GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Revue 1998 - pagina 5

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Revue 1998 - pagina 5

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

nen informatie verwerken die uit de omgeving op mensen afkomt. Dat vond ik een ontzettend boeiend onderwerp en vanaf dat moment wist ik dat ik daarmee verder wilde gaan. Hoe mensen omgaan met complexe systemen in situaties van tijdsdruk en stress interesseert me mateloos." Van jongs af aan is ze al geboeid door vliegtuigen en schepen, niet in de laatste plaats doordat haar vader bij Fokker werkte. "Het is toch geweldig dat zo'n ingewikkelde machine met al die technische systemen aan boord het echt doet en dat mensen ermee om kunnen _ gaan." Dat ze een voorbeeld uit de luchtvaartwereld gebruikt om te verduidelijken met wat voor problemen ze zich bezighoudt, is dan ook geen toeval. "Als een vliegtuig opstijgt voel je in je hoofd dat je omhoog gaat. Het is dan niet logisch als op een hoogtemeter het wijzertje juist naar beneden zou uitslaan. Dat kan bij noodsituaties snel tot misverstanden leiden. Toch kom je zulke onlogische aanwijzingen soms tegen op bedieningsdisplays." Tijdens haar studie koos ze voor verschillende vakken, zoals de zware variant van statistiek, waarvan ze dacht dat die haar van pas zouden komen bij de studie Cognitieve psychologie en Ergonomie. Naast haar stage bij een onderzoeksproject op de faculteit, waar ze alle stappen leerde voor het opzetten en uitvoeren van een onderzoek, liep ze vrijwillig een extra stage bij Fokker. "Bij de cockpitafdeling heb ik me beziggehouden met fouten die worden gemaakt bij het communiceren via de radio tussen de verkeerstoren en de bemanning van het vliegtuig. Dat deed ik aan de hand van rapporten die de bemanningen zelf hadden ingeleverd over problemen. Omdat de piloten dat op basis van vrijwilligheid deden, kan ik geen uitspraken doen

vrije Universiteit

amsterdam

•tó'5SïiSBSÈ^ÏjSfSi&r&'&

Jessie Lamers: "Het Is toch geweldig dat zo'n Ingewikkelde machine met al die technische systemen aan boord het echt doet ".

over hoe vaak dit soort incidenten zich voordoen. Maar het gebeurt dat delen van een gesprek onverstaanbaar zijn omdat er bijvoorbeeld ineens iemand anders op dezelfde frequentie zit. Er bestaan wel nieuwe systemen zoals datalink, die dat kunnen voorkomen, maar die hebben het nadeel dat ze trager werken. Je moet dan keuzes maken tussen snelheid en accuratesse bijvoorbeeld." De waarde van een psychologe Helaas ging Fokker failliet en lag er voor Jessy geen carrière weggelegd in de luchtvaart. Na verschillende sollicitatiepogingen bij onder meer automatiseringsbedrijven, kwam ze een advertentie tegen waarin de B.V. Hollandse Signaalapparaten ontwerpers vroeg. Ze trok de stoute schoenen aan en reageerde, hoewel ze niet aan de gestelde criteria voldeed. "Ze vroegen mensen met een wiskundige, informatica- of technische achtergrond, die zich bezig moesten houden met

De Alumna

3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's

Revue 1998 - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998

Revue | 104 Pagina's