GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ingezonden Stukken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ingezonden Stukken.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

{Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie^

Da week der gebeden en de Irenisclien.

Reeds meermalen heb ik bij de lezing van de zaken, die door de Evangelische Alliantie als onderwerp van gebed waren aangegeven, het besef bij mij voelen opkomen, dat met name het gebed voor de Kerke Gods door u, die onder ons volk nu eenmaal als »Irenischen" bekend staat, niet met volle vrijmoedigheid kon worden gedaan, zonder een aanmerkelijke verandering in uw kerkelijke gedragslijn. Zij het mij vergund, langs dezen weg aan u rekenschap te geven van dit besef, in vertrouwen op uwe welwillendheid als ge gedachtig zijt aan wat Salomo zegt in Spr. 27 : 5.

Al terstond bevreemdde het mij, dat de Evangelische Alliantie, telkens zeggende én voor toie én voor water gebeden zal worden, dit laatste niet doet bij de opwekking om te bidden voor de Evangeliedienaars, Evangelisten en Kerkeraden. In verband met wat £> e Heraut onder de oproe-. pmg mededeelt, zou men ertoe neigen, te ver-' moeden, dat de Evangelische Alliantie dit uit gebrek aan moed naliet.

Doch dit in het voorbijgaan. Op twee zaken wenschte ik uw aandacht te vestigen.

In het gebed voor Gods kerk wordt ook gesproken van »het bereiken van een hooger peil van heiligheid en toewijding aan zijn dienst door al Gods kinderen". Dus niet ook, maar bovenal door de, opzieners van Gods kerke. En bedrieg ik mij, of dat deel van u, dat er geen geheim van maakt van volstrekt niet alles te gelooven wat God de Heere in zijn Woord zegt, maar eigen j verstand, waarvan Hij zegt dat het verduisterd ! is (Ef 4:18), en eigen wijsheid, die Hij dwaas-' heid noemt (Kor. 3':19), als rechter over dat Woord aanstelt, kan onmogelijk om die toewijding bidden, zonder met een leugen in de echterhand (Jes. 44 : 20) tot den Kenner vanhun hart te gaan, tenzij zij al hunne gedachten gevangen geven tot ëe gehoorzaamheid van Christus (2 Cor, 10 : 5), die bijvoorbeeld van de Schrift des Ouden Verbonds sprak dat zij »niet kan gebroken worden" (Joh. lo : 35). Immers, »wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt., dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis, die God getuigd heeft van zijnen Zoon", (i Joh. 5 : lo) En dat is de schrikkelijke zonde van velen onder u, Irenischen, die weigeren »alles te gelooven, wat in de wet en de profeten geschreven is." (Handelingen 24 : 14)

Maar al zijn onder u velen, die aan deze zonde in den hier bedoelden zin niet schuldig staan, toch kunt ook gij, zonder veroordeeling van eigen gedrag, niet om meerdere toewijding aan den dienst van den eenigen, waarachtigen God, die zich in zijn Woord geopenbaard heeft, bidden. Immers, er zijn er onder u, die eerst gemeenschap hebben betuigd met mannen, die uit gehoorzaamheid aan Koning Jezus en trouw aan hun belofte weigerden de ontheiliging van Gods verbond toe te laten en daarom door de kerkbesturen zijn uitgeworpen, maar ze later hebben verlaten. Anderen onder u hebben met daden gezegd, dat de Haagsche Synode en dus niet Jezus Christus hun Koning was, en zij de reglementen der eerste en dus niet het Woord van den Ander als hoogste wet beschouwden. Leest slechts de besluiten, waarbij de Doleerenden zijn uitgeworpen. En eindelijk zijt L; : reeds stelselmatig dat deel uwer beloften niet nagekomen, dat u verplichtte om predikers van valsche leer te weren en tucht te oefenen over wie in strijd met Gods Woord leefde. Immers, een Gereformeerde kerk kan slechts haar leer als de ware beschouwen en moet al, wat daarmede strijdt, als valsche leer brandmerken. En de formulieren van bevestiging zijn, blijkens het opschrift, door de Gereformeerde kerken van Nederland ingevoerd. En gij, Irenischen, zult toch de beloften aan een in elk opzicht onwettig kerkbestuur niet hooger., maar lager stellen, dan wat gij aan de Koning der kerk en aan die kerk zelf beloofd hebt ?

Korter moet ik zijn over het tweede punt. Er is in de oproeping ook sprake van gebed »voor het bevorderen van kunst en wetenschap in een eerbiedigen en Christelijken geest". Maar de meesten uwer hebben tot dusver steeds partij gekozen voor een wetenschap die on-, neen a; z/zchristelijk is; zoogoed als niets gedaan, om Jezus Christus als Koning en de Schrift als onfeilbare gids op het erf der wetenschap hun eere te hergeven, ja, erger nog, het streven staat ge tegen van hen, die in de stichting der Vrije Universiteit een poging daartoe hebben beproefd. En zoudt ge nu om een wetenschap in Christelijken geest tot God den Heere durven bidden, terwijl gijzelf niets doet om ons volk zulk een wetenschap te geven, ja de mannen tegenwerkt, die zich daarvoor inspannen? Want ook voor u en met name voor de opzieners onder u, geldt de vermaning van Hem, dien wij als onzen Leeraar, maar ook als onzen Koning belijden: Indien gij deze dingen weet, zalig zijt gij, zoo gij dezelve doet." 1) Vooral door de opzieners in Gods kerke moet ernstig ter harte genomen het woord van den heiligen apostel: Zijt daders des woords en niet alleen hoorders, uzelven met valsche overlegging bedriegende." (Jac. I : 22) ï)

Zietdaar, mijn Irenische medebelijders, wat ik mij genoopt gevoelde, bij de a. s. »week der gebeden'' onder uw aandacht te brengen, opdat gij, gave de Heere het, bewaard mocht blijven voor het ontzettend oordeel van den valschen bidder, dat aldus luidt: Wie zijn oor afwendt van de vuet te liooren. DIENS GEBED ZELF ZAL EEN GRUWEL zrjN" (Spr. 28 : 9); en, zoo de Heilige Geest in uw conscientie met mijn woord getuigt, moogt doen naar Jesaja's woord in hoofdstuk 1 : 16 het einde en vers 17 het begin, waarop die Geest ook de verhooring van het gebed belooft. En hiermede eindig ik, u. Mijnheer de Redacteur, mijn dank biedende voor de welwillende opname dezer regelen. Met achting,

uw dienstw. dienaar,

i) II; cursiveer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's

Ingezonden Stukken.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 januari 1888

De Heraut | 4 Pagina's