GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 386

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 386

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

spanningen in de gereformeerde wereld 'Walgelijk, walgelijk, driedubbel walgelijk', oordeelt voorjaar 1924 VU-theoloog prof. V. Hepp in het weekblad De Reformatie nadat hij de tekst heeft gelezen van het op initiatief van het dispuut I.V.M.B.O. door VUstudenten in de Amsterdamse stadsschouwburg opgevoerde toneelstuk 'Saul en David'. Want David wordt in dit stuk naar zijn indruk 'afgebeeld als een van Jongeman af zinnelijk schepsel'. 'Stom verbaasd' is de Amsterdamse predikant dr. J. G. Geelkerken (oud-lid van I.V.M.B.O.) over dit oordeel van prof. Hepp. Hij 'kan z'n ooren bijna niet gelooven', laat hij in zijn Overtoomsche Kerkbode weten. Lezing van het stuk had dr. Geelkerken 'niet alleen kunstgenot, maar zelfs stichting' gegeven.

in tegen dr. Geelkerken omdat hij deze in een preek tijdens de middagdienst heeft menen te horen zeggen dat het verhaal in Genesis 3 (over de slang in het paradijs) als 'een beeld' moest v/orden beschouwd. Het bezwaarschrift zal binnen twee jaar tot schorsing van dr. Geelkerken en kerkscheuring leiden. Eerst op 21 september 1967 besloot de gereformeerde synode de uitspraak van 1926 weer in te trekken als geldende leeruitspraak.

die hem prikkelden tot deze studie herinnert dr. Kuiper zich het zien van een oude ledenlijst van het (meest 'sjieke') studentendispuut I.V.M.B.O. Bij het zien van al die namen, viel het hem op dat zovele zonen van vooraanstaande gereformeerden later de gereformeerde wereld hadden verlaten. (De ledenlijst is als bijlage aan de dissertatie toegevoegd). Dat deed z'n belangstelling uitgaan met name naar wat zich afgespeeld heeft in wat hij aanduidt als 'de kerngroep'. Dr. Kuiper tot VU-magazine: 'Ik gebruik Proefschrift consequent het woord kerngroep in plaats van Hoe ziet deze geschiedenis er uit in de ogen het belaste woord 'elite'. Dat woord wekt misvan een socioloog? Op vrijdag 25 augustus verstanden. Er zijn er veel, die er onder verpromoveerde aan de Vrije Universiteit dr. staan: de 'bloem', de 'geselecteerde figuren', D. Th. Kuiper (33 jaar, wetenschappelijk hen, die de dragers van de waarden zijn. Daar medewerker aan de VU, vice-voorzitter van heb ik als socioloog geen moer aan. Als sociode anti-revolutionaire partij) op een 665 pa- loog denk ik, om het nu maar even heel eng te Storm gina's tellende studie, die tot titel kreeg 'De zeggen, in posities. Wie waren het, die de poDe storm rond 'Saul en David', die in die VOORMANNEN, een sociaal-wetenschappe- sities bekleedden? In onze democratische tijd dagen in gereformeerd Nederland opsteekt, lijke studie over ideologie, conflict en kern- is elite als zodanig een verwerpelijke zaak. Ik en die pas weer luwt, nadat de.VU-leiding groepvorming binnen de gereformeerde wereld inzou ontzettend veel mensen tegen me in 't haar leedwezen over de toneelvoorstelling Nederland tussen 1820 en 1930'. (Uitgegeven harnas gejaagd hebben doordat woordgebruik. heeft uitgesproken en de studenten ver- bij Boom, Meppel, en Kok, Kampen, prijs Ik wil dat zoveel mogelijk mensen vinden dat maand heeft 'rekening te houden met de ge- f 49,-) In deze studie, waaraan hij tien jaar ik gelijk heb, bij 't beschrijven van een en reformeerde zede', is slechts een van de vele geleden begon, tracht hij de spanningsver- ander. En dan moet ik niet hebben dat iemand uitingen van toenemende spanningen in de schijnselen te verklaren, waarvan het conflict in kerkbladen gaat schrijven: maar d'r was rond dr. Geelkerken het hoogtepunt vormde helemaal geen gereformeerde elite, of zo.' gereformeerde wereld in die periode. In dezelfde weken dient een later in de ge- 'met name voorzover deze zich manifesteerde VU-magazine: Er behoorde geen gereforreformeerde kerkgeschiedenis befaamd ge- in de "elite" of topgroep van het gereformeerdemeerde elite te bestaan volgens 't gereforworden 'broeder Marinus' een bezwaarschrift sociale systeem'. Als een van de momenten. meerde denken. Kuiper: 'Dat was 'n verdrongen zaak. Om het boek toch 'n aardige titel mee te geven boven de saaie ondertitel, noemde ik het 'De voorman„HET CHRISTELIJK STUDEKTENTOONEELGEZELSCHAP" nen'.

