GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Vrije Kerklied.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Vrije Kerklied.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

XI. (Slot.)

Wanneer de publieke opinie, ook de Grereformeerde publieke opinie, voor zekere toersveraadering staat, duurt het eenigen. tijd, eer men haar achter zich krijgt.

Zoo ook ten aanzien van het Vrije Kerklied. Daarom zal, wie hiervoor ijvert, zich altijd een weinig moeten intoomen.

Dat eischt natuurlijk zelfverloochening. Maar men getrooste zich die gaarne.

Het is wel gemakkelijk uit te spreken: wie het vrij© kerklied niet wil en bij invoering ervan gaat „scheuren" moet dan maar "doen, wat hij niet laten kan.

Doch dat meent eigenlijk niemand.

Zoo los is hij van zijn broeders en zusters niet.

Liever behoort daarom de lijdzaamheid betracht en getracht, dat men hen, die dreigen heen te gaan, winne.

Daarmee zeggen we niet, dat men zóó lang moet wachten, tot de laatste zich overgeeft.

Zoo ver brengt men het met alle overtuigingsmiddelen nimmer.

Er zullen er steeds enkelen blijven, die zich met een nieuwen gang van zaken niet kunnen vereenigen.

Zij mogen het werk der reformatie niet tegenhouden.

Heeft de kerk inderdaad al het mogelijke gedaan om hen te vrinnen, dan komt er een "tijd, dat zij besluit: nu is het genoeg.

De verantwoordelijkheid rust dan geheel op hen, die ons verlaten om ziïlk een reden.

„Scheuren" mag nooit een dreigement worden. Er mag niet naee gespeeld als met een Tmuppel achter de deur.

Wij zouden het diep betreuren, als er iemand om het Vrije Kerklied met de gemeenschap onzer kerken brak.

Maar de reformatorische voortgang mag ten slotte daardoor niet worden gestuit.

Dat onze kerken in deze voorzichtig — uitnemend. wandelen

Als ze maar blijven wandelen en niet gaan zitten.

We hopen, dat dit ook op de Arnhemsche Synode worde begrepen. '

Schrede voor schrede vooruit — maar in elk geval vooruit.

Met vrijmoedigheid vragen we dan ook van de Synode een nieuwen stap.

Looppas en galop worden door ons niet begeerd. Maar wel een behoorlijke gang.

Een Deputaatschap, gelijk wij wenschen, heeft genoeg te doen, al zet het zich niet dadelijk tot een proeve.

Aan de orde komen vragen als: Hoe groot moet de bundel zijn?

Aan welk soort van vrije kerkliederen bestaat het meest behoefte?

Zal men zich beperken tot berijmde Schriftgedeelten ?

deelten ? Zullen er ook onberijmde Schriftgedeelten in wor­

den opgenomen ? Moeten die Schriftgedeelten gekozen worden enkel uit het Nieuwe of ook uit het 'Oude Testament?

Indien men geheel vrije kerkliederen begeert, zal men trachten nieuwe te laten vervaardigen of zullen bestaande klassieke liederen daarvoor in aanmerking komen ?

Is het uit praktisch oogpunt bezien beter niets aan de „Evangelische Gezangen" te ontleenen of bestaat er geen bezwaar ook daaruit eenige te kiezen, mits zij geheel en al in overeenstemming zijn met de Schrift?

zijn met de Schrift? Hoe kimnen de bezwaren, welke blijkens de historie van andere kerken de invoering van het vrije kerklied gewoonlijk met zich brengt, afdoende worden ondervangen ?

Hier heeft men slechts enkele punten, die voor vermenigvuldiging vatbaar zijn.

Men zal ons toestemmen, dat zij gewicht genoeg bezitten om ampel te worden besproken en toegelicht.

Indien daarover binnen een periode van drie jaren rapport wordt uitgebracht, staan we werkelijk niet stil.

Met een opdracht van broederen omvang zou aan deze punten niet de noodige aandacht kunnen worden geschonken.

Het rapport zou er zich, gelijk dat op de Synode van 1923 het geval was, heel kort van moeten afmaken.

Dat kan bij andere kerkelijke zaken soms goed zijn, hier is het dat zeker niet.

Wanneer er een overtuiging moet worden gekweekt, behoort men er zijn tijd voor te 'nemen.

En wat sommigen tijd verlies toe schijnt, blijkt achteraf tijd winst te zijn.

Had men van 1920 af deze gedragslijn gevolgd, we zouden thans verder zijn.

Dit houdt geen kritiek in op de mannen van 1920. We koesteren geen achterna-wijsheid aan onzen boezem.

We moeten alleen uit deze historie wat willen leeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Vrije Kerklied.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1930

De Reformatie | 8 Pagina's