GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 53

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

54 verre houden van alle vooroordeelen (noot 5, 6 en 7). Trouwens alle wetenschap dient rekening te houden met het leven, zegt P. A. Diepenhorst, U n i v e r s i t e i t e n M a a t s c h a p p i j , (1912), bl. 14 vlg. ) Vgl. Sikkel, a. w., bl. 108 en 109; Kuyper, E n e , III, bl. 100. Van belang voor dit deel van ons betoog is ook wat Van Dijk, a. w., bl. 82 en 83 schrijft over het onvermijdelijke inleggen. ) G e r e f . T ij d s c h r., X I I , bl. 190. Zie voorts Kuyper, E n e , III, bl. 19, 110, 111, 114, ) Dat wil nog niet zeggen, dat men om een goed uitlegger te zijn wedergeboren moet wezen. In zooverre kan ik niet meegaan met de doorloopende strekking van L. Lindeboom, D e l e i d i n g des H e i l i g e n G e e s t e s o n m i s b a a r v o o r d e e c h t e s t u d i e d e r T h e o l o g i e , (1902) en Sikkel, a. w., bl. 28. M . i . staat de zaak zóó. Het voorbeeld van Bileam en Kajafas leert, dat men geen kind Gods behoeft te zijn om geinspireerd te worden. Maar dan behoeft men a f o r t i o r i geen kind Gods te zijn om de Schrift te verstaan. Zeker, ook dat is alleen mogelijk door gaven des Geestes, doch ook deze gaven kunnen aan niet wedergeborenen ten deel vallen. Het bewijs levert Hebr. 6 : 4 en 5, vgl., wat ik schreef G e r e f . T ij d s c h r., X I I , bl. 185 en 186 en A. Kuyper, D e h e d e n d a a g s c h e s c h r i f t k r i t i e k , (1881), bJ. 25. Wanneer men niet aan de inspiratie gelooft, dan kan men natuurlijk op zijn hoogst eischen, dat er bij den uitlegger zal zijn een zekere congenialiteit of sympathie met het Schriftwoord, zooals dan ook b. v. gevraagd wordt door Doedes, a. w., bl. 54; Heinrici, t. a. p., bl. 720; Von Dobschütz, a. w., bl. 38. Reeds Justinus Martyr zag het beter in en zeide, dat de Schrift niet is te verstaan, tenzij wij door den wil van God genade ontvangen om te onderscheiden (bij Rciiss, a. w., bl. 525). Men leze ook eens Van Dijk a. w., bl. 87 vlg. ) D e m a c h t d e r t r a d i t i e i n de e x e g e s e v a n het N i e u w e Testament, (1892), E x e g e t i c a et C r i t i c a , III. ) Ik zeg, theologen omdat men ook van philosophische dogmata spieken kan, Woltjer, W e t e n s c h a p e n D o g m a , bl. 56. ) Hoewel geen voorstander van vreemde woorden, koos ik traditie en niet overlevering, wijl traditie door de bijzondere beteekenis, die het in 't Roorasche leersysteem heeft, op ons een 3 9

4 0

4 1

4 2

4 S

4 4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's