GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 46

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 46

Redevoering ter gelegenheid van de 80ste Dies Natalis der Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

zijnsbestand der dingen veel verheldert, wordt mijnerzijds niet ontkend, integendeel. Gemeten aan hemelse maatstaven voldoet geen rechtsbestel, geen staat. Noch het recht als recht, noch de staat als staat, noch het strafrecht als strafrecht behoeven evenwel te vallen. Zij kunnen overeind blijven zonder dat ze worden verheerlijkt. Dat op Golgotha de gerechtigheid openbaar werd, zal niemand ontkennen. Dat Christus door de Vader werd bekleed met alle macht ^^®), en een Naam ontving boven alle naam •^^''), zegt de Schrift duidelijk; Hij is de Overste van de koningen der aarde ^^''). Maar dat werpt de bestaande orde niet om, daar ook die orde uit God is. Het christelijk huwelijk en gezin winnen aan diepte tegenover het niet-christelijk huwehjk en gezin; toch werden huwelijk en gezin bestendigd. Het kruis heeft betekenis voor recht en staat, maar veranderden zij beiden van bestemming? De door God na de val niet vernietigde schepping was door hen mee in stand gehouden. Zij behoedden het leven voor ontbinding: de mensheid ontplooide zich, de verlossing vond plaats, de kerk werd gesticht. Maar het is niet zo dat Christus' universele verschijning en universele verlossing al het bestaande van zijn plaats schoof. Christus' liefde heiHgt. Christus' recht zuivert. Christus' koninkrijk adelt aardse verhoudingen zonder dat aardse liefde louter hartstocht en lust, aards recht enkel machtsmisbruik wordt. Gezin en staat worden na Christus' verhoging geen kerk. Het ouderlijk gezag verdwijnt niet. De staat legt zijn zwaardmacht niet neer. Het strafrecht duurt voort. Kortzichtig is het, enkel afkeurend over een natuurrecht te spreken ^^®), ofschoon reeds in 1854 Windscheid schreef: „Der Traum des Naturrechts is ausgetraumt" "®). Karl Bergbohm heeft met zijn uitspraak „Alle Menschen sind geboren Naturrechtsjuristen", de waarheid stelhg dichter benaderd ^^°). Dat het natuurrecht kan worden gebruikt om zich te verzoenen met gebrekkig positief recht ^^^), wettigt niet een ont" 5 ) Mattheüs 28 : 18. "8) Filippenzen 2 : 9. 1^'') Openbaring 1 : 5. 118) Niet geheel duidelijk is het standpunt van Ludwig Raiser: Christen und Nichtchristen im Recht, in Festgabe für Rudolf Smend, Göttingen 1952, 249, die van een theologie der scheppingsordeningen wel iets verwacht voor een fundering van het recht, zo dat het christenen en niet-christenen verplicht, maar die een dogmatisch te ontwikkelen christehjk natuurrecht verwerpt. iw) Geciteerd bij Carl Schmitt, Die Lage der europaischen Rechtswissenschaft, Tubingen 1950, 14. 1^") Karl Bergbohm, Jurisprudenz und RechtsphUosophie, Leipzig 1892, 122. 1^1) Zo wordt rechtszekerheid wel natuurrechtelijk als het grootste goed verdedigd, en hiertegen heeft zich verzet W. R. Beyer o.a. in Rechtsphüosophische Besinnung, 1947, ook aangehaald op blz. 17 v. van het in de volgende noot genoemde boek.

44

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's

Betrekkelijk of volstrekt - pagina 46

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1960

Rectorale redes | 56 Pagina's