GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KORTE BERICHTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KORTE BERICHTEN

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

— WIE WIL PREEKEN VOOR Ds J. M. SPIER? Ds J. M. Spier — de fabel van ons den kerkelijken weg niet willen bewandelen repeteerende — citeert het artikel van ds v. Kaalte over het over en weer preeken. Hij laat weg het onderschrift van ds v. Raalte. Hij laat ook weg het mijne. Hij verklaart alleen maar dat hij dat geluid over het over-en-weer-preeken zoo sympathiek vindt. Vrage: wie wil van de onzen preeken voor ds Spier? Hij krijgt zoomaar den kansel. Ds H. J. Schilder, prof. Greijdanus, ds

D. V. Dijk en alle anderen, meldt u! Buiten het verband gezet? Geen sprake van

— BIJBELSCHE KLEURENFILMS. „Je Maintiendrai" vraagt:

„Wat zou u er wel van zeggen wanneer u, in de kerk gekomen, een kleurenfilm over de geboorte van Jezus, de Samaritaansche vrouw of de gelijkenis van den Zaaier kreeg voorgezet? Die verrassing zullen de Amerikaansche kerkgangers echter biimenkort beleven. Het Amerikaansche Bijbelgenootschap is namelijk begonnen met deze drie onderwerpen te verfilmen. Zij vormen het begin van een reeks van 150 korte films, waarin de geheele Bijbel in woord en beeld verhaald zal worden. Als tekst zal men de Engelsche Bijbelvertaling bezigen, waardoor dus een zoo nauw mogelijke aansluiting van de geluidsfilm bij de Heilige Sdhrift wordt verkegen." Helaas

— ONDERZOEK BELIJDENISCATECHISANTEN.

De Kerkeraad van Eindhoven, van oordeel, dat het veel voorkomend misverstand, al zou het „onderzoek naar het geloof of naar de motieven" iets anders zijn dan het „onderzoek naar de kennis", in Christus' Kerk niet langer bestendigd mag worden, besloot, dat het z.g. voor-onderzoek biet meer zal plaats hebben. De Kerkeraad ging daarbij uit van de z.i. alleen Schriftuurlijke gedachte, dat het onderzoek naar de kennis altijd de geloofskennis betreft.

— SARA-KINDEREN EN HAGAR-KINDEREN.

Prof. V. d. Schuit bespreekt in „De Wekker" „Hagar en Sara" door R. van Dalen, en zegt dan: „Zelden hebben wij een brochure ter hand genomen, waarin de idealistische verbondsbeschouwing zoo sterk tot haar uiterste consequenties is vastgehouden, als wat hier door den Schrijver wordt geponeerd. Hij is een rasechte Kuyperiaan, en wil van een eenheid van Oud en Nieuw Verbond niet weten. Het Nieuw Verbond kent slechts Sara-kinderen, d.z. kinderen van moeder „Jeruzalem-boven". Verbondszegeningen zijn geestelijke realiteite-.i. Onder de Oude Bedeeling was alles vleeschelijk, onder de Nieuwe Bedeeling alles geestelijk. k

Dat de Schrijver in strijd komt met onze Gereformeerde geloofsbelijdenis deert hem niet. Wanneer art. 34 zegt, dewelke (nam. de kinderkens der geloovigen) wij gelooven, dat men behoort te doopen en met het merkteeken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden op dezelfde belofte, die onze kinderen gedaan zijn, zoo durft deze Schrijver te beweren:

„Deze woorden zijn in strijd met Gods Woord".

— EMERITEERING. Te Delft sprak de Kerkeraad uit, dat met betrekking tot art. 13 K.O. (emeriteering) een collectieve verzekering, waardoor de Kerken aan elkaar gebonden worden, te verwerpen is, terwijl daarna te overwegen zou zijn, of dan individueele verzekering of fondsvorming in aanmerking komt: dat echter, wanneer de Kerk met emeriteering te maken krijgt, het emeritaatsgeld als een voortzetting van de bestaande verplichting te beschouwen is, en het tractement van den opvolger als een nieuwe verplichting waarin de Kerken elkaar zoo noodig krachtens art. 11 K.O. hebben bij te staan; en dat er dus, daar de zusterkerken alle in die positie kunnen komen te verkeeren, niet minder aanleiding is tot fondsvorming voor art. 11 dan voor art. 13. Na dit principieele besluit zal de C. v. B. advies worden gevraagd over de practische mogelijkheden.

