GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor Kinderen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor Kinderen.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

KGIISTFEEST.

Wanneer we om dezen tijd des jaars eens in een oogopslag de wereld, zoover er Christenen wonen, konden overzien, dan zouden we bemerken, dat er overal vreugde heerscht over het Kerstfeest, dat nabij is.

En als we dan op die feestdagen zelf eens konden rondzien, we zouden bespeuren, hoe de vreugd groot is, zoowel in het barre Noorden als in het warme Zuiden, en van het heldere Oosten tot in het verre Westen.

Men zou dan allicht denken: wat is het heerlijk, dat al die menschen zich verblijden over de geboorte onzes Heeren en dat hun geest zich verheugt in God, hun Zaligmaker !

Intusschen zou het niet lang duren, of het werd duidelijk, dat er wel vreugd heerscht, maar dat de groote vraag is, waarover.

Want als de menschen en kinderen zich verblijden over kerstboomen en lichtjes en geschenken; als zij allerlei zotte spelletjes spelen of dwaze vertooningen gaan kijken, zooals op vele plaatsen gebeurt, dan is 't wel mogelijk dat hun hart vroolijk is, maar zeker niet in den Heere God.

En ongelukkig is 't ook zoo. Kerstfeest wil voor vele menschen en kinderen zeggen: Vrije dagen, plezier, geschenken, smullen, uitgaan en wat niet al meer.

Maar Kerstfeest beteekent toch heel wat anders. Het is 't CArisiusfeest.

En is 't nu niet dwaas en droevig en ontzettend, dat er zooveel menschen zijn, jonje en oude, die een Christusfeest vieren, maar zonder Christus, dat wil zeggen zonder Hem, buiten wien er geen Kerstfeest is, of wezen kan?

Bij velen komt dat allereerst daarvandaan dat zij geen kennis hebben. Gods Woord zegt ons dat duidelijk. Daarom is het gelukkig, dat althans bij de vrienden en vriendinnen, die dit lezen, het niet zoo is, tenminste niet behoeft te zijn. Maar bedenkt nu wel, dat er geschreven staat: »Indien gij deze dingen weet, zalig zijt gij, zoo gij dezelve doet." Al kent gij ook Lukas II van buiten, en nog al de profetieën die op den Heere Christus zien ook, dat baat u niets, als ge een boos en onbekeerlijk hart behoudt. Wel echter is het een groot voorrecht, als het de goede vrucht draagt, waartoe het gegeven is.

Al hebben we dus de kennis, dan is er nog om Kerstfeest te vieren meer noodig. Wat dan?

Wel, als ik u vraag: »Wat is op Kerstfeest geschied ? " dan zegt gij: »Toen is de Heere Jezus i) geboren." Maar let er nu eens op, dat de engel tot de herders zei: »Z7 is geboren de Zaligmaker, welke is Christus de Heere", d. w. zeggen : -voor u, u ten goede.

Daarop, vrienden, nu komt het aan. Dat de Heere Jezus is geboren, is een groote, wonderlijke zaak, die zelfs de engelen niet doorzien. Maar zoo Hij niet voor u geboren, en ook in u geboren werd - wat ge later wel, hoop ik, zult verstaan - helpt het u niet, en zou 't u gaan als den hoofdman van Samaria : »Gij zult het wel zien, maar er niet van eten.”

De Heere Jezus moet onze Zaligmaker, voor ons geboren zijn, zullen wij ons in zijn geboorte verblijden. Wie dat niet weet, kan niet H M W vroolijk zijn. Evenwel, dat is dan zijn eigen B schuld. Want de Heere Jezus is juist geko­ A men en geboren, opdat Hij dezulken zou verlossen, die zonder Heiland of Zaligmaker in W droefenis en ellende leefden en — al wisten m zij dat niet, zelf — het verderf tegemoetgingen. Hij kwam om vrede op aarde te brengen, gelijk de engelen zongen. Dat wil niet zeggen, zooals ongeloovige menschen ons soms vertellen, dat er rust zou heerschen, geen oorlog meer gevoerd worden. Want die tijd komt eerst later; daar zal de Heere Christus ook voor zorgen. Maar op het oogenblik is dat, gelijk Hijzelf gezegd heeft, niet te wachten. Neen, de Heere geeft vrede in het hart, en dien vrede moet ge allereerst van Hem vragen, wilt ge een Kerstfeest vieren, niet in naam alleen, maar wezenlijk.

