GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 15

Rede gehouden ter viering van den 68sten verjaardag der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

lijk in zijn object is meegedeeld. Een lange redenering, een constructie is hier niet nodig, geen kerkelijke vaststelling, wel enige simpele exegese, een punt, waarop ik aan het slot nog even terugkom^"). De bevooroordeeldheid, dat de Schrift Gods W o o r d is, is van ontzaggelijke betekenis. Ik kan er niet aan denken hier alle of ook slechts een deel van de gevolgen dezer stelling voor den exegeet op te sommen, het zou betekenen het geven van een volledige Hermeneutiek. Ik noem slechts enkele van de belangrijkste punten. Exegese is alleen mogelijk door de verlichting van den Heiligen Geest, die ook bij niet bekeerden kan voorkomen^"). Ik heb als exegeet de Schrift te houden voor het boek, dat de waarheid Gods brengt, een punt, dat in ander verband reeds even ter sprake kwam^^). Ik heb te aanvaarden, dat zij heden waar is, heden spreekt, tot mij, tot alle mensen, dat wat zij zegt van betekenis is, dat zij vrijspreekt of veroordeelt*^). Ik mag, ik kan deze dingen niet laten liggen, daarom is er een theologische exegese. Dat alles bepaalt mijn methode. Het zegt, dat de Schrift zelf de Schrift moet verklaren, het snijdt af alle kritiek op wat de Schrift wil openbaren, ook alle accomodatietheorieën en wat dies meer zij. Kortom het vaak nietszeggende enz. enz. is hier ten volle op zijn plaats*^). En nu, ik weet al deze dingen uit de Schrift, zij openbaart ze mij. Het geloof, dat de Schrift Gods W o o r d is, en de stelling is alleen in het geloof te aanvaarden**), dat brengt haar karakter mede, want de natuurlijke mens aanvaardt niet de dingen Gods (en daarmee komen we hier in aanraking), bindt mij aan alles wat de Schrift over zichzelf zegt, aan de wettige gevolgen daarvan. Dat wil zeggen, dat ik hier voor de tweede maal, thans in materieel opzicht, toe ben aan de cirkelredenering, dat is aan de grenzen der kennis, aan het geloof dat aan de kennis vooraf gaat*®). Het betekent niet, dat ik eigenlijk in het onzekere verkeer, want ik raak aan het zaligmakend geloof, dat meerder, beter, waarachtige kennis brengt, dan de enkele studie zonder geloof. Gij zult het den theoloog niet euvel duiden, hoop ik, wanneer hij, eer hij eindigt, nog een toepasselijk woord spreekt. W e zijn bij het bespreken van de bevooroordeeldheid der exegese gekomen tot de grenzen van onze kennis, tot het geloof. W a t doet de exegeet daarmede, wat helpt het hem bij zijn arbeid? Men kan wijzen op het oude fides quaerit- intellectum. De man van wetenschap wil weten wat hij doet. Dat schenkt hem een genot, dat hij zich niet laat ontnemen. Volkomen waar, doch, als er nu niets meer te zeggen valt, dan brengt een onderzoek, als we vandaag heb13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1948

Rectorale redes | 28 Pagina's

De bevooroordeeldheid der exegese - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 1948

Rectorale redes | 28 Pagina's