GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de ZiudhoU. Kerkbode staat een potloodteekening van de Doopersche richting^ die te degelijk en te scherp belijnd is, om ze onzen lezers te onthouden.

Ds. Sikkel handelt van het kwaad, dat deze Doopersche richting ook op schoolgebied heeft aangericht, en zegt dan;

De doopersclie vroomheid, gelijk nog pas Prof. Bavinck in zijn oratie over de «algemeene genade" aanstipte, is uit den ouden ongeloofswortel, aan Pelagius venvant, een kind van Rome, en in de gelaatstrekken, in gang en wandel dan ook eenerzijds gelijkend aan de praktijk, die^e Roomsche kerk deed opkomen, anderzijds aan het leven des ongeloofs. Een hard oordeel, maar dat volkomen verdiend moet heeten.

De doopersche vroomheid scheidt den Vader en den Zoon, en richt zoo een altaar voor een valschen God op. Zij scheidt het viferk des Vaders van het werk des Zoons; het oordeel des Vaders van het oordeel des Zoons; de liefde des Vaders van de liefde des Zoons; de eere des Vaders van de eere des Zoons; een zonde waartegen de Heere Jezus Christus, in Johannes 5 b.v. zoo dreigend getuigt. Deze averechtsche vroomheid scheidt daarom ook verlossing van schepping, het rijk der genade van de gevallen wereld, het genadewerk van de historie, religie van politiek, de sabbath van den arbeid, den godsdienst van het volksleven, de kerk als een stilstaanden vijver van den bruischenden tijdstroom, ja de geloovigen zelfs van hun geslachten. Deze doopersche dwaalgeest sclieidt daarom ook de twee boeken-, door God ons tot leering gegeven, waarvan onze belijdenis in art. 2 spreekt. iUe twee boeken staan voor deze mismaakte godsdienstigheid niet met elkaar in verband, maar ieder op zichzelf; gescheiden. Vandaar die allerlei verschijnselen, die gij op het gebied der kennis waarneemt, waar de doopersche mist voor zonneschijn wordt aangezien. Daar j'fZ/^z'fl'/ men de theologie van de andere wetenschappen; daar zet men zelfs de wetenschap buiten de deur, om enkel de wijsheid in de genade, niet in de schepping te zoeken; daar veracht men het verstand, om slechts de les dor gevoelige zielsindrukken te erkennen; daar verwaarloost men het onderwijs en heeft geen hart voor de school; daar neemt men het schijnbaar o zoo nauw in zaken van geloofsgemeenschap, maar is o zoo grof in zake het schoolonderwijs ; daar drijft men eenerzijds het enghartige separatisme en maakt daarbij van ongeloovigc staatsuniversiteiten gebruik; of daar is men zelfs wel voor knappe scholen, maar wil op dit terrein heelemaal niet van godsdienst weten, en heeft de openbare school het liefst. Voor de doopersche kalverendienst staat heel het natuurlijke leven als een museum van doode, opgezette dingen buiten de genade, buiten het werk van Christus, buiten het geloof, buiten het Woord, gelijk dit valsch-mystieke leven eigenlijk met God den Vader, den Schepper, heeft afgedaan, of althans è, ? cAX-vs.ti gescheiden best Ook de Heilige Geest is binnen de perken van de beweging dezer »vrome ziel" als zij de oogen toesluit, opgesloten. En de school is niet meer dan één van de vrachtwagens, die nu eenmaal op den modderweg der aarde den rommel vervoeren moeten totdat de avromen" met den boel niets meer te maken hebben.

Deze doopersche levensopvatting, die zonder naam een tijdlang bijna heel het terrein van het godsdienstig leven in Nederland als een verstikkende damp overtrok en nog zelfs den besten soms in de keel, of ten leste nog in de beurs zit, al werd zij uit hart en hoofd gebannen — deze doopersche levensopvatting heeft het terrein van wetenschap en school eigenlijk op nog erger wijze mishandeld en verwaarloosd, dan het ongeloof deed. En zelfs waar door den invloed der consciëntie ïn zulke kringen of onder zulke mannen christelijke scholen staan of rijzen, daar vindt ge in zulk een school of een rommel, een dom leeren zonder liefde tot kennis, óf een stelselloos navolgen van de wetenschap van den tijd naast een gemv/cdelijk woord over den Heei-e Jezus en over Gods volk, maar zonder dat God in zijn wezen en werken in de school wordt gekend, geroemd, gesmaakt, gediend. Daar vindt ge dan ook een «vroom" man misschien, voor wien de leerlingen om zijn »vroomheid" wel veel eerbied moeten hebben, maar in wien ze als onderwijzer niet een kind, een man, een dienstknecht Gods ontmoeten; die een man van doode kennis, van een doode wet, van een zuur gezicht en een slaafschen arbeid voor hen is, geen hovenier van hun hemelschen Vader; — een doopersdt mensch, die noch voor de natuur der jeugd, noch voor het werk der genade in de jeugd do rechte man is; die noch verstand of smaak, noch de religie recht ontwikkelt; die in beide opzichten onbekwaam is om de leerlingen als Gods scluipselen en als zijn kinaeren hun levenstaak tegemoet te leiden; en die in alles een voorbeeld is, hoe zij ? «i? /moeten zijn en worden.

In summa: de neutrale school werpt het boek der schriftuur weg, om zonder de verlichting van Gods Woord uit het boek der natuur te leeren; daarom is deze school schuldig en slecht. De doopersche school, indien ze een school is, heef zoowel het boek der natuur als dat der schriftuur, maar mishandelt en misbruikt ze beide, en leert ze of geen van beide lezen, óf beide verkeerd lezen; ook deze school is schuldig en slecht.

We moeten niet slechts in naam, maar in wesen, in stelsel en omvang, in man en werk, in stof en vorm calvinistische scholen hebben.

Dit stuk verblijdt ons daarom, overmits het toont, hoe ons luiden van de alarmklok tegen de Doopersche richting, Gode zij dank, niet zonder uitwerking bleef.

Meer dan een eeuw lang dacht men, dat het Doopersche in de verwerping van den Kinderdoop school, en zag niets van het Doopersch gif dat in ons geestelijk leven insloop.

Reeds dat thans veler oog hiervoor openging is heerlijk.

KuyPER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 februari 1895

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 februari 1895

De Heraut | 4 Pagina's