloven in de 'groei' en de eersten niet. In zekere zin gelooft iedereen in groei, en met recht, want groei is een essentieel kenmerk van het leven. Het komt er echter op aan het idee groei een kwalitatieve inhoud te geven, want er zijn altijd veel dingen die moeten groeien en andere dingen die behoren af te nemen. Het zou niet minder oppervlakkig zijn te beweren dat de mensen van de omkeer niet in vooruitgang geloven, want men kan zeggen dat ook vooruitgang een essentieel kenmerk van alle leven is. Het komt er maar op aan waaruit de vooruitgang bestaat. En zij geloven dat de richting die de moderne technologie is ingeslagen en bij voortduring vervolgt naar steeds groter omvang, steeds hoge-
BOEKENKASTEN WANDBETIMMERINGEN Prijzen van f 250,- tot f 2500,Modellijst 22 A op aanvraag
PERFORS-Meubelfabriek TERBORG Tel. 08350-3236
PAEDAGOGISCH SEMINARIUM Aan de Vrije Universiteit De Lairessestraat 142, Amsterdam
opleiding l\/IO-A en MO-B pedagogiek Toelatingseisen: voltooide hogere beroepsopleiding (op basis van tenminste Havo, Pedagogische academie. Sociale academie, akte kinderbescherming, hoofdleidster bij het kleuteronderwijs) of een aantoonbare ruime praktijkervaring op een voor de opleiding relevant terrein. Voorts wordt een kleine groep MMS'ers (met een propedeusejaar), alsmede functionarissen (personeelschefs etc.) toegelaten. Men dient tenminste twee van de moderne talen zodanig te beheersen, dat in deze talen gestelde stof zonder meer bestudeerd kan worden. Colleges: woensdagmiddag/avond en vrijdagavond Aanvraag voor informaties, studiegids en inschrijving: UITSLUITEND SCHRIFTELIJK aan bovengenoemd adres onder opgave van beroep, opleiding, diploma's.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974
VU-Magazine | 516 Pagina's