Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 150
150
SOCIALE QUAESTIK.
worden gemaakt op de patria
er inbreuk zou
tlat
wanneer men
potestas,
meende, mits zonder bedekten conscientiedwang, tot de invoering van den
algemeenen leerplidit
moeten komen.
te
Maar wat wil nu de voorsteller? Hij wil geen algemeenen leerplicht maar de beslissing aan de gemeentebesturen overlaten. Gaat
invoeren,
dat aan?
Waar
liet
daar
een
mag men de
door
regeling
onderwijs geregeld
wenscht
kwam met
Wordt nu op
regelen gelden.
op de andere niet
kwaad het
ergst
de
en zal
zijn,
komt,
Daarbij
de industrieel zich terecht over pri-
dat
dat
die
in
waai- het
plaatsen,
de invloed van de industrieelen op burgemeester en
is,
van
juist
den
altijd
tegen
leerplicht
van deze industrieele belangen, vraag
mag worden ingevoerd? De
plicht
alle plaatsen dezelfde
eene plaats schoolplicht ingevoerd en
,
wethouders en op den gemeenteraad invoering
?
men
dan kan van gelijke voorwaarden voor de concurren-
niet,
langer sprake
beklagen.
vilege
de
de generale Rijkswet
de eene localiteit met de andere de concur-
Zal
bereiken.
niet voortvloeien,
het doel niet treffen, dat
kunnen volhouden, dan moeten uiteraard op
rentie
tie
men
locale regeling zou
door
te
Zou daaruit
plaatselijke besturen ?
dat de locale regeling telkens in strijd
Bovendien,
door de algemeene landswet,
is
hoofdbeginsel in zake van onderwijs overlaten aan
\
sterk genoeg zal werken,
te
ik,
om
Maar afgescheiden
houden.
of op dit oogenblik reeds leer-
oorsteller heeft
er
op gewezen,
zelf
zulk
een
invoering
zeer feilen en scherpen tegenstand zou uitlok-
Ze
zou
het
zeker,
ken.
zeer
niemand zou kunnen breken;
een
zelfs
onoverwinnelijken
geen Staatsmacht!
geachte
die
gemeenten, waar het bijzonder onderwijs het meest
zich
vergist,
ijidien hij
Waarom? Omdat
meent, dat
de
voorsteller
tegenstand, dien
zelfs
ook in
bloeit, reeds vol-
doende in de behoefte aan dat onderwijs wordt voorzien. Te Amsterdam, bijvoorbeeld,
zijn
school van de
de lijsten van kinderen,
Hervormde Gemeente verlangen, nog
honderd namen ingevuld. evenzeer zoo
reeds
in
Dat
Rotterdam
voor
ontwikkelt,
die plaatsing op dè Diaconie-
zal
groote
gemeenten.
gevolgtrekking
de
wel
niet
andere plaatsen het bijzonder onderwijs op verre na behoefte
dan
zouden
telijke l)are
kan
het voor
voorzien.
Is
dit
a zes-
Staat het nu
gewaagd
zijn,
dat iu
niet in de bestaande
zoo en Averd toch leerplicht ingevoerd,
kunnen vinden, derhalve gedwongen worden, naar de Opente
gaan,
en
de
geachte voorsteller zal zelf gevoelen, dat
elk lid der antirevolutionaire
zal blijven,
vijf-
deze candidaatscholieren, die nog geen plaats op de Chris-
school school
met
Amsterdam, maar
waar het bijzonder onderwijs het meest kracht
plaatsen,
dan
andere
en
altijd
geldt niet alleen voor
hem op
dien
weg
te volgen.
richting onmogelijk
is
en steeds
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's