GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 35

Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

37 23)

Conf. Bélgica. Art. 14: praeclara illa omnia d o n a quae a Deo acceperat, amisit.

24)

v. Mastricht. a. w. I X § 33.

25)

Institutionis II, II, 12. A c illa quideni vulgaris sententia, quam sumpserunt ex

Augustino, mihi placet, naturalia dona fuisse corrupta in nomine per pcccatum, supernaturalia autem exinanitum fuisse. Het schijnt mij toe, dat de hoogleeraar Scholten in zijn Leer der Hervormde

Kerk

I. p. 309 (4e uitgave) Calvijn hier ten onrechte van inconsequentie beschuldigt. Het is maar de vraag van welk staudpuut uit men de menschelijke natuur beziet. 26)

Exodus

33 : n a .

E n de Heere

g e l ij k e e n m a n m e t z i j n v r i e n d 27)

Zie

Winer

Comparitive

lichen Kirchcnparteien. het

arlikcl 28)

Cañones

Darstellung

p. I I en 51.

Jerusalem, et

sprak tot Mo/es aangezicht aan aangezicht, spreekt. des Lehrbegriffs

der verschiedenen christ-

Rudolph Hofmann Symboliek, p. 147 en 168 en

Synode

decreta

1672

in de

Concilii

Real.

E n e . V I . vlg. p. 578 8

Tridentini.

Sessio Quinta. Dccretum de peccato originali. I.

Si quis non conlitetur, primum hominem A d a m , quum mandatum Dei in para-

diso fuisset transgressus, statim sanctitatem et iustitiam, in qua constitutus fuerat, amisisse

: anathema sit.

Editie Richter. Leipzig 1853. 29)

p.

13.

Catechismus Concilii Tridentini. —

Postremo Deus ex

limo terrae hominem sic corpore affectum, constitutum effinxit,

ut non quidem naturae ipsius vi, sed divino beneficio immortalis esset et impassibilis. Quod autem ad animam pertinet, eum ad imaginem et siinilitudinem suam formavit, liberumque ei arbitrium tribuit;

onnes praeterea

motus animi atque appetitiones ita

in eo temperavit, ut rationis imperio minquam non parerent. T u m originalis justitiae admirabile donum addidit, ac deinde caeteris animantibus praeesse voluit. 30)

J.

sätze der

A . Mühler geeft in zijn Symbolik oder Darstellung

Katholiken

und

Protestanten,

der dogmatischen Gegen-

— Zehnte, unveränderte Original-Auflage,

Mainz 1888. op p. 30 de volgende noot: „ D i e Päpste Pius V und Gregor X I I I haben folgende Sätze verurtheilt: Art X X I . Ilumanae naturae sublimatio et exaltatio in consortium divinae naturae debita fait integritati primae conditionis, ac proinde naturalis dicenda est, non supernatural is.

Art X X V I .

Integritas conditionis non fuit indebita

naturae humanae exaltatio, sed naturalis eius conditio. Hiernach ist die in den früheren Ausgaben vorgetragene Ansieht, dasz die Lehre von dem d o n u m supernaturale primi hominis zwar allgemein bei den Theologen gefunden werde und im ganzen katholischen Systeme begründet sei, dasz sich jedoch die Kirche noch nicht formell darüber ausgesprochen habe, zu berichtigen." 31)

F.

Principien

1836.

C.

Baur

und

Der

Gegensatz dec Katholicismus

Hauptdogmen

der

beiden Lehrbegriffe.

und

Protestantismus

nach den

— Zweite Ausgabe, Tübinge

In een noot op p. 105 zegt Baur, na Be'larminus bericht omtrent het oordeel

van Pius V en Gregorius X I I I te hebben aangehaald:

„Dem

ungeachtet hat Möhler

gewagt, wie wir schon gesehen haben, diesz in Zweifel zu ziehen, ja sogar geradezu zu behaupten, dasz es nur ein von der Kirchenlehre zu unterscheidendes Theologumenon sei. W i e kan aber ein orthodoxer Katholik, müssen wir hier fragen, behaupten, dasz

nicht Kirchenlehre sei, was

Kirche erklärt haben?

docli zwei Päpste ausdrücklich für die Lehre der

Ist ihm dieser Widerspruch gegen die Auctorität der Päpste

entgangen, oder achtet er es so gering, sich durch sie nicht binden zu lassen, sobald es sein Interesse zu erfordern scheint."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's

De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890

Inaugurele redes | 38 Pagina's