GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kras én onjuist.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kras én onjuist.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een vorig maal wees de Heraut er op, hoe Ds. Kromsigt van Rotterdam, volgens ten verslag in de bladen, de executie van Servet voor zijn rekening had genomen.

Thans voegen we er aan toe, dat dit, altoos volgens denzelfden verslaggever, verdedigd werd met de opmerking, dat 'oeleediging van den aardschen Koning in alle landen zwaar gestraft wordt, en dat het daarom niet dan billijk kan heeten, dat ook de beleediging of de hoon aan de hoogste Majesteit aangedaan, met de hoogste straf gestraft worde.

Dat is ook zoo, en zelfs verstaan we niet, hoe er iemand' zijn zou, die aan God gelooft, en hier anders over denken zou.

Zeer stellig zal, wie God hoont, hiervoor zijn straf niet ontgaan, en even zeker zal die straf de hoogste straf zijn.

Alleen maar, de hoogste straf is niet de executie op het schavot. Ze is de eeuwige verdoemenis.

En ook, rechter hierover is niet de aardsche rechter, maar de Rechter van hemel en aarde, de gehoonde God zelf.

Wel kan de hoogste Rechter ook den rechter op aarde opdragen, den schuldige, die zich tegen zijn God vergreep, ook hier reeds op aarde te straffen; en onder Israël is dit dan ook metterdaad geschied.

Doch toen had God aan Israël ook zijn bepaalde wetten daarvoor gegeven, de gevallen bepaald, en de straffen vastgesteld.

Voor eiken hoon tegen God altoos de doodstraf, en altoos de doodstraf door steeniging.

Ongetwijfeld zouden onze aardsche rechters dan ook evenzoo moeten handelen als de rechters in Israël, indien ze gelijken last en gelijke aanwijzing ontvangen hadden.

Maar dat juist hebben ze niet.

Onzer is niet de Theocratie. in Israël, maar niet bij ons.

Hoe wil men dan waarmaken, dat onze Overheden, zonder zulk een last en zonder zulk eer. aanwijzing, doen moeten, wat zelfs in Israël, m.et dien last en met die aanwijzing, zoo bijna onmogelijk bleek ?

Of staat het niet vast, dat zelfs de geheele omgeving van Jeruzalem zoo goed als verpest was door openlijke afgoderij, en dat zelfs Israel's derde Koning, de groote Salomo, openlijk deze afgoderij duldde en bevorderde?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 februari 1901

De Heraut | 4 Pagina's

Kras én onjuist.

Bekijk de hele uitgave van zondag 3 februari 1901

De Heraut | 4 Pagina's