GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Johannes Maccovius - pagina 326

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes Maccovius - pagina 326

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

314 3:9, en zeggen, daar staat dan toch

eenigen verloren gaan,

maar dat

zij

:

„niet willende, dat allen

tot bekeering

komen." Maar Maccovius

wijst er op, dat dit slechts de en dat men niet weglaten mag, wat er vlak aan voorafgaat: „Maar is lankmoedig over ons" („nota bene,

halve tekst

is,

nempe

En

dan op die woorden volgt „niet willende, dat eenigen verloren gaan," dan voegt Maccovius daar aan toe: „nempe, tdlos ex nobisy Zoo zien we dus dat Lubbertus de sufficientia en de efticacia niet alleen onderscheidde, maar ook scheidde. En dat was het wat Maccovius niet kon toestaan. Waar Lubbertus de onderscheiding maakte van de satiserga nos,

credentes.")

als

:

factie yro peccatis distinctie

en de satisfactio pro peccatorihus, en deze

alzoo uitwerkte dat het ééne zag op het luere

van alle zonden, het andere op het redimere van de electi, daar maakt Maccovius eene andere en veel juistere onderscheiding, waar Lubbertus echter door zijn veel mindere theologische ontwikkeling geen oog voor had, n.1. die van* en meritum. (Aliud est in Christo satisfactio, aliud meritum.) De satisfactie ziet op het betalen der schuld, het

satisfactio

meritum

in

het verwerven van

verdiensten.

^^Satisfactio

respondet debito poenae, unde per satisfactionem liberamur a poena; per meritum, respondens officio debiti, acquirimus vitae aeternae. Satisfactio facta est morte; meritum autem Sancta vita eius." ^) Maar de onderscheiding van Lubbertus, dat Christus voor iemand wel sufflcienter, maar niet efficaciter gestorven is, noemt hij eene „distinctio vanissima", want dan heeft Christus ze ook sufflcienter gerechtvaardigd, maar niet efficaciter, ze ook sufflcienter verheerlijkt, maar niet efflcaciter. („Nam si dicitur propterea sufflcienter mori, quia mors suffecisset omnibus redimendis, si Deo visum fuisset eam

ius

pro

iis

fieri,

tum

certe pari ratioue posset dici, Christum

omnes et singulos; sed non efficaciomnes et singulos sed non efflcaciter.") ^)

iustiflcasse sufflcienter

ter;

item glorificasse

40.

')

Dist. Theol., p.

^)

Dist. Theol., p. 40.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's

Johannes Maccovius - pagina 326

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1899

Abraham Kuyper Collection | 431 Pagina's