GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland. Het Modernisme.

In de Episcopaalsche kerk is een nieuwe strijd ontbrand. Het sein daartoe werd gegeven door een manifest van den bisschop Gore en het antwoord dat Dr. Sanday daarop gaf. Beide stukken handelen over de vraag, wat men redelijkerwijze eischen kan dat dienaars der Staatskerk zullen gelooven om de kerk van Engeland te kunnen dienen. Dr. Sanday is van gevoelen, dat ook , , modernen" in de Kerk moeten toegelaten worden. Deze quaestie is voor de ^fpiscopaalsche kerk moeilijker dan die van het Ritualisme, Inmiddels is in Engeland hetzelfde verschijnsel op te merken als overal elders: waar het modemisme zijn triumfen viert, daar loopen de kerken van lieverlede leeg.

Ook in de „Society of Friends" of de Kwakers is dezelfde strijd-op te merken. In zijn „Swarthmore Lecture" handelt de heer E, Grubb er over en hij werpt daarbij de vraag op, hoe men „de historische en den inwendigen Christus", den man van Nazareth en de eeuwige Zoon, waarin de geloovige ziel zich verblijdt, met elkander in overeenstemming kan brengen. Gelijk velen maakt hij een onderscheid tusschen de historische feiten en den Goddeüjken Persoon, Wij kunnen dit niet aanvaarden, omdat wij uit de Heilige Schrift geleerd hebben, dat de historische feiten omtrent den Christus ons geopenbaard zijn in de Heilige Schrift: Opdat wij gelooven zouden dat Jezus is de Christus, de Zone Gods, en opdat wij geloovende het leven zouden hebben in Zijn Naam" Qoh. 20 : 31). Of daarom de heer Edward Grubb in staat zal zijn het modernisme in zijn gemeenschap met vrucht te bestrijden, betwijfelen we, al neemt hij aan, dat door de verwardheid van het nienschelijk denken, de mensch alleen God kan zoeken, wanneer God zich in Zijn Uefde, waardoor Hij altijd den mensch zoekt, aan hem openbaart.

Ook de Staatskerk in Schotland heeft met het modernisme te kampen. Op de laatste algemeene Synode dier kerk sprak de predikant Thomas Nicol, in zijn afscheidswoord als moderator dier vergadering, over het verminderen van het aantal leden der kerk. Hij meende dat de voornaamste oorzaak van die vermindering lag in het feit, dat tegenwoordig het gezag der kerk in heilige en geestelijke dingen minder geëerbiedigd wordt. Met andere woorden : er is gebrek aan geloof in de Heilige Schrift, en daardoor ontbreekt de vaste overtuiging, welke de vreugde en de sterkte van onze vaders en grootvaders in Christus was. De moderator wees er op, dat de Roomsche kerk haar gezag, in spijt van modemisme en andere invloeden, altijd hoog wist te houden, en dat deze Kerk weinig te klagen heeft over het verminderen van haar ledental en het verzuimen harer godsdienstoefeningen. Het gezag dat de Roomsche kerk laat gelden, is in menig opzicht betwistbaar; welke groote dingen kunnen wij dan verwachten, zoo sprak Rev, Nicol, wanneer wij het gezag der Schrift laten gelden. De geschiedenis der kerk, voordat de moderne plaag van het ongeloof kwam, toont ondubbelzinnig, dat de groei van de kerk in die lijn ligt. En tot zulk een getrouwheid en zulk een moedig optreden wordt het volk van God in deze dagen van twijfel en drijven in verkeerde richting, geroepen. Het blijkt uit vele andere verschijnselen, niet het minst in de Methodistische kerk, dat het modernisme op dit oogenblik de vijand is, waarmede de Kerk heeft te worstelen.

N.-Amerika. De generale synode der Pre sby t eriaans ch kerk.

Op de jongste Synode der Presbyteriaansche Kerk voor N, - Amerika, die te Chicago gehouden werd, bleek, dat deze kerk bijna een half millioen leden telt die belijdenis des geloofs aflegden, welke leden gemiddeld iets meer dan f 12, 50 per lid voor liefdadige doeleinden offeren, terwijl voor kerkelijke en andere doeleinden de kapitale som van 26 millioen dollars of 67 millioen guldens in het verloopen jaar is uitgegeven, Aan bijna 2000 gemeenten en zendingsposten werden toelagen gegeven, In hare elf Seminaries bereiden zich 740 jongelingen voor om tot den dienst van het Woord te worden opgeleid. Haar «College Board" gaf geldelijke bijdragen aan 56 hoogescholen, waar bijna 24.000 jongelingen en jongedochters studeeren. Er ^zijft plannen om' zoo spoedig mogelijk een aparten leerstoel voor Bijbel-studie aan al die scholen te vestigen, en er worden sommen van f 25, 000 tot / 250, 000 voor die scholen gevraagd. Wij voor ons zouden liever zien, dat ^oor die gelden Christelijke Universiteiten werden onderhouden, doch - wij bemerken hier dat het Methodisme zijn invloed op de Presbyteriaansche kerk heeft uitgeoefend.

