GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 364

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 364

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXIV.

362

Artikel,

wel ik het nu en dan gedaan hebbe maar om het Evangelium te verkondigen. Zie dergelyke maniere van spre;

ken, Hos. 6

6.

:

Sam. 15

1

:

22. Joh. 6

:

27.

Vrag. Waar voor is den Doop in de plaatze gekomen ? Antw. In plaatze van de Besnydenisse Wy geloven ende belyden, dat Jesus Christus, die het einde der wet is, door zyn vergoten bloed een einde gemaakt heeft van alle andere bloedstortingen, die men zoude konnen of willen doen, tot vorzoeninge ende voldoeninge der zonden, ende dat hy AFGEDAAN hebbende de BESNY:

DENISSE,

de

in

plaatze

het Sacrament des

Vrag.

Wat

Antw.

Dat

ziet

derzelve heeft

VERORDENT

DOOPS.

gy

hier uit ?

Christus een einde gemaakt heeft van alle de bloedstortingen die men zoude konnen of willen doen, tot verzoeninge der zonden. De mensch is van een wettische natuur, die als hy onder 't gevoel van zijne zonde komt, al zou willen geven, tot verzoeninge, tot zijn bloed toe Mich. 6 Waar mede zal ik den Heere tegen 6, 7. :

:

komen, ende tegen

my

bukken voor den hogen God ? zal ik hem brand-offeren ? met een-jarige kalveren ?

komen met

Zoude de Heere een welgevallen hebben aan duizenden van

rammen? aan

tien duizenden van olie-beeken ? Zal ik mynen eerst-geboren geven voor myne overtreedinge? de vrugt myns buiks voor de zonde myner ziele? Doch die bloedstorting

van het Oude Testament houd op, en derhalven ook het bloedig Sacrament der Besnydenisse, waar voor den Waterdoop is ingekomen. Christus heeft met eene offerhande genoeg gedaan Hebr. 7 27. In welken gy ook besneden zyt, met een besnydenisse die zonder handen geechied, in de uittrekkinge des lighaams der zonden des vleesches door de besnydenisse Christi: zynde met hem begraven in den Doop, in welken gy ook met hem opgewekt zyt door het gelove der werkinge Gods, die hem uit den doden opgewekt heeft: Col. 2 11, 12. :

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 364

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's