Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 72
KOLuMALE QUAESTIE.
72
afgunst eu beweging (agitation) en zelfs aan neiging tot afval (disaffection)
en aan misdaad als gevolgen van valsche of verkeerd begrepen stellingen, ingeprent door een slecht bestuurd onderwijs
De verdediging van den moord
?
van Caesar door Brutus en Cassius en van den opstand der Anierikaansche
koloniën
van
declamatie
de
tegen
Kroon
Britsclie
de scholen van Calcutta; het recht van elk volk op
in
beweging
zelfregeering, en de overtuiging dat is
om macht
te verkrijgen,
den veld onder de
mij
ware middel
(agitation) het
— deze denkbeelden winnen met rassche schre-
waanwijze leerlingen der Gouvernementsscholen.'"
ijdele,
men
Vraagt
geliefkoosde onderwerpen
zijn
gelden, ook de meerder aangevraagde,
nu, of ik
voor de Indische scholen niet zou willen toestaan, dan antwoord ik: Ja,
wanneer de geachte afgevaardigde
ook
Sneek, in
uit
blijvende,
zijn rol
som voor het inlandsch onderwijs aanvroeg maar
een nog grooter
;
alleen
onder voorbehoud, dat van lieverlede ons gegevens worden verstrekt
Te meer vraag
over dat onderwijs een juister oordeel te kunnen vellen. ik
omdat
dit,
in bet voorlaatste
Koloniaal Verslag een verontrustende
opgave omtrent de wegloopers voorkomt
om
Daarom vraag ik den Minister scholieren
demissionaire
onrijpe
nader licht aangaande die vroege en
te
ring wel verre van onmogelijk
—
—
was
blijven
onderwijs
inlandsch in deze al
Kamer was
lang
te
hangen.
of de
Een der zake kundig man zou
ondervraging, kunnen nagaan, wat
het vroeger geleerde lezen en schrijven, en iets
zelfs
voor een Indische Regee-
ten aanzien van de kinderen, die b.v.
sedert vijf jaren de school verlieten.
eenvoudige
Ja
willen verstrekken.
een onderzoek wil doen instellen
Minister
door
46 percent der schoolbevolking
:
school, zonder daar iets geprofiteerd te hebben.
de
binnenstijds
verliet
om
bij
dan,
nog wisten van
zij
hoeveel percent tenminste
Daardoor zou men over de vruchten van het
kunnen
met kennis van zaken.
oordeelen
een stokpaardje,
Immers,
dat onderwijs
maar
niet bereden naar Indische dressuur,
maar
voor een deel der liberale
naar die door de schoolwet van
1857 hier
partij
lande ontstaan.
te
Leest
men
toch de bepalingen omtrent het inlandsch onderwijs, zoowel in het Re-
geeringsreglement
de daaromtrent gegeven instructiën, dan ontwaart
als in
men, dat ze schier geheel gekopieerd toestanden
indruk
regelt.
ontvangen,
zijn
naar de wet, die onze Westersche
Ik
kan
de
dat
men
in Indië, Avaar
zaak
niet
beoordeelen
men
dichter
,
maar heb den bij
het vuur
is
en meer van de zaak weet, heeft ingezien, dat de denkbeelden van een deel
de
van
der juiste
den
liberale zijn,
partij
ten opzichte van het inlandsch onderwijs niet
en dat daaraan.^
gegeven
last,
helaas
!
te
wijten
is
de niel uilvoeriiiy
het niet gevolg geven aan den van Regeerings-
wege gebezigden aandrang.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's
![Eenige kameradviezen uit de jaren 1874 en 1875 - pagina 72](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/eenige-kameradviezen-uit-de-jaren-1874-en-1875/1890/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890
Abraham Kuyper Collection | 320 Pagina's