— DE ATOOMBOM. Volgens „In de Waagschaal" legde een Amerikaansche natuurkundige, die de uitwerking van het atoombombardement van Hirosjiraa bestudeerde, tegenover een comité uit den Amerikaanschen Senaat de verklaring af, dat van de 300 doktoren in Hirosjima er 260 niet in staat waren de gewonden bij te staan; van 2400 verpleegsters, hospitaalsoldaten en mannen van de E.H.B.O. werden er 1806 onmiddellijk gedood; van 33 brandweerkazernes werden er 26 na de ontploffing buiten gebruik gesteld, zoodat de branden ongehinderd in de huizen der dooden en gewonden door konden blijven woeden; en van de ziekenhuizen in de stad was er geen enkele zelfs maar in staat de patiënten tegen den regen te beschermen.

-^ DUITSCHLAND. Volgens Ds Diem, aangehaald in „In de Waagschaal" is het op de kerkconferentie in Treysa in Augustus 1945, waar men begonnen is aan het opbouwen an een nieuwe kerkorde, voor de eerste keer gelukt de mannen van de Belijdende Ker'i samen met de vertegenwoordigers van de kerken, die ondi.T de staats-consistories waren ebleven, nu onder één leiding te vereenigen. Daarin zou men een overwinning van de Belijdende Kerk kunnen zien. Maar en mag toch ook niet over het hoofd zien, dat op die manier juist die kringen, die jaren jang den strijd van de Belijdende Kerk hebben verlamd en die met name verhinerden dat die strijd zijn uitwerking op de kerk zelve kan ebben, nu mee aan bod zijn gekomen.

— JEUGDCONFERENTIES. Ze zijn overal aan het „vernieuwen". Ook met jeugd-conferenties. Herzegge: conferenties! Hoe het spul werkt, tot ontsteltenis zelfs van Ds Volten, synodocraat, blijkt uit zijn woord bij de rondvraag ter classicale vergadering. Hij vroeg het oordeel van de classis over de jeugdconferenties, waarbij 's Zondags soms de kerkdiensten worden verzuimd, diensten van andere kerkformaties bijgewoond en op eigen hand diensten georganiseerd.

De classis sprak als haar meening uit, dat „onze" jongeren natuurlijk zooveel mogelijk de eigen diensten zullen bijwonen.

Ook de classis bracht het dus niet verder dan een „zooveel mogelijk" —

— HAARLEM. V. in Haarl. Kbl. (terugziende op de vrijmaking) : „We zijn nu tien maanden verder. En als we dan des Zondags de saamgestroomde gemeente overzien, dan perst het zich in ons naar boven: Heere, dat hebt GIJ gedaan".

— „TREKKERS". Burgemeester en Wethouders der gemeente Soest, doen een dringend beroep op allen die het aangaan, doch in het bijzonder op de landbouwers in deze gemeente, om ter bestrijding van de ernstige zedelijke verwildering van de jeugd aan de z.g.n. „trekkers" geen nachtverblijf te verschaffen.

Het Gemeentebestuur acht het zich, op grond van de door de politie gerapporteerde ernstige misstanden tot zijn plicht, in het belang van de jeugd de oncontroleerbare nachtverblijven tegen te gaan en herhaalt het hierboven gedane beroep, om aan „trekkers" het betrekken van hooibergen, schuren enz. als nachtverblijf te vvreigeren, en hen te verwijzen naar de kampeerplaatsen door het Gemeentebestuur aai^e- Vïezen en onder voldoende toezicht gesteld.

— SAMENSPREKING MET CHR. GEREF. Te Assen was er een vergadering van de Kerkeraden der Chr. Geref. gemeente en der Geref. kerk.

Ze stond onder leiding van Ds A. Hilbers.

Ds J. van Bruggen sprak over het sacrament van den H. Doop, naar aanleiding waarvan zich een uitvoerige discussie ontspon.

