Vooralsnog zonder titel - pagina 168
VU-studenten in het jaar 2000
GELOOF
ne die te vergelijken is met de christelijke Twee-Zwaarden-Leer. Er bestaat een geestelijk en een wereldlijk zwaard. Het dolkje dat Gursev op zijn lichaam draagt, staat symbool voor het wereldlijk zwaard dat hij uit verdediging kan opnemen als hem (of andere sikhs) onrecht wordt aangedaan. De Kacch (lendendoek) herinnert Gursev eraan geen seks voor het huwelijk te hebben en niet vreemd te gaan. Het is hem toegestaan een Nederlandse vriendin te hebben, ook al is dat 168
vanwege het cultuurverschil lastig. De Kangha (kam) is de laatste K die staat voor de harmonie in de natuur. Zoals een kam het haar ordent en in harmonie brengt, zo brengt een sikh harmonie en ordening in het leven. Gursev kiest voor wat hij noemt 'de moeilijke weg tot Verlichting'. Dat betekent voor hem in de wereld staan en mediteren tegelijk. Andere (het zijn er maar weinig) sikhs keren de wereld juist de rug toe en mediteren alleen maar. Gursev is asceet en kosmopoliet tegelijk: 'Je moet het jezelf niet makkelijk maken. Het kost moeite om Zijn schepping te begrijpen.' Hij leest 's ochtends, 's avonds en voor het slapen gaan uit de Guru Granth Sahib. Op de wekelijkse bijeenkomst in de gurdwara, de tempel, mediteert hij.Tot nu toe heeft Gursev het gevoel dat hij het goed doet. Als Gursevs daden in het hiernamaals worden gewogen zal Mukti, verlossing uit de eeuwige cyclus van wedergeboorte, zijn deel zijn; opgaan in het Absolute is Gursevs hoogst bereikbare doel. De ruimte voor afscheiding binnen het sikhisme is iets dat Gursev stoort. Alles moet binnen één groot geheel in te passen zijn, want alles hangt met elkaar samen. Eendracht in het geloof helpt de mens verder naar zijn einddoel. Ook fundamentalisme binnen het sikhisme vindt hij niets; hij wijt dat aan onwetendheid. Gursev is tegen de politisering van het geloof door de fundamentalisten. Om dat tegen te gaan moeten de mensen op bijvoorbeeld het platteland beter geïnformeerd worden over hun eigen geloof. Ze weten vaak niet wat sikhisme is en doen alleen maar wat letterlijk voorgeschreven is. Kritisch nadenken over hun opvattingen kunnen of willen ze niet. In de steden daarentegen is goed onderricht in het geloof beschikbaar. Go Vind Singh (de laatste guru) heeft ooit gezegd: 'Volg mij niet!' Het gaat niet om de persoon, maar om de leer. Tegenstrijdigheden in de Guru Granth Sahib zijn schijnbaar. 'Je snapt het dan gewoon
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000
Historische Reeks | 226 Pagina's