GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 307

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 307

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

295

getuigen in Hebr.

11,

en zegt dan: „Attamen hi etiam quod

tales fuerint, hoc ex se

non habuerunt, sed ex Deo non ut

causa morali, sed physica." Er wordt gewezen op Philipp.

„Dat autem veile et perficere non moraliter,

2:13, maar: sed physice."

Voor wat de vituperatio aangaat, wijst hij op Matth. 18 in verband met vs. 19 en op Jeremia 13 28 in verband met VS. 24. En daarvoor is dan weer dit de reden: ^^Causa etiam huius datur in öcriptura, quod utut necessario peccent, ita tamen peccent, ut non coacti hoc faciant, 7

:

:

sed sponte et libenter."

En daarom Het hij

zedelijk

schuldig

is

^)

God rechtvaardig

in

Zijne

Condemnatio.

bewustzijn zal ieder zondaar aanklagen dat is,

dat

hij

niet vrij uitgaat, dat

hij

een recht-

vaardige straf voor djn schuld en djne zonde draagt.

Naar aanleiding van Hand. 4:27 en 28 zegt Maccovius: „Hic hoc negari non potest quin hoc decretum fuerat quod

tamen quis hoc modo illos excusare velit: Non potest illis Deus irasci et eos punire, quia fecerunt, quod decreverat: vel ita non poterat Deus irasci Herodi et Pilato quod Christum ad mortem condemnassent, propterea quod decretum eius irritum non redPilatus et Herodes fecerunt, et

didissent."

^)

Vatten we het tot dusver gevondene in enkele woorden saam, dan zien we dat de gevoelens van Liibbertus en Maccovius hierop neerkomen. Allereerst vindiceert Maccovius de scientia visionis, wijst dan op den Theologischen grond-

non scit quia sant." LubGods Raad voor als homo lapsus.

„Res sunt quia Deus

regel:

bertus stelt den mensch in

scit,

Maccovius maakt onderscheid tusschen de intentio en de executio van Gods Raad. In de intentio van Gods Decreet de

is

homo

labilis

het obiect.

Lubbertus kent in Gods Raad alleen een Decretum puMaccovius kent echter ook een Decretum permittendi. Gods Raad is de causa futuritionis omnium rerum. De

niendi.

')

Coll. Theol.

)

Coll.

de Praedest. Anno 1618 et 1619. Disp. XI.

Theol. de Praedest.

Anno 1618

et 1619. Disp. VII.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 307

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's