GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 88

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 88

Rede ter gelegenheid van den 52sten Dies Natalis der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

78 ging 146) ^ zoo in de pauselijke uitspraak, welke VAN ZOMEREN in 't gelijk stelde, en waarom kwana een nominalist als WESSEL GANSFORT tengevolge van dezen afloop te Parijs in de moeite? 147). De houding der tijdgenooten gaf dus aanleiding te vermoeden, dat DE RIVO daarom zoo scherp tegenover VAN ZOMEREN stond wijl hij tegenover het scotistisch realisme van laatstgenoemde een nominalistisch standpunt had verdedigd. Maar welk? Ockhanistisch scheen me z'n toon niet; maar waar stond hij dan wèl? Was hij soms een relativist ? Dat waren vragen die voorloopig onbeantwoord bleven. Maar toen ik gelegenheid had dieper op deze quaestie in te gaan, vond ik, dat DE RIVO zich had beroepen op D'AÜRIOL! I 4 8 ) . En van hier nog verder teruggaande vond ik de historische lijnen van den eeuwenouden strijd over het principium exclusi tertii. Wanneer men nu dezen weg nogmaals, doch thans in tegenovergestelde richting volgt, blijkt dit conflict het laatste stadium van genoemde worsteling tusschen realisme en rationalistisch nominalisme vóór de Reformatie te zijn. Vanwaar echter de scherpte? Die was te verklaren uit de geschiedenis der vijftiende eeuw. Van de beide groote bedelorden maakte die der Dominicanen een merkbare inzinking door 149); de Franciscaansche daarentegen was geleidelijk het spiritualistisch gevaar ontgroeid en ontdekte steeds meer de beteekenis van SCOTUS. Daarmede hing samen, dat ook het dualisme tusschen noodlot en toeval, verstaan in Aristotelischen zin, meer op den voorgrond kwam iso). Toen dan ook VAN ZOMEREN als scotist kwam te staan tegenover een aanhanger van D'AÜRIOL, die hier óók een dualisme leerde, m a a r een van juist tegengestelde strekking, moest het wel komen tot een scherpen strijd over het principium exclusi tertii. Beide partijen aanvaardden het dualisme van waarheid en waarschijnlijkheid en ook stelden beide „waarheid" corre-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's

De noodzakelijkheid eener christelijke logica - pagina 88

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1932

Rectorale redes | 124 Pagina's