Separatie en Doleantie - pagina 22
22
REFORMATIE OP UOMe's STANDPUNT.
kerkrecht
de
zijn
membra
coinpleta
of volgroeide leden, der
maar
geïnstitueerde kerk niet de gedoopten, of geloovigen, zoodat een //Volkskerk"
Roomsche
stelsel
is
alleen de belijders
afgesneden. 4o. In het
is
een gedoopte reeds
zoodanig onder de
als
macht der geïnstitueerde kerk; terwijl in het Gereformeerde kerk-
geen macht over een mondig persoon kan uitgeoefend,
recht
dan
op
aangegane
zelf
waarvan Rome pretendeert over
gevolge
gende
hem
van met
grond
macht
bezitten,
te
//Christelijke vrijheid,"
d.
eert.
En
ooit
den band met haar
5" oordeelt
Gereformeerde
kerk
alle
gedoopten dwin-
Gereformeerde
de
terwijl
sl-ipnlaf/ën; ten-
kerk de
de J/thertas Christiana, harer leden
i.
Rome, dat geen
der geïnstitueerde kerk
lid
kan maken-, terwijl omgekeerd de
los
de ontbindtjaarkeid van dezen hand, zoodra
de consciëntie in het spel komt, staande houdt.
Deze principieele tegenstelling nu tegenovergestelde
heel
de
is,
zoodra
Reformatie van de geïnstitueerde kerken.
men van Roomsche de
conclüsiën,
leidt noodzakelijk tot ge-
kerk
in
evengoed
zijde,
men toekomt aan Want wel geeft
onzerzijds, toe, dat
als
een toestand kan geraken, en meermalen geraakt
die reformatie noodzakelijk maakte,
maar over het
doel, de
grenzen en de uitvoering van zulk een reformatie moest
wel geheel anders oordeelen dan
wij.
Immers
bij
Rome kon
Rome nooit
sprake zijn van een reformatie der geïnstitueerde kerk als zoodanig, wijze
omdat
dit instituut
geconstrueerd
was.
naar haar overtuiging op onfeilbare
Er kon
nooit sprake zijn van een
deformatie in de belijdenis, overmits deze
belijdenis door een
onfeilbaar orgaan des Heiligen Geestes was vastgesteld. Er kon
nooit sprake vallen van een optreden der geloovigen, naardien
de clerus en niet de leeken voor de kerk verantwoordelijk waren.
En
zoo ook kon er nooit sprake
instituut en het
elk
komen van een breken met het
nieuw oprichten van een ander
instituut, dewijl
breken met het instituut een zichzelven afsnijden van het
lichaam
van
Christus
ware,
en
er naar
Komes
oordeel geen
geïnstitueerde plaatselijke kerk in elke stad of dorp was,
ééne geïnstitueerde kerk van heel de wereld.
Daarom
is
Rome
maar de
haar afdeelingen bezat over
het dan ook natuurlijk, dat
Rome van
geene andere reformatie kon of wilde weten, dan wat men noemde een
reformatie
aan hoofd en
leden,
d.
w.
z.
een reformatie die
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's