GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKELIJK LEVEN

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

NOG MEER AFGEHOUDENEN VAN HET HEILIG AVONDMAAL.

Dat het Zwolsche synodaJe schreven niet zulk een tammen ondergrond heeft ais dat schrijven zelf suggereert, was, voor wie de feiten der voorgaande jaren nog niet vergeten is, direct overduidehjk. Het schrijven kan alleen maar als „aangenaam aandoend" gewaardeerd worden door zulke menschen, die er niet meer aan denken dat er heel wat broeders van het H. Avondmaal zijn afgehouden; die er niet meer aan denken, dat er heel wat menschen zijn, (en dat is nog heel veel erger!) die, zonder dat de kerkelijke tucht-w e g met het geduld en de lankmoedigheid, die de kerk past, ten einde toe afgeloopen werd, zoo maar uit de kerk gezet werden. Zooals in Leiden enkele honderden broeders en zusters in Maart en April 1945 van den scriba der kerk een briefje thuiskregen, waarop stond: in verband met het handhaven van Uw handteekening onder de Acte van Vrijmaking, deelt de kerkeraad U mede, dat U met Uw gezin geschrapt bent van de ledenlijst onzer kerk!

Geschrapt van de ledenlijst is dat kerkelijke tucht? Of is dat.royeeren op volmaakt wereldsche wijze, zooals men op een vereeniging leden royeert, die men om een of andere reden niet langer als leden der vereeniging aangemerkt wenscht te zien!

Naar aanleiding van mijn artikel: „Een „mannelijk" antwoord? " ontving ik van br. v. d. Vliet uit Delft een schrijven, waarin hij mij meedeelde, dat ik daarvan gebruik mocht maken, en tevens, dat op den Zondag, volgende op 'n voorlichtingsavond, waarop Prof. Schilder het woord gevoerd had, de broeders H. Ouwerling, C. D. Goudappel, P. Lok (nu Ds Lok) en J. v. d. Kaaden van het H. Avondmaal zijn afgehouden. Zij hadden dezen voorlichtingsavond n.l. voorbereid. Eenigen tijd later werd de doop geweigerd aan een kind van br. en zr. Nieuwlaat, omdat zij zich niet konden conformeeren aan de uitspraak betreffende „het houden voor wedergeboren".

Opnieuw dus een 5-tal. En als alle door censuur getroffenen mij hun gevallen eens gingen melden, zouden we voor het noteeren van dat getal wel een paar nulletjes noodig hebben. Ik wil het dan nu verder bij de vermelding van deze gevallen laten.

Alleen maar, zou nu géén van de Zwolsehe sjoiodeleden, toen dat bewuste zinnetje in dat schrijven opgesteld en voorgelezen werd ter definitieve vaststelling, meer aan deze „afdwalende" broeders en zusters gedacht hebben ? Het is haast ondenkbaar. Of moet men bij het lezen van recente Zwolschsynodale lectuur, de historie maar een beetje v e r- '^ e t e n ?

Br. V. d. Vliet te Delft werd op 2 Sept. 1944 geschorst als ouderling: „zulks op grond van 't feit, dat gij over het door U bijwonen van vergaderingen van z.g. „bezwaarden" geen leedwezen wilt uitspreken". Deze broeder bezocht slechts één vergadering; de grond is dus reeds onjuist weergegeven. Maar op die vergade­ ring vroeg br. v. d. Vliet aan Prof. Schilder o.a.! „Kunnen we niet wachten (met uiteengaan, P. J.); op een meer normalen tijd, terwijl intusschen opnieuw te probeeren zou zijn, in den kerkelijken weg revisie der gedane uitspraken te verkrijgen? " En hij besloot: „Ik stelde deze vragen, omdat alles in mij hunkert en bidt om den vrede voor Jeruzalem". Nog al niet.„opruiend" zou ik zoo zeggen. Met zulke speechjes zouden de synodocraten tegenwoordig wat tevreden zijn; ze zouden gevoegelijk kunnen onderstellen: „kalm aan, broeders, prikkel hem niet; die loopt niet van ons weg!" Het was echter nog 1944: dus.... schorsen!