In zijn slotwoord wees de praeses der vergadering op de overeenstemming die openbaar werd.

Het zal den Kerkeraad der Geref. Kerk een vreugde zijn den Raad der Chr. Geref. gem. in een volgende vergadering te ontvangen, waar Ds A. Hilbers dan zal spreken over verbondsmatige prediking.

— EEN BRIEF VAN DS COLENBRANDER OVER SOEMBA. Ds S. J. P. Goossens schrijft erover, dat men van ssTiodocratische zijde hèm ervan beticht, onrust op Soemba te hebben gesticht; vóór hem was alles daar pais en vree. Ds Goossens publiceert nu een brief van Ds Colenbrander, eertijds miss' pred. op Oost-Soemba, gedateerd 8

April 1935: „ Het werk (op Soemba, G.) gaat geregeld voort, ondanks alle tegenwerking en al het zondige dat er is bij de werkers. Ook ondanks dit laatste. Wat jullie schrijft van de onderlinge verhouding is voor ons niet nieuw. Wel voor een groot deel wat de bijzonderheden betreft, maar de zaak als zoodanig is oud.

De eensgezindheid heeft er reeds lang, ja bijna altijd ontbroken.

Moeite is er op Soemba reeds geweest in de dagen van Pos — voornamelijk door zijn vrouw — dan de kwestie: van Dijk-Wielenga, Krijger-Wielenga, van Dijk-Lambooy, van Dijk-Mobach — en wij zijn voortdurend dankbaar geweest, omdat we op Melolo ver van de heksenketel Pajeti woonden.

Men vraagt zich wel eens af waarom het toch zoo moet, dat er in zendingskringen telkens zulke moeilijkheden zijn, die voortkomen uit eigenzinnigheid en het zoeken van eigen eer

En het is ook droevig, dat men de zaken niet durft aanpakken. Dat is niet slechts nu zoo; dat is altoos zoo geweest.

Het as ons ook wel gebeurd, dat men voelde: het moest eigenlijk wel — maar men deed het niet. Tenminste niet flink, niet open en rond.

Waarom niet? Misschien wel omdat de kring te klein vras en men bang was voor de gevolgen. Men kon niet als Paulus en Barnabas ieder een kant uitgaan.

En inmiddels blijft haat en nijd voortleven.

Verwonderen doet het daarom wel eens, dat Godi den arbeid nog zegent. En dat doet Hij. Maar dat neemt niet weg, dat wij toch wel ernstig begeeren mogen, dat er onder de arbeiders meer eensgezindheid en liefde mocht worden gezien

Het is goed, dat men hier niet al die dingen weet (11 G.) en het is voor mij gemakkelijk, dat ik niet tot de deputaten behoor (1! G.).

We krijgen nu de zendingssynode. Ik heb er nog geen idee van, hoe hier nu alles loopen zal en wie nu voortaan de zaken zullen regelen.

Of het er beter van zal worden betwijfel ik sterk. De kans, dat een enkele, die door bijzondere relaties meer dan anderen

op de hoogte is, de lakens zal uitdeelen, is niet denkbeeldig. En sommige van de oude deputaten zaten er aardig goed in. Een niet-deputaat wordt echter nooit iets van hen gewaar. Mij wordt nooit iets verteld, hoewel men weet, dat ik in alles groot belang blijf stellen

Het werk en de vaerkwijze van Lambooy blijft nog steeds gelijk en herinnert aan: In die dagen was er geen koning in Israël en ieder deed wat goed was in zijn oogen.

Niets heeft me indertijd meer verwonderd dan de doopsbediening in Baing en Mangili en vooral het overgaan van de oude „tang" in Baing.

Dat was veel te spoedig....

Maar hoe ons hart soms ook naar Soemba trekt, geloof ik toch wel, dat het goed is als er telkens nieuwe krachten komen. Men wordt daar zoo licht eenzijdig en men gaat gemakkelijk een sleurgang

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 augustus 1946

De Reformatie | 4 Pagina's

KORTE BERICHTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 augustus 1946

De Reformatie | 4 Pagina's