Geen kerk, die meer uitgebreid zendingswerk doet dan de Presbyteriaansche van de nieuwe wereld. Zij heeft hare Missie in 15 landen, hoofdzakelijk echter in China, Engelsch-Indië, Japan, Korea, Siam, Syrië en de Philippijnsche eilanden. In het geheel heeft zij •165 zendingsposten met 1226 missionairs, die door 5766 inlandsche helpers worden bijgestaan. Door de zendelingen werden 133, 713 menschen tot het Avondmaal toegelaten; op 1, 787 scholen waren 64, 887 leerlingen, en in 173 hospitalen werden 512, 000 patiënten geholpen. In t^tvintig verschillende talen wordt Gods Woord en andere stichtelijke lectuur verspreid. Tengevolge van de uitbreiding van het werk en doordat men steeds meer nieuwe terreinen ging bearbeiden, staat de zendingskas voor een belanrijk tekort; in het geheel werd 2, 171.260 dollar ingezameld, terwijl 2, 389, 108 dollar uitgegeven is, zoodat er een deficit van een half milUoen gulden bestaat. Doch dit is voor eene kerk als de Presbyteriaansche geen bezwaar.

Niet minder verblijdend is het feit, dat tot moderator dezer vergadering een rechtzinnig man gekozen werd. Het bleek dat de mannen van de moderne richting, welke ook in de Presbyteriaansche kerk gevonden worden, geen kans hadden tot het moderatorschap der algemeene vergadering te worden gekozen, •wijl zij verrewegde minderheid vormden.

— De algemeene Synode der Presbyteriaansche Kerk.

De Presbyteriaansche kerken der nieuwe wereld hielden dit jaar haar honderd zes en twintigste algemeene synode te Pittsburgh, in een kerkgebouw dat wel het schoonste van deze kerkengroep is en dat eenige weken voltooid zijnde, ƒ1, 875, 000 gekost heeft. Uit de verkiezing van Dr. Maitland Alexander tot voorzitter of moderator der Synode is gebleken, dat de conservatieven of orthodoxen in de Presbyteriaansche kerken sterk in de meerderheid zijn. Men vindt wel liberalen in deze kerkengroep, maar een voorstander der moderne richting had volstrekt geen kans, tot voorzitter dezer kerkelijke vergadering benoemd te worden.

Het is echter te betreuren, dat in de Presbyteriaansche Kerken, doordat de belijdenis verwaterd werd, het modernisme eenigermate recht van bestaan gekregen heeft.

Ongeveer 2000 afgevaardigden en bezoekers zijn aanwezig geweest om de zittingen der synode, die negen dagen duurden, bij te wonen. Wij zijn nog niet in staat een verslag van het verhandelde te geven. Wel kunnen wij mededeelen, dat ten Synode bleek welk een groote belangstelling er in de kerken is ten opzichte van de Uitwendige en de Inwendige Zending. Ook is aan den dag gekomen, dat de synode niet recht weet, welken weg men moest inslaan om mede te werken in de verschillende reformmovements, d, w, z., men weet niet welke houding men behoort aan te nemen ten opzichte van de oplossing der sociale quaestie. De orthodoxen schijnen nadruk te willen leggen op het ambt der geloovigen, terwijl de modernen verlangen dat de kerk als zoodanig zal optreden.

In elk geval verblijdt het ons, dat in deze kerkengroep het modernisme gebleken is eene minderheid te vormen.

Zuid-Afril^a, Eene rectificatie.

Eenige weken geleden deelden wij mede, dat ji de Kaapstad van Zuid-Afrika door broeders van de Moravisfche Kerk, d.i. de Hernhuttersche f emeente, zendingswerk gedaan werd onder de lahomedanen.

De heer Rosing uit de Kaapstad deed ons het genoegen, een schrijven aan ons te richten, waaruit bleek, dat deze mededeeling niet juist moet genoemd worden. Tot onze blijdschap mogen wij daarbij voegen, dat de Ned. Geref. Kerk in de Kaapstad een eigen zendeling heeft voor den arbeid onder de Mahomedanen, en wel Ds. G, B, A. Gerdener, Master of Arts. Wij kunnen er aan toevoegen, dat de »Church of England», of de Episcopaalsche Staatskerk van Engeland, in de Kaapstad bovendien twee zendelingen voor dezen arbeid heeft, flinke mannen, die vlot Arabisch spreken. Ds, Gerdener kan met deze Episcopaalsche broeders goed samenwerken, zoo werd ons gemeld.

Tevens vernemen wij omtrent Ds. Gerdener, dat deze zich geheel aan dezen arbeid geeft en bij voorkeur dit arbeidsveld koos. Als proponent deed hij een reis met Dr. John Mott, den bekenden zendingsman. Daarvan teruggekomen, werden op hem vele voordeelige beroepen uitgebracht, maar hij bedankte voor dezen, wenschende zich aan den arbeid onder de Mahomedanen te geven. Zijn prediking wordt als degelijk, besUst en zich bewegende in Gereformeerde lijnen, geroemd.

Wij danken den heer Rosing zeer voor zijn schrijven en houden ons voor 't vervolg voor andere mededeelingen, die ons nuttig kunnen zijn, ten zeerste aanbevolen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 juli 1914

De Heraut | 2 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 19 juli 1914

De Heraut | 2 Pagina's