GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 118

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 118

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

106

monium trouw bewaarde, niet

tot

„toch bracht deze geleerdheid het

wetenschappelijke actie."

^)

Deze tusschenperiode

was voorbode van het infame „Saeculum obscurum", waarweer redde. Nu leidt deze onderscheiding, zoo genomen, licht tot menig misverstand, n.1. alsof er van Scholastiek alleen in de Middeleeuwen sprake zou zijn. Daarom dient er van meet af op gewezen te worden, dat men het woord scholastiek in tweeërlei zin kan bezigen, n.1. in een gunstigen en in een ongunstigen zin. In gunstigen zin hebben we daaronder te verstaan het logische indenken van de geopenbaarde waarheid en de dialectische assimilatie daarvan in ons menschelijk bewustzijn. In ongunstigen dn daarentegen, spreekt men van scholastiek als bedoeld wordt die intellectueele bezigheid, waarbij het niet meer uitsluitend te doen is om de geopenbaarde Waarheid Gods logisch in te denken, en in onze menscheuit eerst de Scholastiek de Theologie

denkvormen, zooveel het mogelijk is, te assimileeren, maar wanneer de neiging daarbij opkomt om ons denkvermogen op de heilige waarheden, als een corpus vile, zijn

lijke

kracht te laten beproeven. Maccovius nu was, gelijk ik later hoop aan te toonen, Scholasticus alleen in eerstgenoemden zin. Eer ik echter aan Maccovius zelven toekom, wil ik vluchtig de historie der Scholastiek in broederen zin doorloopen, en begin dan

met op het

De

A.

patristisch tijdperk te wijzen.

Scholastieke methode in hare oorspronkelijke zuiverheid.

het toch waar, dat de Patres nog geen scholastici in den zin der latere Quodlibetarii waren, ook zij toch behandelden den inhoud der H. Schrift wel ter dege

Ook

al

is

dialectisch,

hun wereldbeschouwing uit op moet toegegeven worden, dat de eerste hun naïeve periode waanden met een losse

en poogden er

bouwen. Want

te

Theologen in

al

aaneenrijging van de deelen der Openbaring, en deze on-

')

Dr. A. KuïPEB, Encyclopaedie,

II,

p.

601.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 118

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's