GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 44

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

34 zien van de kennis omtrent het lagere in acht had genomen: de leerling had blijkbaar geen vrede meer met een realisme dat het conflict tusschen Eleaten en Pythagoreeën voorzichtig vermeed. Nu hij echter deze quaestie onder de oogen had dur^-en zien, moest hij natuurlijk ook trachten haar op te lossen. De weg, dien hij inslaat om daartoe te komen, is die van een terreinverdeeling tusschen philosophie en vakwetenschap, tusschen dialectiek en mathesis. De kennis der laatste wordt, naar men weet, in de Menoon m\'Lhisch herleid tot herinnering aan 't praeëxistente leven. Intusschen houde men hier alle pseudo-platonische interpretatie van latere individualisten verre: voor PLATO is niet het begrensde, maar het veld der dialectiek het voornaamste ss) . Analoog daarmee bestaat er volgens hem geen hoogere wetenschap dan die, welke zich bezig houdt met de theoretische bezinning op de koninklijke kunst der statenbouwers, die overigens — ook hier brak hij met SOCRATES — practisch is en dus niet valt te doceeren, daar zij slechts het deel wordt van hen die onder goddehjke leiding staan. De Politeia stelt dit terrein van het bovenindividueele leven, dit gebied van norm, staat en vorm, dan ook in het centrmn van de aandacht: eerst \-ia de bespreking van den idealen standenstaat komt PLATO tot de constructie van den mensch met z'n drie zieledeelen. Bij het onderscheiden van dit drietal nu beroept PLATO zich op wat men zou kimnen noemen een breede formuleering van het principium contradictionis, dat bUjkbaar, door den invloed der Eleaten Ó^), in ruimen kring bekend was: SOCRATES spreekt daar\'an althans als van iets, dat „duidehjk" is 00). en zegt even verder zelfs: „geen argument zal ons schokken in onze overtuiging noch ons doen gelooven, dat ooit ergens iets, dat zichzelf gelijk blijft, tegelijkertijd, in hetzelfde opzicht en in betrekking tot hetzelfde 't onderling tegengestelde zal onder-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's