GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vooralsnog zonder titel - pagina 160

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vooralsnog zonder titel - pagina 160

VU-studenten in het jaar 2000

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GELOOF

Karl Barth, een Duitse theoloog, stelt dat God almachtig is in al Zijn kwetsbaarheid: God stuurde Jezus, zijn Zoon, naar de aarde als mens. 3 En als de mens iets is, dan is het dat hij kwetsbaar is. God had ook anders kunnen besluiten en al zijn macht ten toon kunnen spreiden. Maar Hij koos ervoor om onder de meest kwetsbare mensen te zijn: hoeren, tollenaars, melaatsen. Volgens Etty Hillesum, een joodse schrijfster uitde eerste helft van 160

de twintigste eeuw, ligt de almacht van God in onze handen. 4 God is ondenkbaar; iedere poging om God te vatten in woorden doet tekort aan God. Als wij God beoordelen naar menselijke maatstaven, doen wij Hem geen recht. De joodse filosoof Emmanuel Levinas zou het ongeveer als volgt verwoorden: 'Wij annexeren God: van het Andere maken wij Hetzelfde.' 5 Over wat God is moet een mens volgens Etty Hillesum niet nadenken; je maakt Hem dan tot mens. Het is veel belangrijker te proberen een goed mens te zijn. Zolang dat je doel is, komt het goed. Kortom, Gód moet beschermd worden, niet wij mensen. Gód moet geholpen worden; wij zijn verantwoordelijk voor al wat wij doen. Impliciet zegt Etty Hillesum hiermee dat de mens een vrije wil heeft. Als we deze gedachte toepassen op het idee dat God een plan heeft met iedere mens en graag wil dat de mens uit eigen vrije wil tot geloof in Hem komt, blijkt er met die vrije wil een probleem te zijn: 'Als God alwetend en almachtig is, hoe kan de mens dan verantwoordelijk gehouden worden voor het maken van 'keuzes' die de mens absoluut niet gemaakt kan hebben? Als wij een vrije wil hebben, betekent dat dan dat God beperkt is in kennis of macht? En als God daarin beperkt is, welke andere dingen kan Hij dan óók niet doen?' Bij beantwoording van deze vraag wordt vaak al snel gegrepen naar duistere analogieën en ingewikkelde woordspelletjes: 'Stel je de geschiedenis van de mensheid als een lange film voor waarvan God het einde al kent maar wij, de hoofdrolspelers, nog niet. Ons handelen 'lijkt' dan vrij, ook al is het al voorbeschikt.' Of: 'God is buiten tijd en ruimte, dus de wetten van oorzaak en gevolg zijn niet toepasbaar op Hem.' Ideeën over het Hogere zijn, wat de beroemde astronoom Carl Sagan noemde, 'plausibility arguments'. 6 Maar zelfs als we onszelf ervan weten te overtuigen dat er iets als God zou moeten zijn, dan nog worden we geconfronteerd met een tweede probleem: we weten helemaal nietsóver God. Weweten niet hoe echt anders God is. Misschien

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's

Vooralsnog zonder titel - pagina 160

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 2000

Historische Reeks | 226 Pagina's