GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bijbelkennis.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelkennis.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een onzer liberale bladen werd onlangs de klacht geslaakt, dat »de onkunde in moderne kringen omtrent de Bijbelsche verhalen groot is."

Metterdaad is die klacht niet overdreven.

Zelfs uit de liberale pers zou hiervan menig treffend beeld te geven zijn.

De oorzaak ligt natuurlijk-daarin, dat men op de openbare school, zoowel de lagere als, de hoogere, van geen Bijbelsch onderricht meer weten wil.

En waar ook 'het catechetisch onderricht, van moderne zijde gegeven, slecht bezocht wordt, gelijk nog pas een modern predikant klaagde, en van het lezen van den Bijbel in den huiselijken kring in 't geheel geen sprake meer is, moet de onkunde omtrent de Bijbelsche verhalen wel hand over hand toenemen.

Wat degenen, die geroepen zijn om deze moderne jeugd te examineeren, u des.aangaande verhalen, grenst dan ook aan het ongelooflijke. En dat geldt niet alleen van degenen, "die de lagere volksschool bezocht hebben, maar even goed van degenen, die de Hoogere Burgerschool of het' G)'mnasium hebben afgeloopen. De meest bekende namen uft den Bijbel, zelfs van een man als den Apostel Paulus, zijii hun geheel onbekend. De mythologie der Grieken en Romeinen kennen ze; maar van de machtige historische feiten, waarvan de Bijbel ons verhaalt, weten ze niets af. Het Christendom is voor hen een naam en klank geworden; wat de Christelijke religie is en leert, kwam hun nooit ter oore.

Is het dan wonder, dat al wat nog aan den Christus vasthoudt, van de openbare school niets weten wil en in haar een bederf voor ons volksleven ziet?

Dat men ook van moderne zijde het gevaar begint in te zien, dat in deze zoogenaamd neutrale, maar in werkelijkheid anti-christélijke school voor ons volk schuilt, en daarom van rrieer dan een hunner de roepstem uitgaat om het Bijbelsche onderwijs weer als leervak op de openbare school in te voeren, is dat ook op zich zelf een verblijdend teeken. Het toont, hoe ook hier gevoeld wordt, dat een school zonder den Bijbel voor een natie, die nog Christelijk wil heeten, niet gaat.-

Alleen komt de vraag dan terstond op, hoe en in-v/elken geest dit Bijbelsch onderwijs op onze openbare scholen zal moeten gegeven worden ?

Denk u maar in, wat er van dit onderwijs zou terecht komen, wanneer een man van de „Dageraad" of een socialistisch onderwijzer, die 'Bijbelsche verhalen aan zijn leerlingen zou vertellen !

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 oktober 1916

De Heraut | 4 Pagina's

Bijbelkennis.

Bekijk de hele uitgave van zondag 8 oktober 1916

De Heraut | 4 Pagina's