GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

In de jongste aflevering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de jongste aflevering

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de jongste aflevering van Teykr's Theologisch TijdschriftschteelVtoi. Matthes een artikel over de „Scheppingsverhalen" of wil men, over hetgeen Genesis i en 2 ons meedeelt.

Hoofddoel van dit artikel is wel om aan te toonen, dat volgens het Scheppingsverhaal de mensch oorspronkelijk zou geschapen zijn als androgyn of manwijf. De „religionsgeschichtliche" methode brengt nu eenmaal mee, dat alle fabels van de Oostersche religies ook in de Schrift moeten worden teruggevonden. Zoo moet ook de dwaze voorstelling van den dubbelmensch, die in verschillende Oostersche religies een hoofdrol speelt, diejdoor Plato in de Grieksche philosophie werd ingedragen en die ook bij de latere rabbinistische litteratuur ingang vond, met allerlei kunst-en vliegwerk in het Scheppingsverhaal worden ingewrongen. Natuurlijk _ bevat het Scheppingsverhaal, zooals het in Genesis i en 2 voor ons ligt, hiervan geen woord. Het toont juist daarin zijn Goddelijk karakter, dat het van al zulke absurditeiten afziet en ons van de chepping van den mensch en van de nstelling van het huwelijk de reinste en erhevenste openbaring geeft. Maar volgens rof. Matthes deugt die tekst dan ook niet. De tekst, dien wij hebben, is bedorven, corrupt en als ge hem maar wijzigt volgens den „oorspronkelijken tekst", komt de „tweeslachtige oermensch" er van-zelf uit te voorschijn.

Ge moet daarom niet denken, dat Prof. o Matthes de gelukkige ontdekker is van m een bijzonder oud handschrift, waarin die d „oorspronkelijke tekst" nog bewaard is b gebleven. De moderne critiek heeft geen n handschriften noodig. Ze produceert de z oorspronkelijke teksten zelf. Ge hebt maar h wat letters te wijzigen, hier een woord weg N te laten, daar een woord bij te voegen en d de „oorspronkelijke tekst" is klaar.

Toch is dit het ergste niet.

Ook onze theosophen hebben met zekere d voorliefde over dien tweeslachtigen Adam d geredekaveld. Voor hun pantheïstische my­ d stiek, die alle grenzen uitwischt, schijnt zulk een wezen dat half man halt vrouw is een o bijzondere aantrekkelijkheid te bezitten. Fonkelnieuw is die idee van Prof. Matthes e dus niet.

Maar Prof. Matthes borduurt op dit thema voort en spint het uit op een wijze, die te weerzinwekkend is, dan dat we de bijzonderheden aan onze lezers kunnen meededen. Het is genoeg er dit van te zeggen, dat volgens hem in Genesis God eerst de dieren tot dezen dubbelmensch bracht om daaronder een passende vrouw voor hem te vinden; dat deze dieren echter „mislukte vrouwen" bleken, en God daarom, ten einde de voortplanting van het menschelijk geslacht mogelijk te maken, dien tweeslachtigen oermensch in twee stukken sneed en zoo man en vrouw geformeerd werden.

We hebben kieschheidshalve de uitdrukkingen, die Prof. Matthes gebruikt, maar in onze taal weergegeven. Wat we meedeelden is genoeg om te doen zien, tot wat laag peil de moderne kritiek allengs wegzinkt. We hebben eerst de vieze praatjes gehad van Prof. Völter over den „god van Abraham." Thans wordt ook het majestueuze Scheppingsverhaal, dat door zijn Goddelijken eenvoud de bewondering van alle edeler geesten opwekte, gedegradeerd tot een fabel, te goor om in een fatsoenlijk blad over te vertellen.

We wijzen hierop, niet om zulk een critiek te weerleggen, maar opdat de gemeente zou kunnen zien, welk een cynische geest onder deze theologen heerscht.

Is het dan niet Gode geklaagd, wanneer mannen als Dr. Cramer de resultaten van deze critiek aan de gemeente brengen als de „waarheid" en daarmede alle eerbied en ontzag voor Gods Woord voor goed ondermijnen?

Er zit achter deze critiek een satanische geest.

Een geest, die niet alleen de Goddelijke autoriteit der Schrift betwist en ontkent, maar die niet rust voordat het heiligste en het heerlijkste in het meest weerzinwekkende is veranderd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 24 februari 1907

De Heraut | 4 Pagina's

In de jongste aflevering

Bekijk de hele uitgave van zondag 24 februari 1907

De Heraut | 4 Pagina's