GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 249

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 249

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van

247

Christus, als de eenige Middelaar.

zo hoog in den hemel is, vreese ik, dat hy beweegen, op het bidden van zulk een

Maar nu hy

zig niet zal laten

Doch deze gedagten komen als ik ben. swak-gelovigheid en onweetentheid. De gezeegende Middelaar heeft niet alleen de menschelyke natuur mensch,

nietig

voort

uit

aangenomen, maar behoud die medelydende menschelyke natuure, nog in den hemel. Want kan een volmaakte natuur medelydig zijn, zo ook een verheerlykte, ja hoe de volmaaktheid in grooter trap is, hoe de hoedanigheid van medelydentheid ook uitsteekender moet zijn want zij komt uit liefde Want vi^y hebben Daarom, Hebr. 4 voort. 15, 16. geen Hogen-priester, die niet kan medelyden hebben met onze zwakheden, maar die in alle dingen, gelyk als wy. Laat ons dan verzogt geweest, [doch] zonder zonde. is met vrymoedigheid toegaan tot den throon der genade^ op dat wy barmhertigheid mogen verkrygen, ende genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tyd. ;

:

om

Wat kan een swak-gelovige bemoedigen, Vrag. Christus tot den Vader te gaan ? Antw.

Dat de Heere Jesus ons

1.

wy met den

onzer zonden tot 28. Komt herwaarts tot

door

vriendelijk roept, dat

hem

last

my

komen.

zullen

vermoeit 22. ende belast zyt, ende ik zal u ruste geven. Jes. 45 Wendt u na my, wordet behouden alle gy einden der Want ik ben Grod, ende niemand meer. aarde!

Matth.

1

1

:

alle die

:

2.

Verzekert,

hem komt, van

dat hy niemand, die in den gelove tot Al wat 37. Joh. 6 de hand zal wyzen. :

de Vader geeft, zal tot my komen komt, zal ik geenzints uitwerpen.

my

Ende

:

die tot mij

De voorbeelden der ellendigen, die tot Jesus gekomen^ B. en door hem geholpen zijn: De weenende zondaresse, wel47. De bloed-vloejende ker zonden veele waaren, Luc. 7 Vrouwe, die al het haare bij de Medicyn-raeesters verspild 29. De Moordenaar aan 't kruis, die op hadde. Mare. 5 43. 't einde van zijn leeven om genade riep, Luc. 22 :

:

:

Wat al meer? Antw. 4. Niemand isser onder de schepselen in den hemel nog op der aarde, die ons liever heeft dan Jesus Christus, dewelke in de gestaltenisse Gods zynde, geenen roof geagt heeft Gode even gelyk te zyn maar heeft hem Vrag.

:

zelven

vernietigt, de gestaltenisse eens dienstknegts

aange-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 249

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's