GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 74

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 74

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

64 b.v. die ARISTOTELES aannam, dienden zich eerst een degradatie tot engelen te laten welgevallen. Maar wanneer men tegen zulke kleinigheden niet opzag, moest het op den duur toch wel gelukken ook deze weerbarstige stof te „christianiseeren". Noodlot en toeval waren voor een Christen echter moeilijk te aanvaarden, en dus beteekende de uitleg dien AMMONIUS gaf voor de harmoniseeringspogingen nieuwe winst. Het neoplatoniseerend „christelijk" Aristotelisme van BOETHIÜS stemt dan ook, blijkens de twee commentaren die hij op de Peri Hermeneias van ARISTOTELES schreef, inzake het genoemde princiep, volkomen overeen met het paganistische van AMMONIUS 125)! Wat intusschen geen beletsel vormde voor z'n zegetocht in het Westen, waar het, gesteund door het Aristotelisme der uitspraken van het vijfde oecumenisch concilie (553), den ongelijken strijd tegen het Augustinianisme op den duur wel moest winnen.

3 - DE VROEGE MIDDELEEUWEN.

Reeds de vorige periode had op verschillende wijze de macht der obj ectivisten gesterkt en die der subjectivisten verzwakt. Dezelfde tendenz doet zich nog krachtiger gelden in het begin der Middeleeuwen. Het was immers de tijd, in welken de twee groote verbanden in 't Westen van die dagen, nl. de koning van Francië en de paus, door den nood der Saraceensche bedreiging gedrongen, heil in samenwerking zochten. Voor de geschiedenis der logica en met name voor ons onderwerp beteekent deze tijd echter weinig. De realisten hielden zich hetzij aan het neoplatonisme van EIRIÜGENA, hetzij aan BOETHIÜS, en over geen der beide principia der Aristotelische logica rees dan ook tusschen de voorstan-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 74

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's