GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

PROCES HERVORMDE KERK.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder het opschrift: „31 Procederenden, 30 Overwinnaars" schrijft het blad „Der Waarheid Getuigenis geven" (redactie C. Costerus, Elkerzee, Zeeland) het volgende:

De Hervormde Synode, steeds door haar onderdanen gevreesd als een sterke, machtige verschijning, •heeft van haar prestige veel ingeboet. Een groepje van 31 kerkleden, (waar Ds Cuperus uit Doomspijk geestdriftig bij toetrad, en ook weer geestdriftig uit wegliep, naar ik vernam) heeft de Synode voor de Rechtbank gedaagd. De Synode had zich derhalve te veröntwoorden over haar daden.

De doelstelUng der bezwaarden was, om het invoeren van de nieuwe kerkorde te verhinderen.

Even later:

Volgens liberaal kerkrecht, zoals het reglement van 1816 dat kende, is de procedure , , verloren". Maar volgens Geref. Kerkrecht, zoals onze voorvaderen het opstelden in de D.K.O., is deze procedure gewonnen. Rondom gewonnen.

De Rechtbank heeft h.l. uitgesproken: Dat niemand zicli aan deze nieuwe kerkorde behoefde te onderwerpen^ en dat men, met medeneniiiig van alle kerkelijke goederen vrij kan doen en Jaten wat men wilde.

De redacteur concludeert nu:

De Geref. Bondsgemeenten zijn VRIJ. Men kan dus nu rustig een briefje richten tot de Herv. Synode, waarin wordt medegedeeld:

„Ondergetekenden delen u mede, dat zij de nieuw ingevoerde kerkorde niet wensen te aanvaarden. Zij beschouwen hun kerkgebouwen en de kerkelijke goedereu als hun rechtmatig eigendom, waarmee zij hun openbare eredienst verder wensen te onderhouden. Zij benutten deze schone gelegenheid om terug te keren tot de kerkwet, welke onze voorvaderen opstelden en invoerden, t.w. de Dordtse Kerkorde. Zij roepen de grote groep socialisten en communisten, die ta de Herv. Kerk him „openbare eredienst" toch niet kunnen onderhouden, anders dan met behulp van de gelden der Geref. Bonders, via de Raad van Beheer, een hartelijk vaarwel toe.

't Welk doende, enz.".

Deze bevoegdheid hebben de Geref. Bondsgemeenten thans verkregen. Vergelijk dat nu eens met de toestand onder het oude Reglement. Die reglementen bezaten rechtskracht, bindende kracht, en wilde men wat anders, dan kon men afscheiden, met achterlating van alle kerkelijke goederen.

Nu is iedereen VOLKOMEN VRIJ. Volgens de Dordtse Kerkorde is door deze procedure de absolute overwinning behaald. Daarin hebben de ouderlingen en predikanten alléén verantwoordelijkheid voor de gemeente, die onder hun hoede staat. Geref. Bonders, wat wilt ge nog meer? Wil soms de kerkeraad van b.v. Hoogeveen de kerkeraad van Assen verplichten ook Geref. Bonders te worden? Dat raaJct toch kant noch wal. Zijn de Geref. Bonders door hun langdurig vertoeven onder de liberale reglementen soms helemaal verliberaliseerd ? ?

Hierna geeft de redactie een citaat over: gevangene en cipier (of: gevangenisdirecteur). Men lette goed op: want de ene keer wordt alle eigen vrije beslissing van kerkleden gesmoord door het beeld van de zieke moeder (van wier ziekbed de kinderen niet moeten weglopen, alsof zij niet mede zelf „moeder" zijn), en een andere maal wordt diezelfde vrije daad tegengehouden met het motief, dat men „gevangen" is („breng. Heer, al Uw gevangnen weder!"), terwijl men toch zelf zo vrij is als een vogel in de lucht (vrij n.l. om góéd te vliegen!). Het blad vervolgt:

Schreef o.a. Ds M. van Grieken in zijn boekwerk „Kerkgeschiedenis" niet als volgt: „De Herv. Kerk is in de besturen-organisatie ingekerkerk, en nu verhmdert de Synode, dat de kerk over een nieu"we betere wijze van samenleven zelfs spreekt. Dat kan de Synode verhinderen. De Synode, het schrikbewtad, heeft maar te spreken en het zal geschieden. De Herv. Kerk is het lijdend voorwerp van het schrikkelijke onrecht haar aangedaan. Ovennacht heeft haar ingekerkerd.

