GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 415

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 415

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Van

het Heilige Avondmaal.

Tegen de waarheid

413

waar door de tyden der weder oprigting aller dingen, Handl. 3:21. Maar hoe kan dit zyn zo Christus hier lighamelyk wordt gegeten en op 't bevel der Mispriesters duizendmaal op oenen dag neder komt. '-'.

hem de hemel

zijner hemelvaart,

heeft ontfangen

tot

,

,

,

:

<l. Tegen de waarlieid van zijn verheerlyking. aan de regterhand Gods waar door hy boven alle schepzelen verhoogt is, Hebr. 1 3. Daarom kan zijn verheerlykt lighaam zo veele mishandelingen niet onderworpen zijn: zo dikwyls met de tanden verbryzelt, van de ratten en wormen geknaagt en wederom uitgeworpe te worden, of op 't welgevallen van den Priester neder komen in het brood, ,

:

,

Tegen de waarheid van zijne wederkomste ten oorHandl. 1:11. Deze Jesus die van u weggenomen is in den hemel zal alzo komen gelykerwys gy hem na den hemel hebt zien henen vaaren. Want hier uit volgt, dat hy niet kan gezegd worden geduurig in het brood, of in den ouwel neer te komen. e.

deel

,

:

,

Vrag.

.*.

Hoe

,

meer?

al

Antw. 5. Dit gevoelen der Rooms-gezinden is strydig tegen de zinnen niet tegen één maar tegen al de zin,

,

nen niet van zommigen , maar van alle menschen niet zomtyds, maar altyd. Dit bewys van de uiterlyke zinnen erkende Aristoteles van zulk een klem en kragt te zijn dat men na zijn oordeel over een materie die door de uiterlyke zinnen werdt bevestigt niet behoorde te twisten. Trouwens waar kan de mensch best staat op maken, dan op 't gene hy met zijne oogen ziet, met zijne handen voelt, met zijn gehemelte smaakt, met zijne neuze riekt, en met zijne ooren hoort daarom gebruiken de Apostelen dit bewys, om de waarheid der Christelyke leere te 1 bevestigen: 1 Joh. 1 3. Het gene wy gehoort hebben het gene wy gezien hebben met onze oogen het gene wy aanschouwt hebben ende dat onze handen getast hebben; dat verkondigen wy u. Christus zelf zag dit bewys aan van eene overtuigende natuur als hy tot de Discipelen zeide: Luc. 24:38, 39. Waarom Idimmen zulke overleggingen in uwe harten? Ziet myne handen^ ende myne voeten Want ik ben het zelve. Tast my aan ende ziet want een geest heeft vleesch nog beenen, gelyk gy ziet dat ik hebbe. ;

;

,

,

,

,

;

:

,

,

,

,

:

,

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 415

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's