In Oct. 1946 biedt de kerkeraad van de zich nog „gereformeerd" noemende kerk van Leiden de Zuiderkerk aan voor een tweede samenkomst van de „Youth for Christ Movement", terwijl de eerste den vorigen avond in een groote tent op de Kaasmarkt had plaats gevonden. Daar spraken een paar Amerikaansche „predikanten", waar de kerkeraad toch bitter weinig officieel en met eenige zekerheid van afwist; b.v< werken deze „predikanten" in hun evangelisatie-actie mogelijk niet van die z.g.n. gereformeerde kerk af en misschien meer naar de Hervormde Kerk? Of komt dat er niet meer op aan*? Toen ik de Heerengrachtkerk vroeg voor een voorlichtingssamenkomst op 26 Aug. 1944, ter bewaring van de onderlinge eenheid, werd die mij door den kerkeraad geweigerd! '44 en... '46! Ik heb tot op heden niet geh«)ord, dat de laatste dagen te Leiden ouderlingen geschorst zijn, omdat zij vóór gestemd hebben, om de kerk beschikbaar te stellen voor genoemde Y. f. Christ M.

Maar nu is het ook Nov. '46 en dan vergeten we maar, wat geschied is in Augustus en September en October en November '44. Maar w ij zijn het niet vergeten!'

Wien het gekrenkt heeft, onthoudt het wel!

P. JASPERSE.

HUISKAMER-RUZIE.

Over de wonderüjke rede van ds G. Lugtigheid (Zwolle, synodocratisch) schreef ons blad reeds (Gron, brieven). De kerkstrijd werd door hem vergeleken met een huiskamer-ruzie.

Als er gestreden v/ordt, zijn er altijd minstens twee strijders. Ds Lugtigheid is dus tegen ons (wat Wij maar nuttig vinden, zie hieronder), doch ook tegen ajn synode.

Dit laatste zouden we nuttig vinden als hij de huiskamer verliet, de deur met een duidelgk protest achter zich sloot en de rechtszaal binnenging.

• Maar ds L. blijft in de huiskamer, laat iedereen rechtertje spelen (huiskamer-ruzie), laat ook iedereen uitwerpen in naam des Grooten Kónings(!), en distajicieert zidh alleen maar in 'n speech. Hij kiest den huiskamertoon voor die speech.

En wat voor 'n speech?

Hij is — zegt hij — bang voor prof. Veenhof's oproep: terug naar het Woord. Hij zelf vindt: „terug naar Jezus Christus". Alsof men Christus kennen en benoemen kan, en weten kan, naar hem te gaan of terug te gaan, zonder het Woord

We kunnen dr Thijs, die eens vlijtig rapporteerde over zinnetjes van dit en dat mannetje, dat dr Kuyper en dr Hepp niet welgevallig was, niet feliciteeren met zijn n i e t-rapporteeren over zulke pericopen van zijn niet-gereformeerde Zwolsehe aanwinst. En ds Munnik, voorzitter eener synode, die alle „vonnissen" om esn nérgens beleden leerformule als goddelijk handhaafde, kunnen we met zijn stil-zijn tegen dezen collega evenmin feliciteeren.

Het is in Zwolle eens gebeurd, dat een predikant op de groslijst stond, die niet aan 't groepje-Kujrper- Hepp welgevallig was. Groote bezwaren tegen den man. Theologische, moet u weten. Hij had n.l. inzake het getal „veertien" (3 x 14) uit Mattheüs 1 iets geleerd, waarvan de heeren niet schenen te weten, dat het al bij... Grosheide te lezen was, n.l. dat het getal symbolisch was

Maar nu zwijgen diezelfde menschen stil, als hun collega bang is voor dezen oproep: terug naar het Woord!

Een oordeel der verblinding! Ze hebben, gedreven door dr H. H. Kuyper, er honderden vreggejaagd, en houden nu over, wat Kuyper altyd bevochten heeft.

En zijn daartegen machtaloos.

