GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 54

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 54

Rede gehouden bij de aanvaarding van het Hoogleeraarsambt in de Heilige Godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

55 eigenaardigen indruk maakt en om dien indruk is het mij ook te doen. Voor het gebruik van Overlevering, zie Wcltjer, O v e r l e v e r i n g e n K r i t i e k , (1886), bl. 8. ) V g l . Woltjer, W e t e n s c h . e n D o g m a , bl. 56. ) Heinrici, t. a. p., bl. 722. „Die Schriftauslegung und die „Dogmatik arbeiten unabhängig von einander, weil die verschiedene Bedingtheit der Aufgabe dies fordert" u. s. w. Zie ook Gramer, E x e g e s e e n C r i t i e k, bl. 8. Verder de noten 5, 6 en 7. ) Woltjer, G e z a g e n W e t e n s c h a p , bl. 24: „Zich aan „het gezag dezer overlevering te onttrekken is eenvoudig onmogelijk." Van Dijk, a. w., bl. 84: „Dezen afstand (n.1. die „voortvloeit uit het hebben van een wereld- en levensbeschouw i n g ) doet men natuurlijk niet teniet door op een of andere „wijze een monopolie te scheppen van onpartijdigheid en objectiviteit." Joh. Weiss, a. w., bl. 25 schrijft: „wir bringen weniger „(ik wage nicht zu sagen : keine) dogmatischen Vorurteile mit." ) Ook daarom, wijl de Theologie, waartoe dogmatiek en exegese beide behooren, een organisme is. Zie ook de noot 6 aangehaalde plaats van Heinrici. ) Von Dobschütz, a. w., bl. 8 : „In der ganzen Periode von „ihren Anfängen bei den Gnostikern an bis in das 18 Jahrh. „stand sie im Dienste entweder der Dogmatik oder der Erbau„ung, meist beides zusammen. Nicht verstehen will die kirchl i c h e Exegese, sondern beweisen, bekräftigen, einen Lehrsatz, „ein Dogma beweisen." u. s. w. ) Zie mijn proefschrift, bl. 206. ) Zie Schaefer, a. w., bl. 8; Reuss, a. w., bl. 526 vlg. ) Zie b. v. Heinrici, t. a. p., bl. 735. ) Men vergelijke o. a. Doedes, a. w., bl. 21,29; Reuss, a. w , bl. 533 en 565 v l g . ; Schaefer, a. w., passim. Hoedemaker, a. w., bl. 10 vlg. toont aan, dat er metterdaad verschil is tusschen de Roomsche Schriftuitleggiug en de onze. ) Hoedemaker, a. w., bl. 34: „Wanneer ik mij nederzet tot „den exegetischen arbeid, d. i . mijn bijbel zoek te verstaan, doe „ik dit in aansluiting aan den arbeid der eeuwen, waarvan het „zuivere resultaat in den vorm van mijne belijdenis is neergel e g d . " Het dogma kan dan ook, als men het goed gebruikt, d. w. z. het in geen geval laat heerschen, medehelpen om een 15

16

4 7

4 8

49

5 0

5 1

5 2

5 3

ö4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's

Nieuw-Testamentische exegese - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1912

Inaugurele redes | 64 Pagina's