GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 16

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 16

Rede gehouden bij de aanvaarding van het ambt van hoogleeraar in de Semietische Talen en Letteren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

16 Hoezeer

ook

de

archaeologia

sacra

zijn eigenlijk v a k is,

hij zal zich voor eene wijle in even n a u w e relatie moeten stellen ook als

tot de nationaal-israëlietische

het

w e z e n zijner

philoloog moeten

schappelijke

oudheidkunde.

studie theologisch, optreden

om

tot

A l is

hij zal gedurig

wezenlijk w e t e n ­

resultaten te kunnen komen. W a n t de topo-

graphische g e g e v e n s der Heilige Schrift laten zich nimmer tot

een

worden

duidelijk

geheel

toegelicht door

vereenigen,

de

wanneer

aanwijzingen

van

ze

het

niet eerste

Makkabeënboek en de beschrijvingen v a n J o s e p h u s in ver­ band m e t de tastbare overblijfselen v a n het oude Jeruzalem. Alleen

zoo kan

de samenhang der verschillende quaesties 7

worden ingezien * ) en de w e g ter oplossing betreden Zoo

de

praktijk

afhankelijkheid we

).

is dan de archaeologia sacra, hoezeer ook in begin­

sel van de Israëlietische oudheidkunde onderscheiden, in

1 8

denken

en genade,

veelszins

van haar afhankelijk.

toch

En deze

kan ons waarlijk niet verwonderen, w a n n e e r

aan den nauwen

samenhang tusschen natuur

tusschen schepping en herschepping,

tusschen

algemeene en bijzondere openbaring. Deze laatste grijpt in 't natuurlijk leven in w a a r 't haar behaagt, en n e e m t v a n dat l e v e n een leven,

dat

stuk in zich op.

Maar het stuk natuurlijk

zoo tot een bestanddeel

ring werd, verliest toch nimmer

der bijzondere

openba­

zijn' samenhang m e t

het

overig natuurlijk leven, dat zulk eene eere niet genoot, en kan buiten dien samenhang nooit ten volle worden verstaan. H e t is dan ook voor de archaeologia sacra i n ' t minst geene oneere,

wanneer

w e hare afhankelijkheid

v a n de Israëlie­

tische oudheidkunde ten volle erkennen. Integendeel, ze kan slechts in waarde stijgen, naarmate hare eenheid m e t andere wetenschappen

helderder aan den dag treedt.

Juist in die

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's

Israëlitische Oudheidkunde en Archaeologia Sacra - pagina 16

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 mei 1905

Inaugurele redes | 48 Pagina's