K. S.

THEOLOGISCHE HOOGESCHOOL.

Ouder gewoonte hoopt de Theol. Hooge School in de maand December zich haar oprichting te herinneren. Op 6 Dec. 1854 werd te Kampen in het kerkgebouv/ in de Hofstraat de school geopend. Een college-gebouw was er nog niet, maar in de woningen der docenten werd het onderwijs gegeven. Sedert dien is zoo veel mogelijk op of om 6 December het rectoraat van de school overgedragen. Ook dit jaar hoopt men dit te doen: Vrijdag 6 Dec. te 8 uur 's namiddags zal D.V. ondergeteekende het rectoraat overdragen aan Prof. Deddens na het uitspreken eener rede in de aula. De samenkomst is toegankelijk voor belangstellenden.

K. S<

STICHTING VOOR DE FINANCIEELE VERZORGING VAN DE OPLEIDING TOT DEN DIENST DES WOORDS.

Overschrijving geblokkeerde geiden.

Eenigen tijd geleden is medegedeeld dat de Nederlandsche Bank op 5 Jum j, l. vergunning heeft verleend dat van de geblokkeerde rekeningen van de Kerken de bedragen, toekomende aan de Stichting, kunnen worden overgeboekt op de geblokkeerde rekening der Stichting bij de Coop. Gron. Boaz Bank te Groningen.

Hieraan moge thans worden toegevoegd dat ook het Bestuur van den Postcheque- en Girodie»s t te 's Gravenhage toestemmmg heeft verleend om uit het U] haar geblokkeerde tegoed gelden, voor de Stichting bestemd, naar de geblokkeerde rekening bij de Coop. Gron. Boaz Bank te doen overschrijven, MITS BIJ ELKE OPDRACHT IN EEN BEXÏELEI- DEND SCHRIJVEN VERWEZEN WORDT NAAR DE MISSIVE VAN HET BESTUUR VAN DEN POST- CHEQUE EN GIRODIENST dd. 22 October 1946, Af d. 28Ö869.

Men wordt vriendelijk verzocht hiermede rekening te houden.

Contributie-lijsten.

Plaatselijke Correspondenten, die tot dusver de eontributieUjsten voor 1846 nog niet hebben ingezonden, worden dringend verzocht zulks alsnog ten spoedigste via de classicale correspondenten te doen, teneinde te bevorderen dat alle contributies over 1946 nog vóór het eind© van dit jaar kunnen worden geïnd.

Coilecten.

Als bekend wordt er in onze kerken vier maal per jaar voor de Opleiding gecollecteerd.

De kerken worden verzocht zich aan deze afspü^aak te houden en er zooveel mogelijk voor te zorgen dat de collecten over het loopende jaar alle vóór 31 December a.s. via de classicale Correspondenten worden afgedragen of overgemaakt. Men gelieve te vermelden op welk kwartaal de collecten betrekking hebben.

Steunfonds.

Er zijn nog altijd kerken, die het offer voor ons Steunfonds nog niet hebben gebracht; Men weet dat dit een „éénmalige" bijdrage is, waarvt> or als norm gemiddeld minstens ƒ 2.- per lid is gesteld.

Ook de kleinste bedragen zijn welkom, omdat voor de afwerking en inrichting van ons mooie Schoolgebouw, waarvoor we zoo dankbaar en waarop we zoo ti-ots zijn, nog steeds geld noodig is.

Niet één kerk bhjve in. dezen achter!

Stortingen uitsluitend op postrekening no. 32384 van de Groningsche Boaz Bank voor de Stitóbting Opp leiding.

Namens het Bestuur der Sücbting:

C. LETTINGA, penningmeester,

Herman CoUeniusstraat 13, Groningen.

Groningen, 5 Nov. 1946.

„LOSLATEN".

Dr Ridderbos (H. N.) las, dat ik hem en de zijnen „losliet" en verwondert zich, dat ik toch nog hun geschrijf beantwoord.

Maar hij vergeet, dat ik wel hen, doch niet de kerken die ik dien loslaat in de afwijzing van schadelijke propaganda.

