GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1974 - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1974 - pagina 173

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

6

New York

Look at the picture and then the map. On your workpad map, colour and nanne each of the 16 buildings, streets and other places in the list below. 1. Bowling Green 6. New York Stock Exchange 2. U.S. Custom House 7. Battery Parking Gorage

3. Broadway 4. Broadway Building 5. New York Product Exchange

8. Brooklyn—Battery Tunnel 9. Whitehall Building 10. Castle Clinton National Monument

11. 12. 13. 14. 15.

Battery Park Hudson River No 1 Broadway State Street W a l l Street (colour only) 16. Ocean Liner Terminals P Parking

Part of Manhattan Island, New York, U.S.A.

Leerlingen van ongeveer acht jaar moeten met behulp van deze tekeningen leren een plattegrond te lezen

de stof zelf wordt niet opgebouwd. In de wiskunde heb je het voorgaande nodig om het volgende te kunnen begrijpen, in de muziekles ook, bij taal ook, in de huidige schoolaardrijkskunde niet. Hoe moet men zo'n opbouw in het aardrijkskunde-pakket voor zich zien? In een Duits leerboek over industrie-geografie wordt het in grote lijnen als volgt opgebouwd: de eerste produktiestructuur die de leerlingen krijgen voorgeschoteld handelt over de vorming van cement. Dat is heel gemakkelijk; er is maar één grondstof nodig, die maar een eenvoudige bewerking behoeft te ondergaan en waarvan de afzet weinig gecompliceerd is. Vervolgens behandelt de auteur een produkt waaraan meer grondstoffen te pas komen en waarvan de afzet ingewikkelder is; waarin meer marktfactoren meespelen. Hij bouwt dat verder op, totdat hij tenslotte terecht komt bij de auto-industrie die er zeer ingewikkeld uitziet, er worden geen grondstoffen meer gebruikt, alleen nog voorbewerkte prod' kten. Ook de afleveringskant is erg gecompliceerd. Daaraan zit een hele dienstensector vast: de service-verlening, het dealer-apparaat. De structuren worden dus steeds complexer. Denkbaar is, dat hetzelfde prin-

cipe wordt toegepast op verschillende typen nederzettingen. Je zou kunnen beginnen met een klein dorp en kunnen opklimmen naar een stad, of naar een heel systeem van steden. We zijn op het ogenblik bezig de centrale begrippen die in ons vak een rol spelen uit te splitsen en aan de hand daarvan les-modellen te ontwerpen. Mevrouw drs. Bosscher-Meijer, medewerkster van het Geografisch en Planologisch Instituut voor de Didactiek van de geografie, heeft er juist één ontworpen rond het begrip 'toegankelijkheid'. Van de leerlingen wordt in deze les gevraagd de landkaart te analyseren, busroutes te volgen, het verzorgingsapparaat van steden te bestuderen, formules toe te passen, correlatie-rekeningen uit te voeren. Een andere les handelt over 'lokatie', toegepast op de stad. Doel daarvan is, duidelijk te maken, dat allerlei vormen van grondgebruik in de steden niet toevallig zijn zoals ze zijn en dat vaak kan worden verklaard waarom bepaalde activiteiten in een stad op bepaalde plaatsen worden uitgevoerd. De bedoeling is een steeds hoger niveau van abstractie te bereiken in de stof, want iemand die abstract denkt kan veel kennis integreren. Wanneer ik informatie aandraag over de situatie in de bauxietwinning, dan kan die op zich van waarde

zijn, maar belangrijker is het inodel aan te geven, waarmee dan een ander iets dergelijks zou kunnen doen over de suiker of over de olie. Het gaat dan niet zo zeer om de vraag hoe het in feite met de bauxiet zit, maar over de vraag welke aanpak kies ik, wanneer ik het probleem van de bauxiet in economisch-geografisch context wil behandelen, doe je dat niet, dan loop je het gevaar in een nieuw produktenkunde te belanden. Treedt de geografie bij zulke onderwerpen niet danig buiten haar oevers? Dat hangt er vanaf hoe men de geografische rivier wil laten stromen en of men wil spreken van uiterwaarden die af en toe wel eens overstroomd mogen worden of van een dijkdoorbraak. Mijn indruk is de modellen die den ontwikkeld, bij het werk aan

namelijk dat jullie met voor het onderwijs wormeer ruimte hebben dan de universiteit.

Datgene wat we voor het onderwijs kunnen doen wordt mogelijk gemaakt door de wetenschappelijke ontwikkelingen in de geografie. Rollenspelen en simulatiemodellen zijn ook mogelijk om15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's

VU Magazine 1974 - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1974

VU-Magazine | 516 Pagina's