GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 112

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 112

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

AANTEEKENINGBN. INLEIDING EN VKAAGSTELLING.

1) Prediker 1:18. 2) Normen und Naturgesetse in Windelband's Praeludien. 3) Dr. J. P. N. Land, Hoogleeraar te Leiden. Inleiding tot de Wijsbegeerte. 's-Gravenhage, Martinus Nijhoff. I Afd. 6e h. De theorie der ideeën, p. 21. 4) Rothe, Theologische Ethik III § 810. Eben weil das Gesetz in dem sittllchen Snbjecte, an welches es sich wendet, ausdrücklich ein natürliches Widerstreben gegen die sittliche Norm voraussetzt, richtet es an dasseibe sein Sollen unter den Form des Gébotes, und zwar des Gebotes in der bestimmten Verbindung mit dem Verbote. 5) Ibidem, Beide aber beruhen auf der Voranssetzung einer relativen, aber freilich auch wwrreiativen (denn dem Subjekte Unmögliches laszt sich demselbennichtzumuthen) Indisposition des sittlichen Subjektes zur Volziehung der Forderung des Gesetzes — beim Gebote als blossen relativen Mangels der Disposition dazu, beim Verbote als relativer positiver Disposition zu einem dem Gesetze direkt zuwiderlaufenden Handeln.

GESCHIEDENIS VAN HET PROBLBEM.

6) Adolf Lason. System der Rechtsphilosophie. 1882 p. 3. Die Griechen upd Bomer, soweit sie über Recht und Staat philosophiert haben, wussten das speciflsch Rechtliche von andere Pormen des Ethischen, noch nicht zu unterscheiden. — Aber auch in der christlichen Wissenschaft ist der wesentlichen Unterschied zwischen Rechtsgesetz und Sittengesetz bis auf die neueren Zeiten verhüUt geblieben. 7) Amesius e. a. 8) Grotius, Be iure belli ac pacis (1625) Prol. 11 etiamsi daremus, quod sine summo scelere dari nequib, Deum non esse autnoncurari ab eo negotia humana. Libl. c l . X . 6 Estautem ius naturale adeo immutabile, ut ne aDeo quidem mutari queat. Sicut ergo ut bis duo non sint quatuor ne a Deo quidem potest efflci, ita ne hoc quidem, ut quod intrinseca ratione malum est, malum non sit.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 112

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's