1) En niei: »toen is Jezus geboren", zooals ik kin-«liren wel eens oneerbiedig hoord» zeggen.

Nu is 't zeker waar, dat als die vrede Gods in het hart heerscht, ook alle twist en tweedracht en de lust daartoe vanzelf zal verdwijnen, en ook de twisten en oorlogen onder de volken wel zullen ophouden. Maar nu willen degenen, die denken dat zij 't beter weten dan de Heere God, met het laatste beginnen. Dat is de paarden achter den wagen spannen. De Heere begint met het hart, want daaruit zijn de uitgangen des levens.

Niemand zal het u, zeker misgunnen, dat ge u over en op het Kerstfeest verheugt over allerlei; over vrije dagen, genoegelijke samenkomsten, geschenken en zooveel meer. Maar dat kunnen menschen die God niet vreezen, ja zelfs de heidenen, ook. Gij echter die van jongs af in het Woord des Heeren zijt onderwezen, hebt boven die allen een voorrecht. Ook duurt zulke vreugd niet langer dan de vacantie of de geschenken zelf; meestal nog korter.

Maar wie in den Heiland gelooft die in Bethlehem geboren is, en Hem liefheeft die neerlag in de kribbe, die bezit een onuitsprekelijke, heerlijke en onschatbare vreugde, die alle verstand tebovengaat en die eeuwig blijft. Want niemand kan haar rooven, wijl 't God is, die haar gaf en werkte.

Die vreugde en blijdschap mogen al de lezers op het Kerstfeest smaken. Al waren ze dan ook arm en ellendig, ze zouden kunnen zingen:

»Gij hebt meer vreugd me in't hart gegeven Dan andren smaken in een tijd. Als zij, door aardsch geluk verheven, Bij koorn en most wellustig leven, In hunnen overvloed verblijd.”

En wedernm • , »Prijs den Heer met blijae galmen, Gij mijn ziel, hebt rijke stof. 'kZal, zoolang ik leef, mijn psalmen Vroolijk wijden aan Zijn lof. 'k Zal, zoolang ik 't licht geniet, Hem verhoogen in mijn lied.”

Een Terglssing

Een paar jaar geleden verloor een heer, die n een groote stad woonde, op een der laatste agen des jaars het zakboekje, dat hij gewoonijk bij zich droeg. Dat was zeer lastig voor em, want er stonden allerlei dingen in aaneteekend, die hij moest weten.

Hij was du§ ook verrast en verblijd tevens, oen eenige dagen later een werkman verzocht em te spreken, en hem 't verlorene terugbracht. e man had het op straat gevonden, en daar aam en woonplaats erin vermeld waren, kon ij het boekje terugbrengen.

De werkman was armoedig in^de kleeren. aarom tastte de heer in zijn zak, haalde er ien gulden uit en sprak:

Dat is voor u. Gij kunt er een paar vrooijke Kerstdagen voor hebben. Ge hebt anders ok niets.”

»Ik dank u wel, mynheer, " zei de man, die et best kon gebruiken. »Maar toch vergist gij . Mijn vroolijkheid op het Kerstfeest heeft iet allereerst iets met geld te maken, ”

»Niet, waar dan meê? ”

»Met den Heiland, die op dit feest voor ons geboren is.”

»Maar, " zei de heer, »daarbij blijft gij toch arm.”

»Dat is weder niet zoo, " sprak de man ernstig. »A1 ben ik het, ik blijf het niet. Want er staat geschreven: »Hetzij tegenwoordige, hetzij toekomende dingen; het is alles het uwe." De kinderen Gods zullen de aarde erfelijk bezitten.

»Nu, 't kan wezen, " zei de heer, ongeloovig het hoofd schuddend. Maar toen de man weg was, sprak hij bij zichzelf: »Hij is toch eigenlijk er beter aan toe dan ik. Want rtiijn vreugd eindigt met den dood; de zijne begint dan eerst recht en eindigt nooit - als hij tenminste gelijk heeft. Maar. . ..”

Doch, niet waar, vrienden ? — die in den Heere gelooft weet, dat die werkman gelijk had; en kent maar één > maar", te weten: »Maar de Heer zal uitkomst geven.”

BERICHT.

P. Q. Pz. te W. We hopen uw vraag zoo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1887

De Heraut | 4 Pagina's

Voor Kinderen.

Bekijk de hele uitgave van zondag 25 december 1887

De Heraut | 4 Pagina's