Separatie en Doleantie - pagina 41
TWEEDE INSTITUUT.
EEN'
W.iar
verbiedt.
plaats
scheiding maakte, greep het
taal
<le
41
altoos plaats, en bestonden de Nederdiiitsche,
formatiën
gelsche
in
van een zoo bijkomstig
ter oorzake
nu, reeds
kan,
Walsche en En-
een zelfde plaats naast elkander. iets als
Wat
de taal
uiteraard door het beginsel niet buitengesloten, en voor
is
Althans Voetius
zeer «rroote steden misschien zelfs «'ewenscht.
vindt er geen peremptoir bezwaar
Kampen
én
in.
want beiden
Utrecht,
naast elkander bestaan van twee
Zoo oordeelden dan ook én accepteerden het
f<u-ni!itiën
feitelijk
onder twee kerke-
Op zichzelf is waarom dit ook in de
raden in meer dan honderd steden en dorpen. er dus geen principieele reden denkliaar,
toekomst ongeoorloofd zou
op
Terwijl dan ook Utrecht op
zijn.
eenstemmig dacht, was men
dit })UMt
na
tw'je
hebben
te
Kampen
verdeeld, en
deputaten der Christelijke Gerefor
alle
meerden, die het concept aan hun Synode aanboden, zich door
hun eigen handteekening
in gelijken zin verklaard als Utrecht.
Intusschen geven we gaarne toe, dat zulk een optreden, hoewel principieel niet ongeoorloofd, toch zeer zeker niet
En
veel beter zou het ons dunken, indien leden
na de reformatie van
instituut
gebracht en alzoo
gevormde
hun
«t'//.yc//6'///X- is.
van het oude
hebben
dit instituut te
conscientie ontlast, terstond
tot stand
met het nieuw
instituut in overleg traden oiu door behoorlijke stipu
latiën beide in één te laten smelten.
Men houde
toch wél in
het oog, dat vooral op kleine plaatsen een te ver gaande ver-
snippering later,
•
van
zoo
o
tot groot ongerief leidt, en dat het
krachten
moeilijk
valt,
formatiën tot eenheid
twee naast elkander voortlevende
brengen. Veeleer
te
is
dit
nevens elkander
bestaan een zeer welkome gelegenheid voor Satan,
formatiën alzoo
(mheilige
niet
bitterheid
tegen
elkander
om
in beide
te blazen,
en
het Koninkrijk van Christus, maar het koninkrijk
van Satan bevorderen. Ik
twijfel
dan
ook
niet
uiteraard wtd vinden, inits
beginselen
stelde
in
dit
of praktisch zou deze zaak zich
men
slechts niet twee tegenoverge-
vraagstuk incorporeert, en daardoor
beiderzijds de partijen voor de keuze stelt,
afstand van
om
óf op eerbiedigen
elkander te blijven, óf een beleden en hoogst gegeven.
Het punt waarop het aan-
wichtig
beginsel
komt
maar, dat de plicht der geloovigen erkend
is
prijs
te
blijve,
om
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 73 Pagina's