„En de cipier, zo gaat Ds v. Grieken verder, die tot gevangenisdirecteur is benoemd in 1852, kan met haar doen wat hij wil. Moeten wij nu uitbreken uit de gevangenis? Moeten we oproer maiken? Men zou er haast toe komen. Want eeuwig In de gevangenis, levenslang m de cel te moeten zitten is wel vreselijk.

Altijd weer te moeten ervaren, dat de Synode met dwingend geweld aan de Kerk onthoudt, en belemmert en bemoeilijkt, wat de kerk des Heeren als kerk van Christus nodig heeft, en waarop zij als Kerk van Christus ook recht heeft — 't is toch wel vreselijk. Als de kerk van Christus niet meer een belijdenis irfag hebben van de Christus, om daarover In haar vergaderingen te spreken, dan is 't gedaan".

Nu komt de conclusie:

Zo schreef Ds M. van Grieken in 1930 als voorzitter van de Geref. Bond. En de hele Geref. Bond was het roerend met hem eens En nu? Nu is de cipier dood en de gevangenisdirecteur is weg. En de Synode staat als gedaagde voor de balie, en de Rechter spreekt uit: Gij, Herv. Synode, hebt totaal niets te commanderen over mensen, die uw bevelen niet willen volgen

Nu kan iedere Geref. Bondsgemeente de belijdenis naar eigen believen en inzicht invoeren voor al haar plaatselijke kerken. Nu kunnen de Geref. Bonders hun kerkelijke goederen meenemen en hun grote collecten en hun grote belastingbedragen aanwenden alleen voor verbreiding van de Waarheid. Nu kunnen ze het gehele Herv. leugensysteem, dat zonder him, offervaardigheid nooit kan blijven draaien, als een •kaartenhuis ineen doen storten. Nu staat de gevangenis open en de belijdenis ligt zo maar klaar en op hen te wachten

Wat doet de Geref. Bond nu? Nu hebben ze pas hun gevangenisdirecteur voor de balie gedaagd, omdat die weer een kerkorde klaar maakte, die voor hen op celstraf zou uitlopen. Nadat ze met hun allen tegen de nieuwe Kerkorde hebben gestemd in de Synode. Terwijl de Rechter hen toevoegde: U bent vrij in al uw doen.

Maar wordt de vrijheid nu óok als feit erkend? Lees:

En nu gaat het verschrikkelijke gebeuren, dat deze Geref. Bonders hun belijdenis verzaken, en aan •willen gaan pappen met him gevangenisdirecteiu-. En inplaats van nu in hun gemeenten hvm Belijdenis in te voeren, gaan ze geheel vrijwillig de nieuwe Kerkorde invoeren, iets, waartoe ze heel niet verplicht zijn, en waartoe niemand hen kan dwingen. Nu schrijft o.m. Ds Vroegindeweij uit Veenendaal in het Geref. Weekblad: „Het is nooit onze bedoeling geweest om de Herv. Kerk te verlaten. Wij hebben in 'die kerk nog een schone taak".

Het IS weer de oude zang: het verband-dat-nietverbindt, doch ontbindt, is de afgod, die tot elke prijs moet worden gediend:

Volgens Geref. Kerkrecht heeft Ds V. en zijn kerkeraad niets te maken met omliggende kerken; hij draagt alleen verantwoordelijkheid voor Hervormd Veenendaal. Die Herv. Kerk mag hij niet verlaten, daar moet hij nu de belijdenis invoeren. Maar hij bedoelt met de „Herv. Kerk" het gehele Barthianen-Instituut, licht Noord-Holland en afvallig Drente incluis. En om nu toch maar verbonden te Mijven aan dat goddeloze Barthianen-instituut, gaat hij m Vee-

nendaal de belijdenis verzaken, en vrijwillig invoeren, datgene, waartegen de Geref. Bonders een heilig neen rieipen, en waartegen ze procedeerden.