Wat ihem en de zijnen betreft: ZwoUe heeft inzake de personen voor goed de deur dichtgedaan. Na zooveel onwaarheid en koppig gehandhaafd onrecht „worstel" ik niet meer met deszelts bedrijvers als met een probleem. Het is afge-

loopen, na Zwolle.

K. S,

POLEMIEK-VELLENGA.

Op een naar eigen zeggen serieuze vraag heb ik iii ons nummer van 4 weken geleden ds Y, K. VeUenga serieus geajitwoord.

Wat is de reactie tot nu toe?

Eerste week: een paar kolom volzeuren over bijzaakjes tot over een zetfoutje toej en tijd v/innen.

Tweede Week: vervolg van dit bedrijf, nog tijd winnen, maar op één punt zakelijk schijnen.

Dat ééne punt is dit:

ds Vellenga klaagt erover, dat ondergeteekende een bepaalde vraag van hem zei beantwoord te hebben, doch zie, de vraag was niet beantwoord.

Maar de werkelijkheid is zóó:

1) er was in ds V.'s artikel een vraag (over de bedoelingen van de synode, die me niet interesseeren) ;

2) er was in ds V.'s artikel een bewering (n, l. deze: niemand heeft dit en dat destijds beweerd, ook IC S. niet).

De vraag noemde ik o n z a k e 1 ij fc.

De bewering weerlegde ik.

En nu gaat ds V. met een deftjgheidsvertoon, dat hem in zoo'n situatie niet meer staat, constateeren: de weerlegging van de bewering is geen antwoord op de vraag. Om dan te „coneludeeren": ik bleef zonder antwoord.

Dit is kinderachtig, èn: goed-synodaal: verlegen

Jraaien.

K, S.

NOGMAALS: Ds Y. K. VELLENGA.

Ds Vellenga is uitgesproken. Hij neemt niets op van onze citaten uit de officieele stukken, waaruit bhjkt, dat de synode van ons gevoelen ongeveer niets anders wist, dan ons bezwaar tegen het woord wedergeboren, en dat al genoeg vond om te zeggen: hij is af te zetten. Hij neemt evenmin iets over van de pointe van onze argumentatie.

Hij vroeg: wie is gebonden aan het perfectum: wedergeboren? Als er één is, zal ik ernstig bezwaard zijn; ik bedoel het ernstig, ik, ds Vellenga.

Toen hebben we bewezen: hier is een man. Bewezen uit de officieele synodestukken.

Maar hij gaat desondanks aan het fijne voorbij. puntje

Ik heb hier geen woorden meer voor. Kan iemand ds V.'s eerste artikel + mijn antwoord verspreiden in Drente en Overijsel? De mensohen moeten daar zien,

hoe ze om den tuin geleid worden.

K. S.

„KOP EN STAART".

Geachte professor. Naar aanleiding van uw stukje in de laatste Reformatie aan het adres van ds Vellenga, het volgende:

Op een voorlichtingsavond in den vorigen winter door ds S. G. de Graaf te A'dam gehouden, ontspon zich het volgend gesprek:

Ds de Gr.: Ik zeJf heb met 1905 nooit moeite gelhad, omdat ik kop en staart wist te combineeren.

1ste interruptie: Waarom werd dat door de Synode aan prof. Schilder niet toegestaan?

raad­ Ds de Gr.: Dat is mij alt ij d een sel geweest.

2de interruptie: Dan had U moeten protesteeren! Da de Gr.: Dat heb ik gedaan door op den Amsterdamscüien kerkeraad een nieuwe formule voor te stellen.

Tot zoover. Dit is zoo goed als woordelijk. U weet natuurlijk het droevig lot, dat de A'damsche formule ter Synode werd beschoren. Maar dit ter zake. Ds de Gr. geeft vcJmondig toe, dat aan U in 1942-'44 de eisch werd gesteld: het perfectum leeren en dat alleen.

Hoogacihitend uw dienstw,

J. KORTENOEVEN,

Zaanstr. 101, Amsterdam.C.

