GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zedelijkheid en recht - pagina 102

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zedelijkheid en recht - pagina 102

Rede, gehouden bij de overdracht van her Rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

98 den menscli door Hem in Zijn souverein willen gesteld. En verder, dat blijkens de overeenkomst in het natuurlijk, maar het onderling verschil in het toevallig element dezer menschelijke ordeningen, zij niet adaequaat zijn aan de zedelijke wereldorde en alzoo noch het positieve recht, noch de gangbare zedelijkheid in allen deele beantwoorden aan hun idee. Dit nu gaat, naar wat wij bij Israël zagen, zeker niet buiten Gods wil om. Voor zoover toch betreft het natuurlijk element van de normen der menschelijke ordeningen, of de natuur van het recht, heeft God zelf, door in het bewustzijn van den cultuurmensch weer in te dragen dat element, de idee van het positieve recht en de idee van de gangbare zedelijkheid overal verwerkelijkt. In heel de cultuurwereld immers gelden vergrijp aan het wettig gezag, moord, roof en echtbreuk, leugen en bedrog, niet slechts als handelingen, maar ook als gezindheden daartoe, voor onrechtmatig en onzedelijk. Anders staat dit echter Avat betreft het toevallig element van de normen der menschelijke ordeningen;. daarin zijn die ideeën niet altijd en overal reeds verwerkelijkt. Dit geldt zelfs van de lex forensis van Israël en wijl deze lex forensis goddelijk positief recht was, blijkt daaruit, dat God zelf bij de verwerkelijking van de zedelijke wereldorde, wat betreft het toevallig element der menschelijke ordeningen,, rekening houdt niet alleen met den aard en bestemming van een volk, maar ook met wat de Schrift noemt „de hardigheid der harten" en de „tijden der onwetendheid". Er valt dan ook bij de volkeren waar te nemen een ontwikkeling van het zedelijk bewustzijn en een daarmee gepaard gaande, zij het ook niet ongestoorde,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's

Zedelijkheid en recht - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1909

Rectorale redes | 122 Pagina's