Handhaven van de nieuwe koers. Ziedaar zijn „sclione taak". Kan het nog ongereformeerder ? Ik toesluit met de woorden, die een waardig Herv, lidmaat uit Den Haag me schreef: , Ijaat de Herv. Kerk haar diepe roes maar snorken. De bastaard zal in Asdod wonen. (Filistijns, Zach. 9:6), omdat de Heere uitmaakt, v/le de Zijne is en wie niet. De Ned. Herv. Kerk is een bastaard-kerk geworden. En straks behoeven ze dat niet meer te geloven, maar ze zullen het ZIEN, ontzettend zien".

Hier volgt het slot-vermaan:

Geref. Bondskerkeraden, maak u los van uw „schonetaak-predlkanten". Zij leiden u in. de gevaren-zone. Zij voeren u ten verderve.

Dat de nieuwe kerkorde onschrlftuurlijk is, daarover behoeft men niet meer te schrijven, dat is nu wel uitgemaakt en bevestigd door de Geref. Bonders.

•Maar dat ze zich nu vrijwillig onder die Kerkorde gaan stellen, zonder enige noodzaak, dat gaat alle perken te buiten. Dat staat gelijk met het verkopen van z'n eerstgeboorterecht voor een schotel linzenmoes.

En hier de toekomst-profetie:

Als ze nu de nieuwe koers invoeren, mogen ze nog 10 jaar dominé zijn, en dan gaan ze er toch uit. Werden onmiddellijk alle bepalingen toegepast, dan gingen de Geref. Bonders onmiddellijk voor de bijl. 10 jaar geen leertucht is uitstel van executie. De Ezau's uit de Geref. Bond zeggen bok: „Laat mij slorpen van dat rode, dat rode daar". We kunnen ze horen slorpen van het rode Bartlilanisme. In de analen der kerkgeschiedenis zal vermeld staan:

1951: De Geref. Bond valt de duivel toe, en noemt het verwerpen van de Belijdenis en het vrijwillig invoeren van de nieuwe kerkorde: „Een schone taak".

1961: Alle Geref. Bonders de Herv. Kerk uitgebannen met verlies van kerkelijke goederen.

HEDEN kan de vroegere veren, van Protesterende Kerkvoogdijen de Synode alle kerkelijke goederen ontnemen. Om.dat op onwettige wijze de rechtspersonen (plaatselijke kerken) werden aangerand en ontrecht.

Is er nu iemand, die wat doet? Vindt iedere kerkvoogdij alles maar goed ? Bent u zo bang ? ?

Nu kan iedere kerkeraad Schrift en Belijdenis handhaven, ^fc er nu niemand, die deze schone wet Gods begeert ? 'is er niemand, die het op de Heere durft wagen ?

Welnu, Deuteronomium 28 : 58—61 dreigt hierover.

Het is nog steeds de waarheid: vrijmaking van onaanvaardbare besluiten is de enige weg om te verhinden. Men heeft geen andere keus zich zien laten door de hiërarchie (de clerus). Want men wordt zon-, der vrijmaking verplicht, zelf te dóen wat men zegt, niet te mógen doen.

De redactie geeft zelf nog een positieve wenk:

Laten we eerlijk zeggen, dat het onder deze om-' standlgheden met ons, Geref. mensen, niet veel gedaan is, en laten we komen tot de eerlijke erkentenis, dat heel deze. Geref. massa kerkelijk in een positie verkeert, die als een openbare doorlopende valse po-. sitie moet worden gekarakteriseerd. En laten we de zaak der Reformatie, welke de art. 31-ers node hebben moeten aanvatten, met z'n allen een voortzet geven.

Zo wordt de zaak des Konings gediend. Wie zegt: „Schrift en Belijdenis en de handhaving daarvan" ?

Dat zijn onze mensen. Zal dan deze Geref. gezindheid nooit tot de ontdekking harer kerkelijke onwaarachtigheid komen ? ?

Er zijn al ideuwe vrijmakingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 1951

De Reformatie | 8 Pagina's