GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over het onderwerp Legaten vinden we in de Zidder-Kcrkhode het onderstaande:

In een der laatste nummers van »De Roeper" werd onze aandacht getrokken door de twee diclit bij elliander staande mededeelingen, dat aan de kerk van Middelburg A was vermaakt ecne som van f 3000.— en aan de l< erk van Maassluis B cene van ƒ 25000.—

Het deed ons goed, zulks te lezen. Na de jaren (of tientallen van jaren) v; in worsteling mogen onze kerken dergelijke veikwikking en ondersteuning waarlijk wel eens ontvangen. Ja, de vraag rees bij ons op, of nog niet veel te zelden op dergelijke wijze aan de zaak van kerk en Zending wordt gedacht.

Zoo menigeen leeft nog in liet dwaze voorooi"deel, dat men zijn geld slechts heeft te beheeren ten nutte zijner erfgenamen. Alsof die er de eigenaren van v, 'aren! Zoo menig ander vergeet het: «Bereid Uw huis, want Gij zult sterven" tijdig in toepassing te brengen, en straks komen kerkelijke schuldbekentenissen in lianden van minder welgezinde erfgenamen, of vallen goede gevers weg, zonder dat daarvoor eene nieuwe bijdrage in de plaats Icomt; tot niet kleine schade van School en Diakonie, Zending en Kerk.

Zijn wij niet soms in deze a/te geestelijk? Ongeestelijk en fliwgeestelijk verschillen soms alleen in spelling.

„Och, dat geld maar !"

Gij hebt gelijk, waarde lezer. Dat geld is zoo vaak, zoo veelszins, onheiliglijk gebruikt. Het is zoo vaak een macht, die necrtrekt in het stof, — indien maar niet zelfs in het slijk. Het is zoo de ^//rechtvaardige Mammon! Maar —,

Maar de Heere zegt iiict: Veronachlzaamt den onrechtvaardigcn Mammon. Integendeel: »Maaakt U vrienden uit den onrechtvaardigcn Mammon, " zoo luidt Zijn nadrukkelijk bevel.

Alle schepsel Gods is goed; met dankzegging genomen zijnde. Ook de macht van geld en waarde is geen demonische macht maar een van God gegevene. En wèl heeft Satan zich er (wederrechtelijk als steeds) van moester gemaakt. Maar God geeft een deel er van aan Zijn kinderen, opdat zij ook op dit terrein met Satan en zijne werken in aanraking zullen komen; ook op dit gebied den strijd tegen hem aanbinden; ook in dezen altijd stei-kcn wederstand doen en eindelijk ten eenenmale de overhand behouden, '' gelijk onze Catechismus zegt.

Geld kan wonden slaan; maar ook een hulpmiddel zijn om wonden te genezen.

Geld kan scheiding maken; maar ook samenbinding en samenwerking mogelijk maken.

Geld kan slavenbocien aanleggen; maar ook aanleiding geven tot openbaring van de vrijheid der kinderen Gods.

Geld kan een afgod zijn of een afgodstempel bouwen; maar ook bouwstof zijn voor altaar en tempel Gods.

Inderdaad : Het geld op ziek self niet.

Eén oogenblik van geestelijke werking is meer waard dan alle geldsommen der v/ereld. Maar laat de Liefde het geld nemen op do roepstem en in den dienst van het geloof, dan wordt het het gouden vleugelpaar waarmede de Hoop de werkelijkheid bereikt.

»Maar in testamenten en legaten ligt toch altijd iets weemoedigs! 't Is toch altijd Qtnafcheid. Een verrijking, die verarmt, omdat er ons oen vriend bij is ontvallen!”

Gij hebt gelijk! Geef dan bij Uw tvcu. Maar dan niet minder. En zoo Gij dit niet doet, dan zij Uw legaat de handdruk van den scheidenden vriend, die in heugenis blijft, de gedachtenis doet voortleven, en aan het afscheid het afscheidskarakter ontneemt. Mij dunkt het moet de stervenspeluw zachter maken; wanneer men door God is verwaardigd nog door dat sterven zelf armen en bedroefden, en het heil van zielen en de eere des Heeren te dienen.

Niel alsof daarin eenige gerechtigheid lage! Alleen op Christus en Zijn Heil zij 't stervend oog gericht. Maar een dankstof te meer bij het velo waarvoor men met Chrysostomus zou mogen uitroepen: »Gode zij dank voor alles, '' mag ook dit zijn, dat wij door Zijne Genade nog in ons sterven Hem dienende en den Zijnen van nut mogen zijn!

Daar is nog wel een andere klasse van lieden: de lieden, die niet bij hun sterven geven, en bg hun leven evenmin. Zij denken met het bekende rijmpje

«Behoudend zijn is 't beste deel. Ook flnancieeh"

Zij vergeten dan echter het woord onzes Heeren, dat wie zijn deven zal willen behoudi, in het zal verliezen; en dat andere woord des Hollands: Het is zaliger te geven dan te ontvangen. Een soort lieden van wie de beroemde Spurgeon zoo juist geschreven heeft in zijn zoo lezenswaardig boekske »De Bijbel en de Courant" »lk twijfel niet, of sommigen van hen staan nu op den uitkijk; zij zijn zeer bijzonder op hunne hoede tegen degenen die telkens roepen opdat hunne harten niet gebroken worden; want hunne bankbiljetten houden zij gaarne heel. Gelijk de ganzen van Nieuw-Engeland altijd weer om St.-Michiel de wouden binnen trekken, zoo kan men er op rekenen, dat zij altijd absent zijn, wanneer ze om eenige zelfopoffering aangesproken mochten worden. Zij hebben een geloof dat behoudt; maar het behovdt niet hunne sielen; hei behoudt hun geld in hunne kist".

Voor zoover zulke lieden in onze kerken mochten wezen, zal 't wel het beste zijn, dat er met hen minder over legateer en worde gesproken dan over geven bij hun leven. Anders wordt het legateeren soms een middel om te geven zonder dat men de pijn heeft om van het lieve geld te moeten afscheid nemen. Of (wat nog waarschijnlijker is) wordt het beloven vair een plaats in het testament een middel om de vragers weg tb zenden zonder gev/etensklopping. Maar voor dezulken, was ons stukske niet. Trouwens zij zullen al wel voor een oi andere extracollecte op den loop zijn gegaan.

Ons stukske is slechts geschreven voor warme harten om hun te raden: Toont bij Uw leven Uv/ geloof en Uw liefde ook in Uw geven; en maakt bovendien Uw testament tot een warmen handdruk bij het scheiden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 augustus 1895

De Heraut | 2 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 augustus 1895

De Heraut | 2 Pagina's