GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MUZIKALE KRONIEK

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Mattbaus Passion-ultvoerlng door de Nederlandsche Bacbvereenlging te Naarden.

Der traditie getrouw heeft ook in dit jaar, nu alles staat in het teeken der Bach- en Handelherdenking, de Nederlandsche Bachvereeniging op Goeden Vrijdag haar uitvoering van Bachs meestercompositie de Mattbaus Passion gegeven in Naardens Groote Kerk, die zich zoo uitstekend leent voor zulke uitvoeringen.

Het moet een gdtikkig feit worden genoemd, dat jaar op jaar honderden zich opmaken van heinde en ver om deze uitvoering bij te wonen. Laat ik het meer algemeen zeggen, het mag een gelukkig feit genoemd worden, dat onze tegenwoordig© tijd, waarin bovenal gevraagd wordt naar het gesyncopeerd© rhythm© van de jazzmuziek, toch ook nog gelegenheid heeft om zich eens rustig te zetten tot luisteren, als Bach of Handel worden gespeeld. Men zou zoO' meenen, dat deze muziek, zoo vol van versieringen, toch in onzen modernen tijd, die immers wars is van ornament, die alleen maar de rechte lijn wil, die niets zegt te willen weten van eenigen omhaal', niet meer op zijn plaats is. En juist in onzen tijd is groote belangstelling gekomen voor ÏJach en Handel, ©en belangstelling, die nog steeds toeneemt. Is het ©en gevolg van het gemis aan ornament, dat men deze muziek zoo vol versieringen weer opzoekt? Of moet de oorzaak ergens anders worden gezoioht? Is het misschien, omdat men in den tegenwoordigen tijd niet alleen de versiering mist, maar ook de groote en grootsche conceptie, dat men graag terug gaat op Bach en Handel, die een muziekstijl hadden, die doet denken aan Caihedralieinf in den bouwstijl? Is het de zekerheid, het welbewust neergeschreven zijn van Bach en Handels werken, dat de tegenwoordige zoekende en in groote onvastheid rondtastende menschheid ertoe brengt zich weer te wenden tot deze grootmeesters der achttiende eeuw?

Welk een kloof gaapt er tusschen de muziekwerken van de late middeleeuwen en het werk van den nieuwen tijd, dat zijn bekroning vindt in Bach en Handel. Wanneer ik een werk van de late middeleeuwen zelf doorneem, of wanneer ik een geperfectioneerd© uitvoering door kunstenaars, die hun bijzondere belangstelling aan deze werken geschonken hebben meemaak, komt er altijd een gevoel van onvoldaanheid over me. Men voelt sterk bet primitieve, ik zou haast zeggen het hulpelooze, dat uit deze werken spreekt. Bij Bach en Handel ©chter is alles gaaf en duidelijk afgerond. Daar komt bij, dat Bach vooral een zeer vrij gebruik maakt van het tonenmateriaal, de geijkte regels als het hem noodzakelijk lijkt opzij zet en dingen neerschrijft, die de moderne componist bij voorkeur zoekt om iets nieuws te geven. Bij ontleding van Bachs muziek treft telkens weer zijn, laat ik het maar noemen, aajiwenden van modern© accoorden. Alleen de manier waarop deze accoorden zijn aangewend, is nog al verschillend van de wijze, waarop ze vaak tegenwoordig worden gebruikt.

De uitvoering was, evenals we dat van d© Bachvereeniging gewoon zijn, in alle deelan af. Bewondering wekt steeds weer het koor door de uiterst correcte wijze, waarop ook de meest ingewikkeld© koorfuga wordt uitgevoerd. Het knapenkoor zong weer verrukkelijk helder van toom d© koraalmelodieën. Evenals vorige jaren was d© begeleiding in handen van het ütreohtsch Stedelijk UrKest, dat zich op' zeer prijzenswaardige wijze vaa zijn taak kweet, evenals de spelers van de obligaatpartijen. De heeren solisten waren dezelfden als verleden' jaar. De evangelistenpartij werd wear op voortreffelijke wijze vertolkt door Louis van Tulder, terwijl de tenoraria's mooi werden weergegeven door Kees Smulders. Max Kloos zong dq Christuspartij. Deze partij is uiterst moeilijk te vertolken en stelt buitengewone eischen; geheel bevredigen kon de vertolking mij dan ook niet. De vraag rees bij mij, of niet door hier en daar het tempo wat vlugger te nemen een juistere weergave zou verkregen zijn. De basaria's werden fraai gezongen door Willem Ravelli en de kleinere baspartijen door Lucieii Louman ^en Louis Smithuysen. Wegens ziekte werd Jo' Vincent vervangen door Anni QuistO'rp', die ooik vroeger wel heeft meegezongen in Naarden. In het be-gin was even ©en weinig gemis aan aanpassing aan het geheel. Maar na einkel© sologedeelten paste ook zij zich uitstekend aan bij het geheel. Annie Woud gaf de altsoli op prijzenswaardige wijze weer, terwijl de kleinere partijen goed werden vertolkt door leden van het koor. Die dirigent Anton van der Horst kan dan ook weer met voldoening terug zien opi eein modeluitvoering van Bachs schoone werk en de Nederlandsche Bachvereeniging mag dank gebracht voor het feit, dat ze dit jaar niet minder dan drie groote werken van Bach ten gehoor© brengt, namelijk de Johannes Passion enkele weken geleden te Amsterdam uitgevoerd, deze Matthaus Passion-uitvoering, terwijl O'Ver enkele weken, weer in Naarden, zal worden uitgevoerd de H MoU Messe.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 april 1935

De Reformatie | 8 Pagina's