GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aan de Redactie Van „De Reformatie".

Vergunt mij een enkele opmerking ojVer de meditatie in het nummer van 9 'Sepitemher, getiteld: Overdrijlving in het gebed.

Indien in David's ^ebed ov-ördrijv-ing, dat is leugen, .zfc)(Ei, de, school, dan is de iSchlrift niet meer Gods Woord.

Hoe het „Al Uw bai'en" uitsluitend mag., verstaan, l'eeTt ons de plaats uit KUyper, door Ds Schilder .behoedzaam voor zijn doel vorknipt. Hieronder volge deze passage onverminkt:

„Dit nu is .bij .geen menöch zoo'. Dit was ook niet izoo bij den l^olmist. Wat hij .zong, zong h^ Van zichz«lfg; i^^^|^r»yiïaar 'verdiept in hete lijden van den Messiag. Het was „de geest van Jezus, die in hem betuigde en tevoren beduidde het lijden, dat op Jezus Icomen zou".

Twee, drie slagen van de golven des Heeren tegen ons moede hoofd zijn voor leen gewoon menschenkind meestal i^eeds genoeg en te oyer, om het hoofd te doen neerzijgeii, dat het zich boven geen golfslag meer verheffen kan."

Met dank voo'r de plaatsruimte.

Hoogachtend,

R. J. DAM.

Naschrift. Niet zoozeer ter - wille van den heer ID'., die het al weet, en die oote met zijn klacht oven ^ een „behoedzaam verknipt" en „verminkt" citaat tamelijk wel insinueert (wat is dat trouwens voor '. behoedzaamheid, als men meent te kunnen knoeien • met een citaat uit e, en meditatie, die in twee bundels van Dr Kuyper te vinden is en in tienidluizenden ex. verspreid^!)., als wel voor andere, wat vriendelijker, lezers, wü ik even op fleze „Stem" antwoorden. Eigenlijk is het overljoidig, te antwoorden. „W a t , d e dichter zong, zong hij van zichzelf zeer z e k e-r", zegt Dr Kuyper zelf. De historisöbe aoMergEondi van dit lied wtedt door Dr K. dus niet loisgelaten; en ik zou wel eens willen--weten, waaïom een ander dan niet daarop nader in mag gaan. Eien meditatie is geen .preek, en nog veel minder een preekfragment. Ze bedoelt één gedachte naar voren te brengen en niet alles te zeggen, wat m'en maair even van een .Schriftplaats zeggen kan.

Men moest trouwens, eer men met .een beroep op. Dr. Kuyper woorden als • „uitslui te'nd" bezigt, wat beter in de werken van DIr Kuyper thuis zijn. Hier is een onve'ïminkt citaat óók van JDr Kuyper. , (Locus de Sac'ra Script. Il 40}. ..Daarom' zegt de Psalmist zoo .schoon: al uw baten gaan over mij heen; de eena golf gaat niet voorbij' of de andere komt en uit de •verte dringen steeds hooger op ons aan. Dat te gdvoelen, in de CONCRETE 'smart één druppeltje van den li'egenwolk, een enkele golf van den vo-llen oceaan te zien, dat is het lyüische besef." Hier wordt van Christus gezwegen; want diens smart was niet een druppel van de regenwfalk, ^ niet een golf van den oceaan, doch de wolk, de oceaan zelf. En hier heeft men nóg een onverknipt citaait (Als gij' in uw buts, zit 188): „Benauwdheden in Ihet leVen, waar dain - Wel allerlei zielsbensluwdbeden van ongeloof onder kunnen loopen, maar die dan toch meest een uitwendige oorzaak hebban. Reden, waalrom Da^vid Z E in dat aangrijpende, maar altoios uitwendige beeld teekent, als hij weeklaagt en kermt: o mijn God, al Uw golven en al Uw baren gaan over mij been." In het voorgaaiude spreekt Dr K-zelfs van zielsbenauwdhedén in onze zaken, om onzeï kinderen wil, door geldelijke verlegenheid, door begaan kwaad, dat uit kan komen. Hier is dus iets bedoield, dat men met geen mogelijkheid opi Christus kan toe-.p'assen. Dus heeft Dir K-uyper gezondigd tegen de •e enige opvatting, die vair-het i, al Uw bairen" ..., Üen heer Dam bekend was. Die zonde was ook de mijne. Ik ben getroost. Zou volgens Dr K. de Schrift niet meer Geds Woord zijn? En volgens Calvijn ook al niet, als 'hij zegt, dat de dichter „golven en baran" noemt •— onverminkt citaat: „sae'vitiam Saulis et hostium", de woede van Saul en van Davids andere vijanden? Ziet dat ook opt Christus?

Hoe kan men titouwens den historischen achtergrond looichenen, als niet alleen de onbekende dichter van Ps. 4'2 (niemand bewijst, dat David het is), maar ook de profeet Jon a dit woord overgenomen beeft? (Jona 2). Wil men bij Ps. 42 de wetten der lyrische poëzie toepassen, Jona was bij mijn weten geen dichter. Maar hij was wel lijder §n hajd wel zijta angst. Men kan over Ps. 42 èn oiyer Jona 2 met dezelfde tekstwoorden 2 preeken houden.

Men moest niet zoo gauw met groote aanklachten komen. Laat men liever eerst atudeeren oVer den historischen achtergrond van erkende m^essiaainsche profetieën; dat schetpt het denken. Laat men ook eens wat lezen over de inspiratie van psalm'en. Hier enkele pnverdraaide citaten: „In de psalmen is het de vrome zanger, die beurtelings klaagt en juicht". „ID^at Irijike leven en die ' diepe - ervjaring, Welke de mannen Gods, zooals b.v. een David, ' doormaten, zijn door den Geest des Heeren alzoo gevormd en geleid, dat, jje, in de Schrift opgenomen, voor de volgende geslachten tot leering zouden zijn." „Daarom is er ook in de H. Schrift plaats voor elke genre van literatuur... en elk genre behoudt zijn eigen aard en moet beoordeeld 'wJoirden naar zijn eigen' w-et" (Bavinck. Dogm. P, 458/9; vgl. 464). „En de Psalmen dioen in den spiegel van de ervaringen der vromen Goids menigvuldige genade ons zien." (Bavinck P. 411). Maar de 'heer Dam wil alleen psalmen, die de verloste heiligen in den hemtel zouden kunnen zingen; „andefs is de Schrift God.s Woord niet meer". Ja, ja.

Maar vóór men in 1921 onder lons een verbod zou willen uitvaardigen van Schriftgebruik voor de benadering van de psychologie van het gebed, moest men toch eens .Psalmi 42:10 leggen naast b.v. Jes. 40:27; 49:15. Men zal dan zien, dat de H. Geest ons hier liederen geeft, waarin zich afspiegelt niet .toekomstige hemelervaring, maar geestelijke ervaring van het heden.

Men moest niet zoo gauw tot D!r Ku-yper en tot Johannes Cal^vijn zeegen, dat volgens' hen de Schrift Gods Woord niet meer is of dat ze de e e n i g e goede verklaiing niet hebben begrepen.

K. SCHILDER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

STEMMEN UIT ONZE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's