Existentieele Exegese? - pagina 19
Rede gehouden ter viering van den een en zestigsten verjaardag der Vrije Universiteit te Amsterdam
Aanteekeningen. ^) De tijdsomstandigheden gebieden niet alleen groote kortheid in de aanteekeningen, maar verbieden zelfs de nadere uitwerking van den tekst. De rede wordt daarom gegeven, gelijk ze gehouden is, al zou bij meer dan één onderdeel nadere omschrijving gewenscht zijn geweest. 2) E. Fascher, Vom Verstehen d. N. T., Giessen, 1930, bl. 43, 47, 57, 71; Joh. Schneider, Histor. u. pneumat. Exegese, N. Kirchl. Zeitschr., 42, 12, Dec. 1931, bl. 729. ^) W. Andersen, Der Existenzbegriff u. d. existenzielle Denken i. d. neueren Philos. u. Theol., Gutersloh, 1940. 4) Vgl. Nieuwtestamentische Exegese, Amsterdam, 1912, bl. 31 vlg. Overigens is er over de exegese van Calvijn nog wel heel wat meer te zeggen, dan hetgeen thans beweerd wordt en destijds beweerd werd. s) Een definitie van het historisme geeft G. Krüger, Der Historismus und die Bibel, Giessen, 1925, bl. 6. «) A.W., bl. 714. '') Carl Schneider, Psychologische Exegese, Zeitschr. f. system. Theol., 1932, 1, bl. 132, 135. Zie ook R. Bultmann, Das Problem einer theol. Exegese des N. T., Zwischen den Zeiten, 3, 4, 1925, bl. 335, 339. 8) Krüger, a. w.; Krüger is geboren in 1862 en was van 1891—1927 hoogleeraar te Giessen. *) Bultmann, a. w., bl. 356 vlg. 10) Dit kan ook gebeuren door in het licht te stellen, dat het wereldbeeld van de Schrift onjuist is, dat haar historische en andere mededeelingen niet deugen, enz. Krüger, a. w., bl. 8 sluit zich aan bij Löscher, die verklaarde, dat toen eenmaal vaststond, dat de aarde om de zon draaide, de verachting van de Schrift merkbaar toenam. " ) Bultmann, a. w., bl. 337, vgl. Fascher, a. w., bl. 26. ^ ) Vgl. ook Bultmann, a. w-, bl. 340. 13) Krüger, a. w., bl. 11 geeft een bijna vermakelijk voorbeeld. Toen in 1892 in Duitschland een strijd woedde om het Apostolicum, verklaarde de Pruisische opperkerkeraad, dat het artikel: ontvangen van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria „vor unbefangener Forschung noch immer die Probe der Wahrheit bestehe". Terecht vindt Krüger dit „noch immer" bijzonder fraai, 't Kan verkeeren! 14) Henry Ward Beecher is reported to have said that when angels wanted amusement they read commentaries. Princet. Theol. Rev., 25, 3, 1927, bl. 450. 15) Over pneumatische of theologische exegese zie men mijn artikel Geref. Theol. Tijdschr., 38, 1, Jan. 1935. 1*) Genoemd kan worden, hetgeen K. Ba/rth schreef in de voorrede van den tweeden druk van zijn kommentaar op Romeinen. Van belang zijn voorts verschillende geschriften en opstellen over de exegese in het algemeen, die ook over de existentieele handelen. Vermeld werden reeds als schrijvers: Fascher, Carl Schneider en Joh. Schneider. Wij noemen nog A. BUI, L'étude historique du Nouveau Testament, Rev. d'Hist. e. d. Philos. rél., 13, 4/5, Juli Oct. 1933; E. Fuchs, Theologische Exegese und philosophisches Seinsverstandnis, Zeitschr. Theol. u. Kirche, 13, 4, 1932; G. Krüger, Dialectische Methode und Theol. Exegese, Zwischen d. Zeiten, 5, 2, 1927; K. H. Miskotte. Opmerkingen over Theologische Exegese, De openbaring der Verborgenheid, bl. 63—99; Fr. Traub, Wort Gottes und pneumatische Schriftauslegung, Zeitschr.
17
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941
Rectorale redes | 24 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1941
Rectorale redes | 24 Pagina's