GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mag lik als lid onzer Kerk, eens een opmerking maken, die m. i. van veel belan" kan zijn voor „zoekenden naa.v zekerheid" onder o& s. Ik hoorde voor eenigen tijd van den kansel dit fri^sohe woord aan de „bekommerden": „Als gij van harte uwe zonden den Heere hebt beleden, dan gebiedt u Gods Woord te g'elooven, dat uwe zonden u vergeven zijn. Als gij, opgestaan na zulk een gebed nog twijfelt aan de vergeving uwer zonden, is deze twijfel schuldig ongleloof.'" Dit woord verblijdde mij om zijn klaarheid en beslistheid. Edoch — d'3 ervaring heeft mij geleerd, dat er , nog een andere stap gedaan dient te worden, eer de hlijdschap der zekerheid der schuldvergeving in zoete bevinding wordt genoten. Vergeef mij dus, als dit schrijven sterk subjectief is, eerder 't karakter van een getuigenis, dan van een verklaring heeft. Jaren en jaren had ik gobeden en gelezen, en nooit was ik tot zekerheid gekomen, jtofdat iemand mij opmerkzaam maakte op de beteekenis van het „danken" na 't gebed, en als den dag van gisferen herinner ik mij nog den gedenkwsardigen morgen, toen ik op zijn aandrang na mgn gebed er toe kwam, om — zonder acht te slaaa op wat ik gevoelde of niet _gevoeIde, op wat ik dacht, of niet dacht, om, op grond van 't getuigenis van Gods Woord — met zooveel woorden den Heere te dank e n vooir de vergeving mijner zonden en voor de aanneming als kind van Hem. Die eerste dankfeegging deed mij een helder licht opgaan; daardoor werd ik in de ruimte gezet. Het is nu iTxim vijf jaar geleden, en sederl is het de grondtoon van mijn leven en mijn gebod geworden; de blgdschap mijnor ziele, die steeds meer bevestigd is door hetgeen Gods Woord er over schrijft.

„Filippensen 4; 6'. Weest in geen ding bezorgd, maar laat uwe begeerten in alles door bidden en smoeken met dankzegging bekend worden bij God.

En als wij bidden om geestelijke goederen, b.v. om den Heiligen Geest, om de vergeving onzer zonden, om de aanneming tot kind; goederen, waarvan de Schrift ons zegt, dat het de wil des Heeren is, die te geven op 'S gpbed; dan moet zulk een gebed gevolgd worden dour de dankzegging voor de ontvang'en schuldvergeving, voor den ontvangen Heiligen Geest, voor do ontvangen aanneming tot kind, op grond van Gods Woord; dat als absoluut zeker en betrouwbaar moet gelden.

Zoodoende, eert men God, door Zijn Woord voor Zijh lj©ilig aangezicht tot grond te maken van eigen vrede en zekerheid en zoodoende ervaart men metterdaad, bevindelijk, het zalig bezit dezer geestolijke zegeningen.

Jaren en jarun, tientallen van jaren, ben ik altijd maar opgehouöen met troostwoorden (? ) als deze — ge moet maar aanhouden in 't gebed — op Zijn tijd zal de Heere wel verhooren — ge moot maar op de kenleekenen van 't geloof zien, enz. Alles volkomen ^ 147 waar, maar vooi m ij onvoldoende gebleken. Eerst toen ik aan 't gebed de dankzegging paarde, g'ing 't licht mij op ein 't komt mij voo^, dat daar over 't algomeeai veel te weinig in de prediking op gewezen wordt. Ik zou uit mijn nu vijf-jarig© ervaring velerlei kunnen mededeelen, maal' hoop en bid, dat dit kleine stuksfce schrilts ook bijdrage tot reformatie van 't geloofsleven van zeer velen in onze Kerken — van de ©rnstigsteni vaak — maar die bekommerd en twijfelmoedig nooit tot do blijde zekerheid des geloofs komen; die het zoo dikwijls herhaalde: „Wij weten" van Paulus nooit nog met blijdschap naspraken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 1921

De Reformatie | 8 Pagina's