GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie is er onder u, die de deuren toesluit? Maleachi 1 : 10.

WIE MAAKT ER EEN EIND AAN?

De eigenwillige godsdienst is niet in eenige waarde, zegt de Schrift. Zij is daarvan zóó overtuigd, dat zelfs reeds onder het Oude Testament vrijwilligers worden opgeroepen om, staande in het ambt aller geloovigen, daaraan een eind te maken.

ambt aller geloovigen, daaraan een eind te maken. Het ambt aller geloovigen is met het geloof zelf gegeven. Wie de „republiek der kerk" wordt ingelijfd, wordt daar als gezalfde werker ontvangen.

Zoo helder evenwel als onder het Nieuwe Testament deze gedachte is ontwikkeld, zoo moeilijk brak dit inzicht zich baan onder het Oude. Geen wonder: daar was de kerk nog geplaatst onder den clerus; daar heerschte nog de hiërarchie: daar waren de priesters de tempelwacht, en werd de toegang tot God aan banden gelegd.

Des te opmerkelijker mag het daarom heeten, dat Maleachi, als de priesters bij den voortduur hun ambt verwaarloozen, de geloovigen opwekt, het hunne tegenover dat der priesters in actie te laten komen. Maleachi heeft den tempel gekend, die na den terugkeer van zijn volk uit de ballingschap was hersteld. Een tempel, minder aanzienlijk dan die van Salomo, maar toch door sterke beloften geteekend en door krachtige gebeden gedragen. Maar hoe was al dadelijk na de Reformatie onder Jozua en Zerubbabel het leven ingezonken. En hoe weinig had de priesterschap gebeefd voor inhoud èn voorwaardelijkheid der aan Jozua bij monde van Zacharia gedane goddelijke toezegging, dat, indien de priesterschap trouw bleef in haar tempeldienst beneden, en ook alleen in dat geval. God de Heere haar zou doen op- en neergaan onder de engelen hierboven. (Zach. 3:7). Ach, het verval was sinds Zacharia schromelijk geworden. De priesters minachten 's Heeren naam (vs. 6); Zijn altaar verontreinigen zij; met het offer springen zij slordig om; het hart is er niet in; en het offer zelf wordt niet eens gebracht naar de wetteUjke voorschriften (vs. 7, 8).

En nu daar achter die prachtige tempeldeuren alles mis is, grondig mis, nu vraagt de profeet: wie is er toch onder u, die de deuren toesluit? Onze Statenvertaling geeft den hebreeuwschen tekst heel anders weer, maar we zullen kommentatoren als Marti, Nowack moeten volgen in hun betere vertaling. Wie is er onder u? Dat wil zeggen: was er maar één onder u! Wat voor één? Die die tempeldeuren in het slot wierp, den toegang tot het offerhuis alzoo stopzette, den dagelijkschen eeredienst onderbrak, en openüjk — zich vrijmaakte van al dat geknoei achter die tempeldeuren.

Wie is er onder u, zegt de profeet. Hij spreekt de priesters, het heele officieele priestergezelschap aan. Uit de priesters-, uit de levietenwereld, uit de tempeldienaren zelf wil Maleachi er een zien komen, die het stop-sein in werking stelt, en met een krasse daad NEEN zegt tot de knoeiers, daar achter die vergulde tempeldeuren. Een neen, dat ieders aandacht trekt. En dat onherroepelijk is.

Maar als Maleachi naar dezen kring uitziet, dan wil hij toch den priester of leviet, die tot de publieke acte van vrijmaking zich opgeroepen weet, zien optreden in het ambt aller geloovigen. Tempeldeuren ambtshalve sluiten in dézen zin kan alleen de hoogepriester. Staat er een priester of een leviet op, die zegt: ik maak me vrij, en ik stop dezen knoeihandel, dan kan men van zoo iemand zeggen: hij zet „de kerk" op tegen haar „synode", hij verzet zich tegen de bevoegde macht; en dezen keer althans zou men daarin ge 1 ij k hebben; want de - priesters staan ook inderdaad onder den hoogepriester, en de levieten onder de priesters. En de individu staat onder de wettige vergadering. Ja zeker. En toch ordt zelfs onder deze oudtestamentische gezagsverhoudingen door een profeet onder Geestesleiding gevraagd: wie wil Gode meer gehoorzaam zijn dan den menschen, wie durft de alarmklok hier luiden? Wie durft den opstand prediken? Wie durft het huis te sluiten, dat God zelf onder bepaalde voorwaarden geopend heeft? Wie durft openlijk erkennen, en belijden, dat een temjiel, die decisief de tempel wet verkracht heeft, op slot moet en het ambt der geloovigen alsdan op te treden heeft, zich wettig alsdan voortbewegend van het Oude naar het Nieuwe Testament?

Want wie openlijk weigert, zich te conformeeren aan roepende tempel zonden, die verricht den waren tempel bouw; die werkt ook mede aan de vervulling van den tempel. Die leidt den tempelcultus over van het Oude naar het Nieuwe Testament, waarin (vs. 11) onder de volken 's Heeren naam zal groot zijn en een rein offer Hem gebracht gaat worden. Dat is te zeggen: die brengt den groeten dag des Heeren naderbij. Den dag van Bethlehem in Maleachi's dagen. Den dag van de parousie in de periode van daarna.

Maleachi riep; maar niemand hoorde. De tempel bleef in functie en in zondige functie. Het verkrachten van de wet werd erger en erger. Maar toen er niemand was, die Maleachi's oproep gehoor dorst te geven, toen kwam de Menschenzoon, de Zoon van den Heere des tempels, het huis zijns Vaders, den tempel, schoonvegen; en Zijn laatste adem droeg zijn onmiddellijk verhoorde krachtige gebed, dat God dit tempelhuis zou gaan verlaten, door zijn gordijnen openlijk te scheuren.

En deze Christus wil nu van de zijnen het offer van de dankbaarheid. Zij zullen den tempel, die bedrog pleegt tegen de wet, die de ordeningen van den tempel, de kerkenordening vertrapt, en die daarin bUjft volharden, openhjk weerspreken. Zij zullen beslist en publiek neen tot hem zeggen. Zij zullen hem woest en ledig laten. Zij zullen zich vrijmaken, en het zich cbnformeeren weigeren. En zóó zullen zij den waren tempeldienst behouden tot op den dag van Christus' wederkomst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 augustus 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 augustus 1946

De Reformatie | 8 Pagina's