GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Marnix' Byencorf - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marnix' Byencorf - pagina 51

Openbare les gehouden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

49

samenknoopsels van ongerechtigheid: armoede? zij villen de stervenden; kuischheid? een "scortum" noemt hen haar beste klanten; kennis? zij gaan prat op hun domheid - S. Franciscus kende ook geen Latijn! - matigheid? de buik is hun god. Op den kansel balkend zijn ze komedianten, moppentappers, bedriegers, lasteraars. Alles durven ze aan: vergiftigen en levend begraven. Eén wonder verrichten ze: waar zij verkeeren, zijn geen kinderlooze huwelijken (vgl. Bc. 11 6). Overal veracht, worden ze echter overal gevreesd. - Nonnetjes, aan tafel overdevoot, straks hun zinnen bot vierend, krijgen ook een beurt. Niet minder fel is de spot met het bijgeloof: De Franciscaner pij, die den stervende onfeilbaar zalig maakt, komt vele malen ter sprake: daar zijn de duivelen doodsbenauwd voor (ed. 1698 pp. 271, 530). Een Turk, ja den duivel zelf, zou het aantrekken van die pij redden, mits hij daarbij geloofde aan de Apocalypsis S. Francisci (531). Vgl. Bc. I, 46. Zooals E. spot met die Apocalypsis S. F. doet M. het met S. F. Wijngaerdt en de Conformitates S. F. (Bc. I, 58.). De grenzenlooze hei Iigen-vereeri ng, van Maria vooral, waardoor aan God en Christus zelf niet gedacht wordt, hekelt E. weinig minder scherp dan M. St. Antonie met zijn varken vinden we ook hier (250, 397, vgl. Bc. I, 150, 279, '283, 284 e.e.) In "Peregrinatio religionis ergo" verklaart Menedernus liever thuis te zullen blijven "observans quid agant Iiberi, uxor", etc. dan die zorg aan S. jago over te laten; men vgl. hoe, Bc. I 282, een andersgezinde door de Heiligen boven verwachting geloond werd. Het zoogenaamde vasten is den zwakken Erasmus met zijn onoverwinnelijken afkeer van visch een voortdurende last en ergernis; het aflaatsgeloof is hem een dwaasheid. Tegenover de kerkelijke inzettingen, menigvuldiger dan die der joden, stelt ook hij I de leer der Christelijke vrijheid van Paulus. Onder de vele merkwaardige reliquieën door E. besproken, zijn er, die ook in deJl Bc. - maar ook elders - worden genoemd: staart of botten van 'den ezel, waarop jezus reed, melk van Maria, bloed, enz. van den Heiland, het hout des kruises, miraculeus vermeerderd tot scheepsladingen vol (Bc. I 116-117, 1I 39, 40. Coll. 448, 228). Het Agnus Dei heeft

I

4 Marnix' Byencorf.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's

Marnix' Byencorf - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1918

Inaugurele redes | 92 Pagina's