GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 231

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 231

Vooraf gaat een historisch berigt, nopens de belydenis en geloofshervorming in de Nederlanden door Arnoldus Rotterdam, bedienaar des Goddelyken Woords te Zuylen. Op nieuw uitgegeven, en bij ons kerkelijk publiek ingeleid door Dr. A. Kuyper

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van de ophouding

229

der Ceremonie-wet.

25 24. en Deut. 15 12, 13. De andere, die na zevenmaal zeven jaaren, zijnde negen en veertig jaaren, bekent onder dat plegtig Jubel-jaar der Jooden, waar van breedvoerig berigt te vindenis, Lev. 25 8 16. Lev.

:

:

kwam

:

.-.

Vrag.

Antw.

Wanneer is de Ceremonieele wet ingestelt? God heeft deze wet zijnen volke trapswyze be-

kent gemaakt. 1. De beginzelen vinden wy na de moeder-belofte, in Paradys wanneer God aan Adam en Eva vellen maakte, en hen die aantoog. Gen. 3 21. Habel nevens Kain, ten einde der dagen, Gode offer bragt, en wel van de Eerstgeboorne zyner schaapen, en haar vet, 't welk God aangenaam was, Gen. 4 3, 4. Het onderscheid tusschen rein en onrein vee, dat van Noach in agt genomen wierdt, Gen. 7 2. Ja zelf dat hy na zijn uittogt uit de arke, den Heere een altaar bouwde, waar op hy rein vee, en gevogelte ten brand offer offerde, welkers lieffelyke reuk Gode aangenaam was. Gen. 8 20, 21. 2. De voortgang daar van ten tyde van Abraham, zonderling als God hem begenadigde met de besnydenisse, tot een zeegel des verbonds, voor hem, en zynen zade, Gen. 17 7, 10, 11. Ende ik zal myn verbond oprigten tusschen my ende tusschen u, ende tusschen uwen zade na u, in hare geslagten, tot een eeuwig verbond, om u te zyn tot eenen God, ende uwen zade na u. Dit is myn verbond, dat gy lieden houden zult tusschen my ende tusschen u, ende tusschen uwen zade na u dat al wat mannelyk is, u besneden worde. Ende gy zult het vleesch uwer voorhuid besnyden ende dat zal tot een teeken zyn des verbonds tusschen my ende tusschen u. 3. De voltrekking of volmaaking is geschied door Mozes, in, en kort na den uittogt van Israël uit Egipten, op Goddelyk bevel. Hier van, Joh. 1 17. De wet is door Mosem gegeven. Gap. 7 22. Daarom heeft Moses u-lieden de besnydenisse gegeven, (niet dat zy uit Moses is, maar uit de Vaderen). Handel. 15 5. 't

;

:

:

:

:

:

:

:

:

:

:

Vrag. Om welke reedenen heeft God aan Israël die wet van plegtigheden gegeeven ? Antw. 1. Min voornaam diende deze wet a. Tot een vertoog van Gods hoogste magt over Israël, die doet al wat hem behaagt. Ps. 115 3. :

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's

Zions roem en sterkte ofte verklaaring van de zeevenendertig artikelen der Nederlandsche Geloofsbelydenis - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1890

Abraham Kuyper Collection | 468 Pagina's