5AUL EN DAVID T R E U R S P E L IN V I E R B E D R I J V E N (VIJP T A P R E E L E N ) D O O R IS. Q U E R I D O

Gesprek

D(c«

r oetvcrpca va» d ^ SUpwnir •— R e ^ o eaMcaecruig r t a Lwü* ouJboni m. CoctVMMt YUB A . S*tmi & Zoom m^ Kapvtrk v t s fiaptiit Dltttiek PERSONEN. 5>ul, kMÜag oer J o d n 5. J. P. Dctcum . 1 BcvaQiebbcn vaa K « ü « g SatJ T r* T 1. Aiiinolumj iga Titmv . . . . . . . . Cato Fkilipps* E™A-JJ.i« U J.C.SAU MickJ I c l J I Bcliy VcrtMg* £«n Hcbrcemrer, TlocJitcItag. . . . i • . . . . . TL. iMxycr Heiab 1 Nini BodoüiasMS \f*-pt»it*geT Taa 5aul H . Burget J(Hutk*ii, OM Lroonpnaj; TTICBJ vaa David . Cnj. Vf. BaUivja r niTiiion» £«B LoeltevtÜTCr D . WaiaüJt Da.viJ, Vddkecr i ecKtgotoot ran Ji^ïckcl G. A . TBH £ • Suouel, n<J>Ur T.-na^Vltxl £«a iMoJacLappcr . V.A.ScLmte BctklfkoaUt, akkerDtm»tf Xi. O r a o ^ B«t«f Vcit»5t, lMïai BodcnitaHMB, Efrajot, pnMter> > . • T k . Alcjer CaU Pkilippu*. A I j Tkjctty, Bic Sckuil. •B.i.ScUi LeeatjePcM.AaaicBertTaai^uiieScIi^ffeUa, Abjatkar, tioom ran Arköwflarh,. Frieda Sskagea, AntUeocaMt, JetTaaSj-kf jcB T«Tv«OM£« Hoogepncttar, , K. V . D o e l » . Aaaia F M ca Maiic D o w « i F. V t n u a L m B Si««o*n raa JJarid, Afrt.ntcag W . A . &UM, AjaWIieJc», HoTtliagM B-J. MuUo Maaaea alt het Tolli. . ' J.C.J<»Un,i?.J.G.aUJ,H.B«.p,. 'Wiciuiluuatar vtm EAJOT A l j Tkiorf Kjc^jert, Kaccktea* ^ ^ ^ c a a . «UI 2auüviiuul, A . T*ii L.7«nktnU, D. ' W u n j a l . B. tt> lind«a, en 2i. HinJd.p.a ottgext <ru i a «iduJaarfto Lceilje Fat olaTca ca B«oJacIi«pp«ta

I

Het Het Het Het

eestte bedrijf .peelt te C i b e a ejta t kol r»A K a ï m i g o a t 4 (ie tiircel). t v e e a « l>edn}f, ceaige j u e n lelef, ten fauiM YUi X)eTid en JVIJCLAI (2e Ulteel}. ierit t e d n j i , jsren u t e r , in de erot r a n E n g M Ï , op een boogjeoergte (3e t&Ireel). Tictoe bedekt, te E n o o t , . nAcUtt, in net nol r a n een vicheLuiT.ter, vl«L voor Seul# oooa (^e taixeel} en oen volgenden ong in de voning v u l I j a v i d en AoicnAcl te . ^ i x i . g (£e tnlreel).

D e entre-acte muxieji stAAt ooaer leïaing VAB Jacqtiet au Axojdi ' Met ftrijkje in oen lojer onaer K. xtir Alümeil DE OPBRENGST IS TEK BATE VAN .DE NEDERXANDSCHE MAATSCHAPPIJ VOOR BUITENVERBUTVEH TEN BEHOEVE VAN JONGEKANNEN EN JONGENS. P.^UZB NA HET TWEEDE BEDRIJF

22

Op de komende pagina's treft u aan wat dr. Kuiper VU-magazine vertelde over zijn boek. Voor 'n niet-socioloog is veel in z'n boek moeilijk leesbaar. Dr. Kuiper erkent: 'Het is vrij moeilijk om wat ik sociologisch wil beweren, óver te krijgen.' Maar wie 'n beetje geïnteresseerd is in de geschiedenis van de gereformeerde wereld, vindt in het boek een kostelijke hoeveelheid gegevens. Het meest leesbaar vond VU-magazine het hoofdstuk, waarin hij de geschiedenis van de gereformeerde kerken in de periode 1916-1927 beschrijft (kwesties-Netelenbos en Geelkerken), bij Kuipers weten: 'de eerste meer samenhangende publikatie over die periode''Maar dat is dan ook helemaal geen sociologie meer,' geeft hij toe. In z'n voorwoord hoopt hij: 'Mogelijk wagen ook historici zich in de toekomst aan deze periode.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 386

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's