GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Men maakt ons de opmerking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Men maakt ons de opmerking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

, dat ons protest tegen de driedeeling van het menschelijk wezen, ons met ons zelven in tegenspraak brengt. Immers, zoo schreef men ons, in de Nederlandsche vertaling van den Bijbel van Dachsel staat bij i Thess. 5:23 een kort citaat van Rieger, een iets langer van Luther, nog een van gelijken omvang van Von G ; rlach en Spurgeon, en dan volgt een citaat van ruim acht kolommen fijnen druk van Dr. A. Kuyper, waarin juist op grond van i Thess. 5 : 23 de driedeeling geleerd wordt.

Mogen we hierbij drieërlei opmerken: i". dat schrijver dezes uit de Moderne tot de Ethische en eerst daarna tot de Gereformeerde beginselen gekomen is. Gevolg waarvan wel moest zijn, dat hij in zijn Ethische periode velerlei verkeerd bezag en eerst later in zuiverder lijn teekenen kon.

2®, dat in het breede citaat van acht kolommen, waar geen tekst bij opgegeven is, zoodat mj het jaartal er van niet kunnen controleeren, nergens van een driedeeling sprake is, maar eeniglijk van een drievoudige bewerktuiging, van drie instrumenten., en van drie vermogens; iets wat geheel iets anders is, dan drie deelen.

En 3". dat in de onderscheidene citaten in deze vertaling van Dachsel bij i Thess. 5 : 23 opgenomen, noch Rieger, noch Spurgeon, noch Von Gerlach een driedeeling leeren, doch dat deze alleen geleerd wordt in het citaat van Luther.

De leer der driedeeling wil namelijk niet slechts zeker onderscheid tusscben ziel en geest toelaten; een onderscheid dat met de. Schrift voor zich, niemand geheel loochenen zal; maar houdt staande, dat de mensch uit drie bestanddeelen is saamgesteld, i''. een lichaam, 2". een ziel en 3". een geest. En dit nu is een voorstelling die nergens in de Schrift (ook niet in i Thess. 5 : 23) steun vindt; die steeds door onze vaderen is bestreden; die geheel van heidensche en philosophische herkomst is; en die, ging ze door, heel onze dogmatiek zou omverwerpen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 april 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Men maakt ons de opmerking

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 april 1889

De Heraut | 4 Pagina's