P. S. Soortgelijk schrijven zond ik ook naar ds

Vellenga,

J, K.

CONGRES VAN GEREFORMEERDEN (VRIJGEMAAKT) TOT BEZINNING OP ONZE POLITIEKE LEVENSHOUDING.

In aansluiting c^ onzen oproep in „De Reformatie" van 9 November j.l. berichten wij belangstellenden hierdoor dat wiJ X> s Joh. Francke van Rotterdam- Delfshaven, bereid vonden voor ona te spreken over:

DE VRIJGEMAAKTE GEREFORMEERDEN EN DE ANTIREVOLUnONNAIRE PARTIJ EN POLI­ TIEK.

Tegelijk met de toegangsbewijzen zenden wij U eenige stellingen aan de hand waarvan Ds Francke 4jn. onderwerp denkt te behandelen.

Vergaderplaats en tijd gelieve U eveneens op de toegangsbewijzen aan te treffen.

Er zal voor een gelegenheid tot het stallen van fietsen worden gezorgd.

Vanaf 1 Dec. a.3. zullen de toegangsbewijzen worden verzonden, zoodat tot dien datum gelegenheid bestaat zich aan te melden.

Namens de A, R. Studieclub

Mamix van St. Aldegonde, Schiedam.

Mamix van St. Aldegonde, Schiedam.

J. VAN KATWIJK, J. v. Avennestr. 45b,

Schiedam. „ESSNIGHEID DES GELOOFS".

Tot onze blijdschap kunnen we melden, dat ook ds J. Meester zich heeft teruggetrokken uit de redactie van „Eenigheid des geloofs". Hij is dus de tweede, die illustratie geeft van d^ meening, dat „interkerkelijke" samenwerking op het punt der beUjdenis van de kerk en der kerkelijke belijdenis alleen mogelijk is door en na bekeering, en niet door een opschortingvan-bekeering, welke zich dan óók nog praesenteert als acte-van-bekeering. Misschien volgen nog eenige bizonderflieden. De sjmodocraten zijn de eenigen, die bij zoo'n blad wol spinnen. Zij bestrijden voor een deel wel de zakelijke meeningen van zoo'n blad, maar verheugen zich toch over het feitelijke samengaan van enkelen uit hun kamp met enkelen uit het onze: immers, men houdt factisch de vrijmaking, d.w.z. de con­

crete bekeering, ermee tegen,

K. S.

DESAVOUEEREN.

Dr Berkouwer zijn vergissing inzake 't schrijven van V, d, M, te E. erkennende, verwondert zich nog, dat we het „bericht" niet „desavoueerden". Ik dacht, dat letterlijk eiteeren van zijn tegenspraak al voldoende was ter afwijzing van een onjuiste uitdrukking in een overigens verdienstelijk verkennersrapportje.

Overigens verstaan we zijn vrijmoedigheid niet.

Desavoueeren? Laat dr B. maar eens desavoueeren 3è ettelijke „100 % onwaarheden", die door hem onderi teekend en door ons weerlegd zijn, en desavoueeren de „100 % onwaarheden" van zijn medewerker dr H. N. Ridderbos, b.v. over die „afspraken" inzake de

„samenspreking".

K. S.

LEGAAT.

Van den heer H. Hospers, notaiïs te Ommen, ontving ik een postcheque groot ƒ 392.—• „in voldoening van een mondeling gedane toezegging van ƒ 500.— door wijlen Dina Soepenberg, weduwe van Gerrit Jan Weelink, gewoond hebbende te Ommen en aldaar overleden 9 Februari 1946 onder aftrek van ƒ 108.— door de erfgenamen betaalde successierechten.

De bedoeling van deze gift is het geld te bestemmen voor de belangen der studenten". Volgens deze aanv? ijzing heb ik het geld gestort in de kas van het Suppietiefonds.

Wij 2Èjn zeer dankbaar voor dit legaat. Wie legateeren wil herinnere zich den officieelen naam der

Stichting, in ons blad destijds vermeld.

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's

KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 november 1946

De Reformatie | 8 Pagina's