GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

En alles, wat niet uit het geloof is, is zonde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

En alles, wat niet uit het geloof is, is zonde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van een Haagschen lezer van ons blad ontvingen we een brief. Hij vindt het erg, dat we n.a.v. de Haakin-actie van de N.C.R.V. schreven: „een prachtig resultaat voor een goede zaak". Onze Haagsche briefschrijver vond dat niet goed. Hij schrijft: Gods Woord zegt: al wat uit het geloof niet is, is zonde. En stelt dan de vraag: Ziet u de Haak-in-actie als een daad of daden des geloofs? En verzoekt D.E.C, de zaak eens in „De Reformatie" „uit de doekjes te doen".

Hetgeen dan bij dezen geschiedt.

Ik mag misschien beginnen met op te merken, dat ik in het nummer van 2 Juni niet over de Haak-in-actie van de N.C.R.V. schreef. Ik schreef niet over den opzet van deze actie. Ook niet over de methode, waarmee of de middelen, waardoor de twee en een half milüoen zijn bijeengeliracht, nog veel minder over de motieven, die de deelnemers bewogen mee in te haken. Hoe zou ik dat ook kunnen? Die motieven bijvoorbeeld onttrekken zich aan onze beoordeeling. Gesteld al dat we geroepen zouden zijn alles te „beoordeelen". Ik heb trouwens heel die actie tamelijk van verre gevolgd. Ik heb geen tijd voor de radio. Ik heb voor mijn deel wel mee ingehaakt. En ik hoop m'n Haagsche briefschrijver voor zijn deel. Ik schreef in deze rubriek slechts over het resultaat en het doel. En dan zeg ik nogmaals: een prachtig resultaat voor een goede zaak. Dat i s toch zoo? Dat blijft toch waar, ook als er bij deze actie door de deelnemenden is gewerkt met middelen, waartegen we op grond van Gods Woord ernstige bezwaren moeten hebben?

Maar wat me eigenlijk beweegt om langs dezen weg mijn Haagschen oorrespondent te antwoorden is dit: Hij moet er voor oppassen bijbelteksten niet geweld aan te doen en ze dan als machtsspreuken te misbruiken. Want dat geciteerde Schriftwoord is niet gegeven om daarmede de daden van anderen te disqualifieeeren, maar om daarmee onze eigen daden te toetsen.

Dat wordt al terstond duidelijk als we eens denken aan den barmhartigen Samaritaan. Heeft die man „uit het geloof" gehandeld? Geen kwestie van. Maar die man deed een goede daad. Deze ongeloovige deed iets, dat de Heiland aan een lid van de toenmalige kerk ten voorbeeld stelde: Ga henen en doe gij desgelijks" (Luk. 10 : 37). De Heere zegt niet: at zoo'n Samaritaan doet, is niet uit het geloof en dus zónde.

En als het huis van onzen Haagschen correspondent in brand staat en hij de brandweer heeft gewaarschuwd, dan gaat hij toch óók niet vóórdat er water gegeven wordt, een onderzoek instellen of de brandweerlieden wel „uit het geloof" spuiten en bijaldien blijken mocht, dat zij voor zulk een geloofsexamen onvoldoende kregen, hun het blusschen beletten, aangezien het blusschen van een brand niet „uit het geloof" zónde ^ou zijn? Of gesteld, dat hij te water raakte aan den Loosduinschen weg en door •vriendelijke voorbijgangers op het droge geholpen werd, zou hij dan óók zeggen, als die menschen eens niet „uit het geloof" hadden gehandeld: Die redding is zónde geweest? Ik ben bang, dat de ijlings toegeschoten redders, zulk een oordeel vernemende, zouden zeggen — ook zij kwalijk sprekende: „Zónde, dat we dien kerel uit het water hebben gehaald".

Ge gevoelt, Haagsche broeder, zoo moet ge bijbelplaatsen niet hanteeren! Dat bedoelt Paulus in Romeinen 14 : 23 niet. Leest U deze Schriftplaats in haar verband. Het gaat hier over gevallen, waarin we als geloovigen niet zeker zijn, wat we doen moeten. Dan zegt de apostel: aat éérst Uw geweten verlicht zijn door Gods Woord. En doe dan datgene, waarvan ge wéét: oo is de wil des HEEREN. Dat is dan „uit het geloof". En niet met Gods Woord te rade gaan en zich over een nog twijfelend geweten héénzetten, dat is zonde.

En het oordeel over anderen, laat dat over aan God den HEERE.

Hij zal óók de Haak-in-actie in Zijn gericht brengen.

In die actie zal de één zijn steentje hebben bijgedragen op een 'wijze, die den HEERE behaagde.

En er is door anderen voor dit goede doel gewerkt op een wijze, die ons doet zeggen: Zoo zouden wij het niet hebben durven en kunnen doen.

Maar als we het feit zien, dat het Wilhelminafonds thans over dit bedrag kan beschikken, dan zijn we dankbaar en blij, dat de HEERE óók aan ons nog middelen en wegen opent om een zoo kwaden vijand als de kanker is, te keer te gaan.

Hopelijk behoeven nóch mijn correspondent nóch ik ooit bij het Wilhelminafonds aan te kloppen. Mocht het ooit al noodig zijn, dan zijn we hopelijk beiden ge­ baat bij de hulp van dezen „Samaritaan".,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juni 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

En alles, wat niet uit het geloof is, is zonde

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 16 juni 1951

De Reformatie | 8 Pagina's