GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 191

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 191

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kit Carson in New Mexico orde op zaken stelde en met name de Navajo's in hun reservaat opsloot. Nog steeds is de attitude van de Navajo Indiaan ten opzichte van de vredelievende Hopi's, die het centrum van het reservaat tot woongebied hebben, vrij negatief, zoals me uit diverse gespekken gebleken is, hoewel dit weinig agressieve maar zeer artistieke volkje met zijn bewerking van turquoise, zilversmeedkunst en handweverijen, een bron van inkomsten voor de Indiaanse toeristenindustrie betekent. Zo vocht elke stam voor haar eigen behoud. De vredesonderhandelingen na de nederlaag leverden tenminste nog een reservaat op - een geschenk van land, omgeven door dieven volgens 'Grote StrijAmerikaanse cavalerie tegen de Nomade-lndianen ingezet. Tekening Frederic Remington

leidde in 1854 tot een toespraak van Seattle waarin mijns inziens de houding van de Indiaan tegenover de natuur treffend tot uitdrukking komt: \ .. Als we de grond niet verkopen dan weten we dat de blanke man met zijn geweren komt en ons land met geweld neemt. Ik wil één voorwaarde stellen, dat de blanke man de dieren als zijn vrienden beschouwt. Als de dieren weg zijn, zal de mens sterven aan een groot gevoel van eenzaamheid. Alle dingen hangen samen. Wat er met de aarde gebeurt, gebeurt met de kinderen der aarde. Als een man op de grond spuugt, spuugt hij op zichzelf. Dit weten wij: De aarde behoort niet toe aan de mens. De mens behoort tot de aarde. De mens heeft het web van het leven niet geweven, hij is er slechts één draad van. Wat hij met het web doet, doet hij

nend dat hij sterk is, denkt dat hij een God is die de hele wereld bezit. Hoe kan een mens zijn moeder bezitten? . . .'

Dans der Geesten Langzamerhand dringt echter het besef door van de superieure visie der blanken met hun geweldige technische voorsprong en dat gevoel loopt parallel met de steeds heviger verliezen in de strijd en de achteruitgang van de stammen op de reservaten. Ook treedt er religieuse twijfel op. Opperhoofd Seattle gelooft dat de God van de blanken de handen van zijn volk heeft afgehouden, want als de God zijn volk had liefgehad, dan zou Hij het beschermd hebben. En Red Cloud bekent: 'Toen de Almachtige U schiep, maakte hij U blank en kleedde U. Toen Hij ons schiep gaf hij ons een rode huid en maakte ons arm'. Zo is het nauwelijks vreemd te noemen

^^jm der' Sherman. En inderdaad, stammen die nooit de strijd tegen de Amerikaanse regering hebben willen of durven aangaan zijn nagenoeg allemaal verdwenen. Zo zijn er van de Wanapum stam wier leiders er prat op gingen op goede voet met de blanke man te staan nog slechts drie personen over.

'Kopen' In één kwestie legden de Indianen van Oost tot West een roerende eensgezindheid aan de dag en die openbaarde zich als de blanken hun grond wilden opkopen. Grond was niet te koop, evenmin als de lucht die je inademt (Tecumseh). Bovendien meenden ze dat de blanke man de gekochte grond meteen weer vernietigde, er kwam geen eind aan (Red Cloud). Soms wilden de blanken na de wederrechtelijke grondonteigening hoe dan ook hun geweten afkopen en dat

met zichzelf. Nee, de dag en de nacht kunnen niet samengaan. Wat is het dat de blanke man wil kopen, zal mijn volk vragen. Het is zo moeilijk te vatten voor ons. Hoe kun je handel drijven in lucht, de warmte van de aarde, de snelheid van de antilope? Hoe kunnen wij die dingen aan U verkopen en hoe kunt U dat kopen? Is de aarde van U om er mee te doen naar goeddunken, alleen omdat de rode man een stuk papier tekent en het teruggeeft aan de blanke man? Als wij de prikkeling van de lucht en het kabbelen van het water niet bezitten, hoe kunt U dat dan van ons kopen? Kunt U de bison terugkopen als de laatste is afgeschoten? Maar wij zullen Uw aanbod overwegen, want we weten dat als we niet verkopen de blanke man met zijn geweren komt en ons het land met geweld ontneemt. Maar wij zijn slechts primitieven en de blanke man, nu nog me-

dat Indiaanse godsdienstleiders christelijke boodschappen in hun oude religies gaan opnemen en dat hun' aanhang stormachtig begint toe te nemen als zeker wordt dat wapens ter bescherming van het gedecimeerde volk definitief gefaald hebben. Vooral de Cultus van de Dans der Geesten ontketent een ware rage. Oorspronkelijk was deze bedoeld om door middel van dansen en gebed de voorvaderen te bewegen op aarde terug te keren. Maar de Sioux, die de cultus van Wovoka van de stam der Pahutes (Nebraska) ter hunner bate overnamen, voegen, onder de bezielde leiding van Kicking Bear, het thema van de reddende Messias er aan toe. Deze zou hen te hulp komen nu de leiders dood zijn en het volk zonder toekomst schijnt achtergebleven. Op een winternacht van het jaar 1889, midden op de prairie van Zuid-Dakota 33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 191

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's